Direcció General de Comunicació

Telèfon 112

Primer any del telèfon únic d'emergències

query_builder   14 octubre 2013 08:00

event_note Nota de premsa

Primer any del telèfon únic d'emergències

  • El 112 ha rebut 2.887.758 trucades des de l'1 d'octubre de 2012 , quan va centralitzar tots els números d'urgències

El telèfon d'emergències 112 és un servei únic per a tot l'àmbit europeu, en funcionament a Catalunya des de l'1 de febrer de 1999. El 112 centralitza centralitza des de fa un any totes les trucades d'emergències que afecten a la policia de la Generalitat, els Bombers de la Generalitat, el Sistema d'Emergències Mèdiques, emergències químiques i Protecció Civil de Catalunya. A través d’aquest telèfon els ciutadans poden sol·licitar els serveis públics d'urgències sanitàries, d'extinció d'incendis i salvaments, de seguretat ciutadana i de protecció civil quan es trobin davant d'una situació d'emergència.


Aquest telèfon, cobreix tot el territori català i és gratuït per a tots els ciutadans des de qualsevol tipus de telèfon, fix o mòbil, durant les 24 hores del dia.


Des de l’1 d’octubre de 2012, ha entrat en funcionament el telèfon únic, ara el ciutadà ha de marcar directament el 112 i els altres números d’urgències (088, 085, 1006) han quedat permanentment fora de servei. Fins aquell moment,  la persona que es trobava en una situació d’emergència havia d’adreçar-se al telèfon corresponent de cada cos operatiu i la seva trucada era desviada automàticament al 112.

Des del 2010, que va assumir les competències, el Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 ha realitzat un important procés de modernització i qualitat del servei. En aquest darrer any, el 112 ha atès 2.887.758 trucades (des de l’octubre 2012 al setembre de 2013). El juliol ha estat el mes amb major nombre de trucades gestionades, 284.416.


Campanya de difusió del 112
Des de la Generalitat es fa un esforç de difusió per donar a conèixer el número 112 entre la ciutadania, amb campanyes de conscienciació a través de les xarxes socials  com és el compte Twitter@112. Es realitzen anuncis de televisió i falques de ràdio dins de les càpsules de difusió de Govern de l’ús del telèfon 112, explicant què és, quan es pot utilitzar i per a què serveix. Enguany s’ha fet especial incidència en recordar que és el número únic per a qualsevol emergència (policia, sanitària, bombers, protecció civil). També a través de notes de premsa s’informa de les novetats i de els dades de servei i s’aprofita per recordar que és el telèfon únic d’emergències.


La posada en marxa del compte de twitter @112 el juliol de 2012 ha ajudat en la tasca de difusió, té 12.135 seguidors i ha fet 1.942 piulades.
Tot i aquest esforç de difusió per donar a conèixer el número 112 entre la ciutadania, es detecta que hi ha col·lectius, especialment la gent més gran i els menors, entre els quals encara s'ha de fer incís perquè coneguin aquest telèfon i quin és seu ús. A més, s'ha detectat que encara queden porteries d'habitatges o punts amb gran afluència de públic, com ara centres comercials, arreu de Catalunya que informen dels telèfons d'utilitat erròniament i inclouen el 061 com a emergències mèdiques (actualment dóna servei com a CatSalut Respon) i el 088.