• La Comissió territorial d’Urbanisme de Tarragona ha aprovat provisionalment el Pla Director Urbanístic (PDU) que delimita la futura central intermodal de mercaderies de BASF als municipis de la Canonja i Reus a l’àmbit del polígon de la Gran Indústria.  
 
L’empresa BASF, ubicada al Polígon de la Gran Indústria, és, juntament amb Mercabarna, l’única amb més de 60 hectàrees de superfície que no té actualment connexió directe amb una línia de ferrocarril. És per això que la companyia va sol·licitar al Departament de TES que impulsés el planejament urbanístic per implantar una terminal intermodal de mercaderies en una àrea situada entre els municipis de la Canonja i Reus.
 
El PDU de delimitació va ser aprovat inicialment el passat mes de juliol i després es va sotmetre a informació pública. Ara ha rebut la seva aprovació provisional, una vegada incorporades les prescripcions que s’han estimat. Una vegada el Pla sigui vist per la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya, serà aprovat definitivament pel conseller de Territori i Sostenibilitat.
 
Sortida ferroviària del Polígon de la Gran Indústria
 
La terminal que impulsa BASF beneficiarà també a altres indústries del mateix polígon, d’entre 20 i 50 hectàrees de superfície, que també manquen d’aquesta sortida ferroviària per a les seves mercaderies. Cal tenir en compte que el 25% de la producció petroquímica de l’estat espanyol té el seu origen al polígon tarragoní.
 
El Pla d’infraestructures del transport de Catalunya (PITC) té com a objectiu assolir una quota de trànsit de mercaderies per ferrocarril del 10% l’any 2026. Per aconseguir-ho, estableix una relació de plataformes logístiques i terminals d’iniciativa pública que es consideren estratègiques preveu que es complementin amb les que desenvolupi la iniciativa privada a través dels mecanismes urbanístics existents.
 
Els terrenys on es construirà l’estació intermodal, a més, estan qualificats de sòl urbà i el Pla territorial del Camp de Tarragona considera el Polígon de la Gran Indústria com a àrea especialitzada d’ús industrial i/o logístic.
 
Capacitat per a 65.000 contenidors anuals
 
Els terrenys on es construirà aquesta infraestructura són paral·lels a la línia ferroviària de Renfe Madrid-Portbou per Barcelona i també a la via del futur Corredor Mediterrani.
 
El PDU integra i coordina les actuacions territorials, ferroviàries i viàries necessàries per fer realitat la central intermodal. Així, per exemple, inclou una reserva de sòl per connectar la terminal de BASF amb el Corredor. Igualment, el Pla contempla la millora de les connexions del Polígon petroquímic sud amb la carretera N-340, un nou apartador ferroviari i zones logístiques i equipaments.
 
El projecte bàsic preveu una capacitat de vuit trens diaris amb capacitat per moure 530 contenidors de mercaderies classificades i 675 no classificades.
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 171