- Protecció Civil de la Generalitat ha posat en Prealerta el Pla NEUCAT per la previsió que les nevades s'allarguin fins a la propera mitjanit i per les incidències, sobretot viàries, registrades des d’aquest matí
- Protecció Civil de la Generalitat i el Servei Català de Trànsit demanen extremar les precaucions en la mobilitat a les zones afectades per la neu
- Proteccio Civil recomana tenir en compte els consells davant les nevades www.gencat.cat/interior/nevades
Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) ha posat en Prealerta el Pla Especial d’Emergències per a Nevades a Catalunya NEUCAT per les nevades que afecten aquesta tarda i fins a la propera mitjanit l’Alt Pirineu i Aran, així com per les afectacions que s’estan produint a les carreteres de la zona on està nevant.
El Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) preveu que s’acumulin gruixos de neu de 5 cm a cotes superiors a 700 metres a les comarques de l’Alt Pirineu i Aran, el Ripollès i el Berguedà. També es preveu l’acumulació de gruixos superiors a 10 centímetres a cota 900 metres. A les valls de les comarques avisades, la cota de neu se situa entorn dels 600 metres i, fora d’aquests sectors, se situa al voltant dels 1.500 metres.
Protecció Civil de la Generalitat recomana a la població que es mantingui atenta a l’evolució meteorològica de cara a adequar la mobilitat i les activitats a l’aire lliure a aquesta situació. Davant la baixada de temperatures, també es demana seguir els consells per evitar accidents per la mala combustió d’estufes i calderes.
Protecció Civil de la Generalitat també recorda:
- Fer seguiment de possibles incidències al twitter @emergenciescat
- fer seguiment de les condicions meteorològiques a través dels mitjans de comunicació i del twitter @meteocat
- Davant la formació de plaques de gel a la via pública, els vianants cal que extremin les precaucions
- trucar al telèfon 112 per a qualsevol tipus d’emergència
- Consulteu tots els consells de nevades a: www.gencat.cat/interior/nevades
- En zones on baixin molt les temperatures cal evitar que les canonades es glacin i rebentin deixant que corri un petit rajolí d'aigua o tapant amb un drap les claus de pas o aixetes
El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que hi ha diverses vies afectades per la neu (actualització feta a les 14.55 h d’avui):
LLEIDA
N-260: carregada, amb algun tram de retenció, entre la Seu d’Urgell i Adrall, per la neu i per algunes sortides de via de vehicles que hi ha hagut;
C-14: tallada entre Coll de Nargó i Adrall;
C-563: obligatori cadenes entre Tuixén i Gósol;
C-28: obligatori cadenes entre Vaquèira i Esterri d’Àneu;
C-28z: obligatori cadenes entre València d’Àneu i Esterri d’Àneu;
N-230: obligatori cadenes entre Vilaller i Vielha i, a més, hi ha restricció en aquest tram pels vehicles pesants;
C-142 b: obligatori cadenes per accedir al Pla de Beret;
C-147: obligatori cadenes entre Esterri d’Àneu i Alòs d’Isil;
C-13: obligatori cadenes entre Sort i Esterri d’Àneu;
L-500: obligatori cadenes entre el Pont de Suert i Caldes de Boí;
L-501: obligatori cadenes entre Boí i el Pla de l’Ermita;
L-503: obligatori cadenes entre Senterada i Espuy;
L-504 i L-510: obligatori cadenes a la zona de Tírvia;
L-511: obligatori cadenes entre Isona i Coll de Nargó.
A banda d’això, al Principat d’Andorra, és obligatori portar cadenes a la carretera general 1 entre la Frontera del Riu Runer i Andorra la Vella.
BARCELONA
BV-4031: obligatori cadenes entre Castellar de N’Hug i La Pobla de Lillet.
GIRONA
N-260 i GIV-5264: obligatori cadenes a la zona de la Collada de Toses.
TARRAGONA
C-12: tallada a Tortosa en tots dos sentits en aquest cas per inundacions.
Davant d’aquesta meteorologia adversa, sobretot amb motiu de la neu, l’SCT fa les següents recomanacions:
- Conduir amb suavitat.
- No frenar bruscament.
- Reduir la velocitat per facilitar l'adherència i evitar lliscaments.
- Augmentar la distància de seguretat.
- Seguir les roderes o empremtes deixades per altres vehicles.
- No avançar si no és necessari.
- Portar les cadenes per si són necessàries o portar-ne si són obligatòries.
- Quan cauen els primers flocs de neu es produeixen els mateixos efectes que quan cauen les primeres gotes de pluja (barreja d'aigua, pols i greix) i transformen el paviment en una pista molt lliscant. I passa el mateix quan la neu és tova i acabada de caure.
- En arrencar el vehicle sobre neu pot ser que les rodes patinin i s'enfonsin. Per evitar-ho, cal posar-les en línia recta i arrencar amb segona, deixar anar molt lentament l'embragatge, mantenint una acceleració suau i constant, i no moure la direcció fins que el vehicle no estigui en moviment.
També és molt important informar-se de l’estat del trànsit a través del web d’incidències de l’SCT: http://www.gencat.cat/transit i a través de les cròniques de trànsit televisives i radiofòniques. Una altra opció és el 012.