• Aquest curs s’hi han sumat 110 centres nous i s’oferiran més de 900 activitats arreu del territori

 

  • Els primers resultats del programa, que va començar el curs 2011-2012, s’han vist reflectits en l’informe PISA

 

  • El principal objectiu de l’Impuls de la Lectura és lluitar contra el fracàs escolar i reforçar el domini de la lectura al llarg de tota l’escolaritat

 

 
Un total de 610 centres participen aquest curs en el tercer d’any d’implantació de l’Impuls de la lectura, un projecte del Departament d'Ensenyament que té com a principal objectiu lluitar contra el fracàs escolar i reforçar el domini de la lectura al llarg de tota l’escolaritat. Enguany, als 500 centres que ja hi participaven, se n’hi han sumat 110 de nous -95 escoles d’educació infantil i primària i 15 instituts de secundària- i es realitzaran unes 946 accions formatives al voltant de tot el territori.
 
De fet, l’Impuls de la Lectura, que es va posar en marxa als centres catalans el curs 2011-2012,  ja ha obtingut els primers resultats positius que s’han reflectit a l’informe PISA 2012 a Catalunya, que el Departament d’Ensenyament va presentar el dia 3 de desembre. Així, la comprensió lectora va ser l’àmbit avaluat on millors resultats obtenen els alumnes, amb 501 punts, fet que situa a Catalunya per sobre de la mitjana dels països de l’OCDE que està en 496 punts.
 
L’Impuls de la lectura, que s’emmarca en el Pla Nacional de Lectura (2011-2015) del Govern de la Generalitat, inclou un conjunt d’activitats per treballar la lectura en totes les àrees del currículum. En total es preveu que durant aquest curs es realitzin aproximadament 946 accions formatives per tot el territori, des de jornades i presentacions, a cursos de formació. Per primer cop enguany centres no inscrits al programa també han pogut participar a les conferències sobre l'aprenentatge inicial de la lectura -cicle de 5 conferències que s’ha dut a terme a cada territori-.
 
En relació a la formació que realitzen els centres educatius, en el primer any es treballen els components de la competència lectora i, en el segon any, es tracta l'ensenyament explícit de les estratègies de lectura i el desenvolupament de l'hàbit lector en el temps de lectura. També en el segon s'inicia el treball sobre l'aprenentatge inicial de la lectura, que es continua en el tercer any. I el tercer any de formació, que es du a terme per primer cop, es basa en el tractament de la lectura a les àrees com a eina d’aprenentatge (llegir per aprendre) i també en la fluïdesa lectora.
 
L'impuls de la lectura planteja la lectura com una estratègia per a l’èxit escolar en totes les etapes i matèries. Entenent que la lectura és la base per a tot l’aprenentatge, s’estableix una estratègia transversal per poder millorar el rendiment escolar.  L’Impuls de la lectura té 3 eixos principals:
 
-          Saber llegir, on es desenvolupa la capacitat de llegir, comprendre i analitzar textos. L’objectiu és analitzar la forma d’ensenyar a llegir i amb quins materials es fa.
-          Llegir per aprendre: un cop assolida la lectura, desenvolupar la capacitat d’usar-la com a eina d’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements.
-          El gust per llegir: l’hàbit lector afavoreix el creixement personal i l’aprenentatge al llarg de la vida.
 
La competència lectora és imprescindible per a desenvolupar-se en els diferents àmbits de la vida, i aquesta competència està estretament lligada amb l’expressió oral i l’expressió escrita. La millora de la competència lectora facilita l’adquisició d’altres matèries educatives. L’Impuls de la lectura és una estratègia compartida per: alumnat, professorat, centres educatius i famílies.
 
28 de desembre de 2013