Educació

Rigau denuncia que el govern tripartit va comprometre fins el 2037 el programa d'inversions del Departament

query_builder   27 novembre 2013 20:20

event_note Nota de premsa

Rigau denuncia que el govern tripartit va comprometre fins el 2037 el programa d'inversions del Departament


  • La titular d’Ensenyament ha anunciat un canvi de model que permet alliberar recursos i facilitarà una inversió de 15 milions en Reformes Ampliació i Millores de centres
  • El nou model de formació del professorat comporta una dotació de 6,7 milions d'euros
  • L’inici de del curs vinent podrà comportar la incorporació de fins a 1.000 professors nous
 
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha denunciat que el govern tripartit va comprometre fins el 2037 el programa d’inversions del Departament.  La consellera Rigau ho ha afirmat aquesta tarda a la Comissió d’Ensenyament del Parlament, en què ha presentat els pressupostos del Departament d’Ensenyament. La titular d’Ensenyament durant la seva intervenció també ha explicat un canvi de model en el finançament de la construcció escolar per garantir les obres de millora i en la formació de professorat.
 
La consellera ha presentat el canvi de model en la construcció i finançament de centres educatius. Ha explicat que fins ara la construcció escolar es feia de la següent manera: un cop s’aprovava l’obra per acord de Govern, ja es començava a finançar la seva construcció i el manteniment substitutiu o RAM (reforma, ampliació i millora) a través de l’ICF (Institut Català de Finances). Rigau ha dit que aquesta operació es va fer en el seu dia perquè no repercutís en el dèficit però “ha resultat que sí que afecta”. 
 
“Amb el nou model, les obres es pagaran d’acord amb la disponibilitat pressupostària”, ha dit Irene Rigau. “Aquest canvi de model i l’alliberament de diners de l’ICF ens permet tenir una bossa que ens avala la cobertura i les necessitats dels centres” i que “durant quatre anys podrem gaudir d’una bossa per fer front a totes les obres d’ampliació i millora”, ha remarcat.
 
La titular d’Ensenyament ha assenyalat que “un altre canvi molt important és en la formació permanent: hem canviat el model de formació”. Ha explicat que “hem alineat tot el pla de formació cap a l’èxit escolar” i que s’ha apostat  “per la formació al centre i per al centre” enlloc de la formació individual. També ha subratllat que fins ara els cursos estaven orientats a canviar l’estadi del docent a través de la justificació de les hores i “ara va més lligat a la millora de la formació, atès que el destinatari final és l’alumne”. Aquest canvi de model preveu una dotació de 6,7 milions d’euros.
 
 La consellera ha avançat que a l’inici del curs vinent podrà comportar la incorporació de fins a 1.000 professors nous. També ha destacat que el pes de la despesa del professorat ha crescut del 2010 al 2014 de 77,62% a 83,68%: “hem procurat salvar tots els llocs de treball possibles i garantir la docència a tothom. Per tant, la prioritat han estat els professors perquè la prioritat són els alumnes”.
 
 Irene Rigau ha afirmat que “el nostre problema no ha estat la prioritat, sinó la disminució dels recursos del conjunt de la Generalitat”. Així, ha exposat que mentre la mitjana dels pressupostos dels diferents departaments de la Generalitat ha estat del 24% de l’any 2010 al 2014, el del Departament d’Ensenyament ha estat del 21%. Ha afegit que el Ministeri d’Educació haurà rebaixat el pressupost dels programes amb transferències finalistes un 98,6%: de l’any 2010 al 2014, que suposa de 147 a 2 milions. “Mantenim l’objectiu final sempre, no només de mantenir el sistema sinó de garantir l’èxit escolar dels nostres alumnes i situar l’educació a l’Europa del 2020”, ha manifestat Rigau.
 
 La consellera d’Ensenyament ha subratllat que, a banda del pressupost, el Departament també compta amb aportacions d’altres entitats i organitzacions que reverteixen en l’educació i que permeten que “l’escola rebi el màxim possible”. Ha posat com a exemple el conveni signat aquesta setmana amb Televisió de Catalunya per a l’aprenentatge i difusió de la llengua anglesa.
 
 
27 de novembre de 2013