L’Institut Català d’Energia (ICAEN), òrgan adscrit al Departament d’Empresa i Ocupació, modificarà a partir del proper dia 3 de febrer els tràmits per a registrar la certificació energètica d’edificis, simplificant tots els procediments vigents en un de sol. L’objectiu és agilitar el procés de tramitació tant per als ciutadans com als professionals, tot reduint el nombre de formularis que s’utilitzen per aquesta tasca i ampliant el ventall de serveis.
 
A partir del dia 3 de febrer, s’unificaràn els procediments telemàtics de certificació energètica per a habitatges nous, creat el 2008, i el d’edifics ja existents, que va entrar en servei el passat mes de juny. Com a conseqüència d’aquest procés, es modifiquen els aplicatius de sol·licitud disponibles al Canal Empresa o bé a l’Oficina Virtual de Tràmits, de manera que els formularis anteriors al 3 de febrer no es podran utilitzar ni enviar a registre a partir d’aquesta data.
 
Simultàniament, també s’habilitarà el procediment per sol·licitar l’exempció de la certificació, de manera que tots aquells ciutadans que tinguin un habitatge o un edifici que no requereixi la certificació energètica puguin tramitar telemàticament l’exempció.
 
El certificat energètic d’edificis és un document que descriu les característiques d’un edifici des del punt de vista del consum d’energia i d’emissions de CO2, i que permet al ciutadà conèixer-ne millor les característiques i disposar més informació a l’hora de comprar o llogar. Aquest document és obligatori per als edificis d’habitatges i d’ús teciari nous i per a les transaccions de compravenda o de lloguer d’edificis ja existents. L’ICAEN ja ha registrat més de 4.768 certificacions energètiques d’edificis nous i 142.000 certificacions energètiques d’edificis ja existents.