• La C-25 ha passat dels 8.669 vehicles diaris de mitjana des del desembre de 2012 fins als 11.025 del novembre de 2013
 
  • El desdoblament ha permès millorar la mobilitat intercomarcal i la seguretat viària
Eix Transversal
El 4 de gener de 2013 va entrar en servei el desdoblament de l’Eix Transversal (C-25), que té més de 150 quilòmetres de longitud entre Cervera i Caldes de Malavella. Just abans del seu desdoblament, circulaven per la C-25 una mitjana de 8.669 vehicles diaris; durant el novembre passat, van ser 11.025 vehicles diaris. Així, el trànsit a l’Eix Transversal ha augmentat un 27% des del seu desdoblament.
 
Tenint en compte el primer any de l’Eix ja com autovia, la mitjana diària de vehicles ha estat de 10.879; d’aquests, 8.133 corresponen a vehicles lleugers i 2.746, a pesants. El de Manresa a Vic és el tram per on circulen més vehicles de mitjana (prop de 12.000 vehicles diaris) i on més ha crescut el trànsit des del gener (un 21%). Els mesos d’estiu ha estat el període en què de mitjana s’hi han desplaçat més vehicles per l’Eix Transversal, amb una punta de més de 14.000 durant l’agost al tram de Vic a Caldes de Malavella.
 
Aquest quadre recull el trànsit a l’Eix desdoblat (en vehicles/dia) i la seva evolució, també dividit per trams, mesos i tipus de vehicle.
 
   
gen-13
feb-13
març-13
abr-13
maig-13
juny-13
         
 
 
 
Lleugers
Cervera-Manresa
6.032
6.215
6.696
6.196
6.786
7.651
Manresa - Vic
7.344
7.810
8.115
7.389
8.419
9.376
Vic - Caldes
7.096
7.129
7.925
7.183
8.051
9.731
TOTAL
6.752
6.951
7.504
6.858
7.660
8.923
         
 
 
 
Pesants
Cervera-Manresa
2.520
2.790
2.638
2.731
2.873
2.840
Manresa - Vic
2.875
3.270
3.009
2.881
3.275
3.254
Vic - Caldes
2.248
2.594
2.554
2.509
2.733
2.699
TOTAL
2.508
2.838
2.700
2.687
2.922
2.894
         
 
 
 
Total
Cervera-Manresa
8.551
9.005
9.335
8.928
9.660
10.490
Manresa - Vic
10.219
11.080
11.125
10.269
11.694
12.630
Vic - Caldes
9.344
9.724
10.480
9.692
10.784
12.430
TOTAL
9.260
9.788
10.204
9.544
 10.582
11.817
 
 
 
   
jul-13
ag-13
set-13
oct-13
nov-13
TOTAL
         
 
 
 
Lleugers
Cervera-Manresa
7.107
8.143
7.649
7.461
7.206
7.018
Manresa - Vic
9.806
10.356
9.860
9.531
9.116
8.837
Vic - Caldes
10.652
11.868
9.760
8.656
8.493
8.791
TOTAL
9.089
10.070
8.980
8.418
8.158
8.133
         
 
 
 
Pesants
Cervera-Manresa
2.699
2.303
2.665
2.918
2.792
2.705
Manresa - Vic
3.427
2.650
3.088
3.311
3.277
3.118
Vic - Caldes
2.893
2.223
2.430
2.516
2.528
2.538
TOTAL
2.894
2.360
2.684
2.867
2.867
2.746
         
 
 
 
Total
Cervera-Manresa
9.806
10.445
10.314
10.379
9.998
9.723
Manresa - Vic
13.234
13.006
12.947
12.842
12.393
11.956
Vic - Caldes
13.544
14.091
12.189
11.172
11.021
11.330
TOTAL
11.983
12.430
11.663
11.286
11.025
10.879
 
 
 Millora de la mobilitat i la seguretat viària
 
L’Eix Transversal vertebra les comunicacions per carretera entre la plana de Lleida, les comarques centrals i Girona; abasta 153 quilòmetres i uneix fins a 35 municipis. El seu desdoblament ha permès millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit i potenciar tant les connexions intercomarcals com les de llarg recorregut. Així mateix, cal indicar que des que va entrar en servei el desdoblament, l’accidentalitat ha estat més baixa i de menor gravetat respecte d’anys anteriors i que no s’ha produït fins al moment cap accident mortal.
 
Aportació de 17,6 MEUR pels trànsits el 2013
 
Les obres de desdoblament de l’Eix van comptar amb un pressupost de 752,4 MEUR; per tal de finançar-les, aquesta actuació s’emmarca en una concessió d’obra pública (peatge a l’ombra), que inclou la redacció dels projectes corresponents, l’execució dels treballs i el manteniment de la infraestructura fins l’any 2040.
 
A partir de la posada en servei del desdoblament, la Generalitat paga un cànon a la concessionària (Cedinsa Eix) en funció del nombre, tipus de vehicles que hi circulen i quilòmetres recorreguts. Per exemple, per un vehicle lleuger que efectua el trajecte complet de l’Eix Transversal, de Cervera a Caldes de Malavella, el Govern paga 9 euros, i per un vehicle pesant, més de 12 euros. Per aquest concepte, l’aportació de la Generalitat a la concessionària ha estat de 17,6 MEUR el 2013.
 
Implantació de l’Eurovinyeta
 
Actualment, entre un 25% i un 30% dels vehicles que circulen per l’Eix Transversal –que forma de la xarxa transeuropea (TEN-T)– són vehicles pesants, un percentatge força elevat. Amb el seu desdoblament, és  previsible que aquesta via es consolidi com a itinerari de pas de vehicles pesants entre el centre peninsular i França que, a més, vulguin evitar altres alternatives actualment de peatge explícit (AP-7/ AP-2).
 
Per aquests motius i tenint en compte que el desdoblament de l’Eix es finança mitjançant el sistema de peatge a l’ombra (a càrrec dels pressupostos públics), el Departament de Territori i Sostenibilitat hi implantarà l’Eurovinyeta. Es preveu començar a aplicar aquesta mesura, Directiva europea que s’insereix en els principis “qui contamina paga” i “qui utilitza paga” , durant el segon semestre de 2014 als vehicles de 12 tones o més.
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 53