Servei Català de Trànsit

El director de l'SCT, Joan Josep Isern, clou les Jornades sobre Trànsit i Dret Penal

query_builder   26 setembre 2013 17:23

event_note Nota de premsa

El director de l'SCT, Joan Josep Isern, clou les Jornades sobre Trànsit i Dret Penal

Isern destaca el repunt en el nombre de presos per delictes de trànsit,  827 reclusos, que representen un 8,2% de la població reclusa
 
El 70% dels interns que se sotmeten als cursos de recuperació del carnet per punts no reincideixen davant del 30% que sí que ho fan
sct
 
El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, i el director general de la Policia, Manel Prat, han tancat aquest migdia les Jornades sobre Trànsit i Dret Penal que s’han celebrat a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya dimecres 25 i dijous 26 de setembre. Les jornades han aplegat prop de 400 persones i han analitzat els delictes contra la seguretat del trànsit des d’una perspectiva interdisciplinària, és a dir, des d’una vessant operativa, judicial i acadèmica.
 
Isern ha destacat que malgrat que l’educació i la persuasió són la principal raó de ser del Govern a l’hora de garantir el dret a la mobilitat dels ciutadans, “encara no podem prescindir de les mesures de dissuasió”, i com a exemple ha advertit el repunt en el nombre de reclusos per delictes de trànsit a les presons catalanes. Segons dades del departament de Justícia a 30 de maig del 2013, en aquests moments hi ha 827 presos per delictes de trànsit, gairebé un 8,2% de la població reclusa (10.074). A 31 de desembre de 2012, n’hi havia 744, un 7,4%, del total de la població reclusa (10.062). “Això obliga a treballar de valent sobretot a través dels cursos amb psicòlegs i educadors, atès que l’objectiu ha de ser el de l’educació i la reeducació”, ha afegit el director de l’SCT.
 
En aquesta línia, Isern també ha remarcat la voluntat que l’SCT i el departament de Justícia treballin plegats per avançar propostes dirigides als òrgans judicials que fan referència a la formació. Sobretot considerant que, des del 2004 fins al 2012, Justícia ha rebut més de 50.000 sentències per delictes contra la seguretat del trànsit on s’imposava alguna pena o mesura alternativa (treballs en benefici de la comunitat, programa formatiu de seguretat viària o obligació de tractament de deshabituació).
 
En relació amb els cursos de seguretat viària com a mesura penal alternativa, Isern ha destacat els que es desenvolupen a la càtedra d’educació i formació viària de l’SCT i de la Universitat Autònoma de Barcelona. Isern també ha fet esment a la relació existent entre els cursos de sensibilització i reeducació viària -que es coneixen com a cursos del permís per punts- i les sentències judicials.  En aquest sentit, ha recordat que, una vegada han complert la pena que els pertoca, tots aquells conductors que perden el permís de conduir per haver comès un delicte contra la seguretat viària, s’han de sotmetre a aquests cursos de 24 hores. “En aquests moments, el 70% de les persones que fan aquests cursos no tornen a reincidir en front del 30% que sí ho fan. Per tant, malgrat que estem molt satisfets del canvi que es produeix quan parlem d’actituds no podem deixar de treballar per aquest 30%”.
 
Isern també ha explicat que, amb el departament de psiquiatria de la Vall d’Hebron, vinculat a la Universitat Autònoma, s’està fent un estudi sobre els participants d’aquests cursos observant si alguns factors psicopatològics poden comportar una major probabilitat de cometre infraccions greus o molt greus.  “Si volem prevenir riscos hem de conèixer les causes” –ha recalcat Isern, atès que “només un bon coneixement permetrà un programa preventiu adequat”.
 
 

1  

Fitxers adjunts

NOTA DE PREMSA EN PDF

NOTA DE PREMSA EN PDF
PDF | 89