• 4.000 alumnes de secundària de l’actual curs reben quatre hores setmanals de reforç escolar
  • L’objectiu del programa és potenciar i reforçar les assignatures instrumentals en el primer cicle de l’ESO per aconseguir el major nombre de graduats
El Departament d’Ensenyament ha implantat el Programa Intensiu de Millora (PIM) per aquest curs escolar, una iniciativa adreçada a l’alumnat que s’incorpora a 1r curs d’ESO amb dificultats generalitzades d’aprenentatge. Es tracta d’una de les noves mesures previstes en els eixos d’actuació del pla d’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar. 4.000 alumnes de secundària amb dificultats d’aprenentatge de l’actual curs estan rebent quatre hores setmanal de reforç escolar dins del pla intensiu de Millora.
 
El Programa Intensiu de Millora (PIM) és una mesura específica que vol millorar i reforçar les competències bàsiques en l’àmbit lingüístic i matemàtic. Aquest reforç es fa de manera general en horari d’assignatures optatives. Permet fer les matèries en grups reduïts, sense separar-los del grup ni de la dinàmica general de la classe.  
 
Tal com va assenyalar la consellera Rigau a la Comissió al Parlament per valorar els eixos d’actuació del pla d’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar celebrada el passat 30 de maig, “si volem que és graduï el 85%, necessitem que ningú quedi al marge. I per això reforcem, intensifiquem l’ús i el domini de les matèries instrumentals”. La consellera d’Ensenyament va afegir que l’objectiu del programa PIM és “potenciar i reforçar les instrumentals en el primer cicle de l’ESO, per aconseguir el major nombre de graduats”.
 
L’objectiu del programa és potenciar i reforçar les assignatures instrumentals en el primer cicle de l’ESO, per aconseguir el major nombre de graduats.
Dins dels objectius del pla destaca una millora en la taxa de graduats en ESO i una disminució en la d’abandonament prematur:
·         La taxa de graduats d’ESO sobre alumnes avaluats a Catalunya ha passat de 81,8% el curs 2009-2010 al 86,5% el curs 2012-2013.
·         L’índex d’abandonament escolar ha passat del 31,9% al 2009 al 24% el 2012.
 
El PIM complementa el SEP (Suport Escolar Personalitzat), un programa que es va implantar fa dos cursos per als alumnes de primària. En el seu primer any d’implantació, el curs 2011-2012, se’n va beneficiar 102.695 alumnes i 869 centres, mentre que el curs passat el progrrama va arribar a 92.315 alumnes i 894 centres (dades fins al 31 de març).
 
Cal afegir que els objectius del Pla d’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar, que es va presentar el juny de 2012, són millorar el nivell competencial dels alumnes de primària i ESO; millorar el rendiment acadèmic a l’ESO i aconseguir una taxa de graduats superior o igual al 85 % al final del 2018; reduir la taxa d’abandonament escolar prematur fins al 15 % al final del 2018; millorar el rendiment en les proves PISA i millorar el nivell competencial dels alumnes en llengües estrangeres. Aquest darrer punt s’ha incorporat com a novetat per aconseguir arribar al percentatge d’alumnes que es marquen a nivell europeu.
 
Els eixos d’actuació són la professionalització de la docència; l’atenció a la diversitat de l’alumnat i personalització de l’ensenyament; l’impuls de la lectura, la innovació metodològica i didàctica a les aules; el plurilingüisme; l’autonomia de centre; la professionalització de la direcció; la implicació i compromís de la família; les relacions de la comunitat educativa i l’entorn, i l’absentisme i abandonament escolar.