• La consellera d’Ensenyament i el Síndic de Greuges han convingut la necessitat de fer una trobada de manera immediata per contrastar les dades i les polítiques

 

  • El percentatge d’alumnes amb necessitats educatives especials es troba al voltant del 74%, “que és el que hi ha hagut tradicionalment”, ha dit la consellera Rigau
 
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat que “ha baixat el nombre d’alumnes amb necessitats educatives especials de manera global en el conjunt dels nostres centres: el curs 11-12 hi havia 26.440 alumnes i el 12-13, 25.589”.  La titular d’Ensenyament també ha anunciat que han convingut amb el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, fer una trobada de manera immediata davant la necessitat de “contrastar les dades i poder veure les polítiques que s’estan portant a terme al respecte”, després d’un comunicat que aquest ha fet públic avui. En aquest sentit, la titular d’Ensenyament ha explicat que “acordem contrastar conjuntament les dades, per si hi ha hagut un error de càlcul i per depurar bé les dades”.
 
“A Catalunya, tot i que puja la població escolar, baixa el nombre d’alumnes amb necessitats educatives especials al conjunt dels nostres centres”, ha remarcat Irene Rigau. Ha afegit que d’aquests alumnes, el percentatge que va “a les escoles ordinàries es troba al voltant del 74%, que és el que hi ha hagut tradicionalment”, ha destacat Rigau.
 
En relació a l’increment del nombre d’alumnes en centres d’educació especial, la titular d’Ensenyament ha informat que l’explicació es troba en l’edat dels alumnes: “els alumnes que fan incrementar el nombre en els centres especials és perquè són alumnes que allarguen la seva permanència al centre”. Irene Rigau ha concretat que, de l’increment de 176 alumnes, “un centenar d’aquests alumnes és perquè han complert els 18 o més anys i continuen en el centre. Perquè, per allargar el suport a les famílies, els hi continuem donant plaça al centre”.
 
Tal com ha explicat la consellera Rigau, el dictamen que decideix en quin tipus de centre anirà l’alumne es fa d’acord amb la LEC: “es valoren el recursos que necessita i es veu en quin centre li poden oferir millor aquests recursos”. “La immensa majoria continua anant a l’ordinària i el percentatge restant d’aquest 74%, que és el 26%, va a l’especial”, ha afegit.
 
Irene Rigau també ha parlat de les dotacions de personal: “no hem baixat el nombre de mestres d’educació especial i han baixat el nombre d’alumnes amb discapacitat” i, per tant, “es pot dir que es manté o que proporcionalment s’incrementa el nombre de mestres”. A més, ha recordat que “el mestre ha passat de fer 23 a 25 hores i, per tant, les hores de docència s’han garantit”. Sobre les hores de vetlladors, ha dit que hi ha hagut una reducció en el nombre total però que “les hores de vetllador s’han repartit diferent”.
 
Dades del Departament d’Ensenyament
 
Cursos
Alumnes amb NEE escolaritzats en centres ordinaris*
Alumnes en centres d'educació especial
Total d'alumnes amb NEE
% d'alumnes amb NEE  en centres ordinaris
Total d'alumnes**
2012-2013
18.845
6.744
25.589
73,6%
1.169.884
2011-2012
19.872
6.568
26.440
75,2%
1.165.346
2010-2011
19.281
6.369
25.650
75,2%
1.140.268
2009-2010
20.383
6.615
26.998
75,5%
1.119.499
2008-2009
19.604
6.868
26.472
74,1%
1.099.922
2007-2008
17.374
6.810
24.184
71,8%
1.069.326
2006-2007
17.129
6.828
23.957
71,5%
1.034.081
2005-2006
15.795
6.779
22.574
70,0%
1.008.196
2004-2005
14.806
6.716
21.522
68,8%
987.835
2003-2004
13.440
6.514
19.954
67,4%
968.725
2002-2003
12.254
6.262
18.516
66,2%
946.355
2001-2002
10.960
6.026
16.986
64,5%
929.882
2000-2001
9.390
5.891
15.281
61,4%
928.741
 
* Educació Infantil de primer cicle, Educació Infantil de segon cicle, Educació Primària, ESO i Batxillerat.
** Educació Infantil de primer cicle, Educació Infantil de segon cicle, Educació Primària, ESO, Batxillerat i Educació Especial.
 
 
18 d’octubre de 2013