- El document, del Departament de Territori i Sostenibilitat, permet estimar les emissions de diferents fonts, com per exemple un habitatge, el transport aeri, terrestre i marí o les dels cultius i sòls agrícoles
- És d’especial utilitat per a la planifiació de models de mobilitat, models energètics, avaluació de l’eficiència energètica en la construcció i per a l’avaluació del comportament d’infraestructures

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha editat una guia de càlcul d’emissions de contaminants a l’atmosfera que permet estimar les emissions de diferents fonts antropogèniques i naturals accelerades per l’activitat humana. La guia s’ha elaborat a partir dels criteris de l’Agència Europea del Medi Ambient i s’actualitzarà anualment. Aquest document homogeneïtza per primera vegada a Catalunya les diferents fórmules de càlcul d’emissions i és d’especial utilitat per a la planifiació de models de mobilitat, models energètics, avaluació de l’eficiència energètica en la construcció i per a l’avaluació del comportament d’infraestructures, tant en la fase de disseny com en la d’explotació.
- Consum de combustibles en petites combustions: dins d’aquest tipus de font emissora es distingeixen dos grans grups amb factors d’emissió diferenciats: Les emissions del sector domèstic (per exemple una vivenda familiar) i les emissions del sector institucional o comercial (per exemple un hospital).
- Transport terrestre: Les emissions del transport terrestre depenen de factors com la tipologia de vehicle (turismes, furgonetes, camions, autobusos, motos i motocicletes), la velocitat a la que circulen, els km recorreguts, el tipus de combustible, la cilindrada o tonatge, l’antiguitat del vehicle i el tipus de tecnologia de reducció de NOx que utilitza.
- Transport aeri: les emissions d’aquest sector es poden dividir en dos grups: trànsit nacional i internacional d’avions i els equips associats a les activitats de suport en terra.
- Transport marítim: les emissions degudes al transport marítim considerades en aquest apartat provenen de la combustió dels motors principals i auxiliars dels vaixells. Aquestes emissions depenen del tipus de combustible utilitzat, de la potència dels motors, del tipus de vaixell, del temps que està atracat i del temps de maniobra dins del port.
- Cultius i sòls agrícoles: les emissions degudes als cultius i sòls agrícoles depenen de la quantitat de fertilitzant aplicat i de la superfície on s’aplica.
NOx
|
Òxids de nitrogen
|
PM10
|
Partícules de diàmetre inferior a 10μm
|
PM2.5
|
Partícules de diàmetre inferior a 2.5μm
|
PM
|
Partícles totals
|
CO
|
Monòxid de carboni
|
NH3
|
Amoníac
|
VOC
|
Compostos orgànics volàtils
|
NMVOC
|
Compostos orgànics volàtils no metànics
|
CH4
|
Metà
|
NO
|
Monòxid de nitrogen
|
NO2
|
Diòxid de nitrogen
|
N2O
|
Òxid nitrós
|
SOx
|
Òxids de sofre
|
1