• La C-25 ha passat dels 8.669 vehicles diaris de mitjana des del desembre de 2012 fins als 11.025 del novembre de 2013
  • El desdoblament ha permès millorar la mobilitat intercomarcal i la seguretat viària
El 4 de gener de 2013 va entrar en servei el desdoblament de l’Eix Transversal (C-25), que té més de 150 quilòmetres de longitud entre Cervera i Caldes de Malavella. Just abans del seu desdoblament, circulaven per la C-25 una mitjana de 8.669 vehicles diaris; durant el novembre passat, van ser 11.025 vehicles diaris. Així, el trànsit a l’Eix Transversal ha augmentat un 27% des del seu desdoblament.
 
Tenint en compte el primer any de l’Eix ja com autovia, la mitjana diària de vehicles ha estat de 10.879; d’aquests, 8.133 corresponen a vehicles lleugers i 2.746, a pesants. El de Manresa a Vic és el tram per on circulen més vehicles de mitjana (prop de 12.000 vehicles diaris) i on més ha crescut el trànsit des del gener (un 21%). Els mesos d’estiu ha estat el període en què de mitjana s’hi han desplaçat més vehicles per l’Eix Transversal, amb una punta de més de 14.000 durant l’agost al tram de Vic a Caldes de Malavella.

Millora de la mobilitat i la seguretat viària
 
Inaugurat el 1997, l’Eix Transversal va ser la primera gran infraestructura viària que connectava l’interior de Catalunya sense passar per Barcelona. Vertebra les comunicacions per carretera entre la plana de Lleida, les comarques centrals i Girona; abasta 153 quilòmetres i uneix fins a 35 municipis. El seu desdoblament ha permès millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit i potenciar tant les connexions intercomarcals com les de llarg recorregut. Així mateix, cal indicar que des que va entrar en servei el desdoblament, l’accidentalitat ha estat més baixa i de menor gravetat respecte d’anys anteriors i que no s’ha produït fins al moment cap accident mortal.

 
Aportació de 17,6 MEUR pels trànsits el 2013
 
El desdoblament va suposar una obra d’un abast important: en un sol cop, es van desdoblar 142,8 km de carretera i es va construir un nou tram d’autovia de 2 km. S’hi van construir també 50 viaductes i 15 túnels i es van adaptar 40 enllaços.

Les obres van comptar amb un pressupost de 752,4 MEUR; per tal de finançar-les, aquesta actuació s’emmarca en una concessió d’obra pública (peatge a l’ombra), que inclou la redacció dels projectes corresponents, l’execució dels treballs i el manteniment de la infraestructura fins l’any 2040.
 
A partir de la posada en servei del desdoblament, la Generalitat paga un cànon a la concessionària (Cedinsa Eix) en funció del nombre, tipus de vehicles que hi circulen i quilòmetres recorreguts. Per exemple, per un vehicle lleuger que efectua el trajecte complet de l’Eix Transversal, de Cervera a Caldes de Malavella, el Govern paga 9 euros, i per un vehicle pesant, més de 12 euros. Per aquest concepte, l’aportació de la Generalitat a la concessionària ha estat de 17,6 MEUR el 2013.
 
Implantació de l’Eurovinyeta
 
Actualment, entre un 25% i un 30% dels vehicles que circulen per l’Eix Transversal –que forma de la xarxa transeuropea (TEN-T)– són vehicles pesants, un percentatge força elevat. Amb el seu desdoblament, és  previsible que aquesta via es consolidi com a itinerari de pas de vehicles pesants entre el centre peninsular i França que, a més, vulguin evitar altres alternatives actualment de peatge explícit (AP-7/ AP-2).
 
Per aquests motius i tenint en compte que el desdoblament de l’Eix es finança mitjançant el sistema de peatge a l’ombra (a càrrec dels pressupostos públics), el Departament de Territori i Sostenibilitat hi implantarà l’Eurovinyeta. Es preveu començar a aplicar aquesta mesura, Directiva europea que s’insereix en els principis “qui contamina paga” i “qui utilitza paga” , durant el segon semestre de 2014 als vehicles de 12 tones o més.