En la compareixença al Senat, el conseller Mas-Colell ha denunciat que les mesures d’aquest Projecte són eines de centralització competencial i de tutela que no serveixen per a les necessitats de reforma del món local
Mas-Colell ha comparegut davant la Comissió General de les Comunitats Autònomes del Senat, i en representació de la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, que no ha pogut assistir perquè exerceix de presidenta en funcions
 
El conseller d’Economia i Coneixement, Mas-Colell, ha afirmat que “el Govern català rebutja el Projecte de llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local (LRSAL) perquè vulnera el principi d’autonomia local i envaeix competències de la Generalitat”. Mas-Colell ha comparegut davant la Comissió General de les Comunitats Autònomes del Senat, acompanyat del secretari de Cooperació i Coordinació de les Administracions Locals, Joan Cañada, i en representació de la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, que no ha pogut assistir perquè exerceix de presidenta en funcions i ha hagut de presidir la reunió del Consell Executiu.  
 
En la compareixença al Senat, convocada a petició del Govern català, el conseller Mas-Colell ha denunciat les contradiccions entre els objectius i les mesures que el Projecte concreta i que “es tradueixen en eines de centralització competencial i de tutela estatal que no serveixen per a les necessitats reals de reforma del món local”. En aquest sentit, ha afegit que la reforma per combatre la crisi és necessària però “la veneració de paraules com uniformitat i centralització és la medicina equivocada”.
 
El Projecte de llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local “menysprea l’Estatut d’Autonomia de Catalunya (EAC) i el bloc constitucional del qual en forma part”, ha remarcat el conseller Mas-Colell, que ha assegurat que també vulnera les competències pel que fa al règim dels funcionaris d’habilitació estatal. Així, ha manifestat que la recentralització de la seva ordenació i gestió té com a conseqüència “el menysteniment a les competències en matèria de tutela financera que l’Estatut d’Autonomia atorga a la Generalitat”.
 
Redactat clar i respecte a la competència exclusiva en règim local
 
En opinió del Govern català, cal modificar el Projecte de reforma del món local de l’Estat perquè incorpori un redactat clar de la disposició que respecta la competència exclusiva en matèria de règim local, ja que “l’alteració del model de distribució de competències establert en el bloc constitucional i, en concret, les modificacions sobre matèries de competència exclusiva de Catalunya escapen de l’àmbit bàsic de l’Estat”.
La LRSAL amplia més enllà dels límits constitucionals els àmbits en els quals l’Estat es reserva la facultat d’establir normativa bàsica sobre el règim jurídic de l’Administració local, com també el seu abast, de tal manera que es redueixen notablement les competències autonòmiques de desenvolupament i d’execució.
 
També modifica àmbits competencials com l’educació, la salut, els serveis socials, el medi ambient i l’urbanisme, així com els mecanismes de finançament de la comunitat autònoma perquè no s’acompanya dels instruments i mesures d’equilibració procedents.
 
Suport al Govern de Catalunya de les entitats municipalistes
 
Al Senat també han comparegut representants de l’Associació Catalana de Municipis i de la Federació de Municipis de Catalunya, que han manifestat el seu rebuig a la LRSAL i la voluntat que sigui Catalunya qui pugui desenvolupar el model propi del règim local sense intromissions il·legítimes.
 
Funcions de la Comissió General de Comunitats Autònomes
 
La Comissió General de Comunitats Autònomes té diverses funcions, entre les quals destaca la d’elaborar un dictamen per al posterior debat en el plenari sobre temes de transcendència autonòmica, com ara els projectes de llei de modulació de les competències autonòmiques. La comissió, aprovada el 1994 arran d’una reforma del reglament del Senat, es va crear per adaptar la tasca del Senat a l’estructura de l’estat autonòmic i per tal de facilitar la funció territorial de la institució.
 
La comissió és un òrgan parlamentari format per 50 senadors amb dret a vot. També hi poden assistir i intervenir els senadors designats per les comunitats autònomes que no en siguin membres. Hi podran estar presents i intervenir en els debats tant els membres del govern espanyol, com els dels Consells de Govern de les comunitats autònomes, que en poden sol·licitar la convocatòria, com ara ha fet el Govern català.
 
Reunió a Barcelona de representants autonòmics
 
D’altra banda, el passat divendres, 8 de novembre, representants de les comunitats autònomes amb competència exclusiva en matèria local de Catalunya, Andalusia, Aragó i el País Basc es van reunir al Palau de la Generalitat per analitzar les repercussions la LRSAL i estudiar mesures de resposta. La vicepresidenta del Govern i titular del Departament de Governació i Relacions Institucionals, Joana Ortega, va cloure la trobada.
 
“Les quatre comunitats autònomes reunides avui (Euskadi, Andalusia, Aragó i Catalunya) ens hem mostrat preocupades per la reforma plantejada per l’Estat en la LRSAL”, va declarar el secretari de Cooperació i Coordinació de les Administracions Locals de la Generalitat, Joan Cañada, en finalitzar la reunió. “Veiem com a negativa aquesta reforma estatal però en les seves conclusions estem explorant mesures i solucions per tal que les competències exclusives en matèria de règim local no es vegin afectades i que, en tot cas, ens emplacem a pactar-ho en l’àmbit dels respectius governs”, va afirmar el secretari.

1  

Fitxers adjunts

Mas-Colell_Senat_LRSAL

Mas-Colell_Senat_LRSAL
JPG | 2544