Fins a les 20.00 h d’avui diumenge no s’han registrat accidents mortals de trànsit a la xarxa viària interurbana de Catalunya
Dissabte hi va haver més d’una vintena de vies afectades per la neu, sobretot de Lleida, i una carretera inundada a Tarragona
Protecció Civil de la Generalitat manté posats a hores d’ara en Prealerta els plans NEUCAT per neu i PROCICAT per vent i l’SCT demana extremar la prudència a la carretera
El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que no s’ha registrat cap accident mortal de trànsit a la xarxa viària interurbana de Catalunya, des de les 15.00 h de divendres 17 fins a les 20.00 h d’avui diumenge 19 de gener.
Tot i això destaquem que ahir dissabte, a les 15.55 h, hi va haver un accident de gravetat al punt quilomètric 1.173,8 de la N-340 a la Riera de Gaià (Tarragonès). Hi va haver una col·lisió per envestida entre 2 turismes que va provocar 1 ferit greu –el passatger posterior esquerre d’un dels vehicles, que va ser traslladat a l’hospital Santa Tecla de Tarragona. També hi va haver 2 ferits lleus i 1 il·lès. Per tant, des de l’SCT demanem no abaixar la guàrdia en els desplaçaments el que resta d’operació retorn de cap de setmana.
Quant a mobilitat, la situació al llarg del cap de setmana ha estat marcada per la meteorologia adversa, sobretot dissabte i diumenge. Si bé al llarg d’aquest diumenge, hi ha hagut 6 vies afectades per la neu, la majoria a la comarca del Berguedà, entre dissabte al matí i diumenge al matí se n’han registrat més d’una vintena, sobretot a Lleida. A hores d’ara, Protecció Civil de la Generalitat encara manté posat en Prealerta el Pla d’Emergències per a Nevades a Catalunya NEUCAT.
DIUMENGE
Barcelona
BV-4024: tallada entre Bagà i Coll de Pal (a hores d’ara es manté);
BV-4025: obligatori cadenes a Fígols ( a hores d’ara es manté);
BV-4031: obligatori cadenes entre Castellar de N’Hug i la Molina;
BV-4243: obligatori cadenes entre Castellar del Riu i Rasos de Peguera (a hores d’ara, es manté);
B-400: obligatori cadenes entre Guardiola de Berguedà i Gósol.
Lleida
C-28: obligatori cadenes al Port de la Bonaigua (a hores d’ara es manté).
DISSABTE-MATÍ DE DIUMENGE
Lleida
N-230: restricció per a vehicles pesants i obligatorietat cadenes entre Vilaller i Vielha;
C-28: obligatori cadenes entre Vaquèira i Esterri d’Àneu;
C-28z: obligatori cadenes entre València d’Àneu i Esterri d’Àneu;
C-142 b: obligatori cadenes per accedir al Pla de Beret;
C-147: obligatori cadenes entre Esterri d’Àneu i Alòs d’Isil;
N-260: obligatori cadenes entre la Seu d’Urgell i Adrall;
C-14: obligatori cadenes entre Coll de Nargó i Adrall;
C-563: obligatori cadenes entre Tuixén i Gósol;
C-13: obligatori cadenes entre Sort i Esterri d’Àneu;
L-500: obligatori cadenes entre el Pont de Suert i Caldes de Boí;
L-501: obligatori cadenes entre Boí i el Pla de l’Ermita;
L-503: obligatori cadenes a Torre de Cabdella;
L-504 i L-510: obligatori cadenes a la zona de Tírvia;
L-511: obligatori cadenes entre Isona i Coll de Nargó.
A banda d’això, al Principat d’Andorra, ha estat obligatori portar cadenes a la carretera general 1 entre la Frontera del Riu Runer i Andorra la Vella.
Barcelona
BV-4024: tallada entre Bagà i Coll de Pal;
BV-4031: tallada entre Castellar de N’Hug i La Molina;
B-400: obligatori cadenes entre Guardiola de Berguedà i Gósol.
A banda d’això, també cal destacar que tant dissabte com diumenge es van establir cons a la C-58 a Vacarisses (Vallès Occidental, Barcelona) per anul·lar els carrils d’avançament entre els punts quilomètrics 26 i 33. Amb aquesta mesura es pretén reduir la sinistralitat en aquest tram sobretot en cas de meteorologia adversa, com la pluja o la boira. A hores d’ara, d’avui diumenge, la mesura encara es manté.
Girona
N-260: restricció per a vehicles de 3a categoria i obligatori cadenes a Fontanals de Cerdanya, a la Collada de Toses;
GIV-5264: tallada entre Setcases i l’estació d’Esquí Vallter 2000;
GIV-4016: obligatori cadenes entre Planoles i Toses.
Tarragona
C-12: tallada a Tortosa en tots dos sentits en aquest cas per inundacions.
Per acabar, i tenint en compte que a hores d’ara es manté posat en Prealerta el NEUCAT, l’SCT fa les següents recomanacions:
· Conduir amb suavitat.
· No frenar bruscament.
· Reduir la velocitat per facilitar l'adherència i evitar lliscaments.
· Augmentar la distància de seguretat.
· Seguir les roderes o empremtes deixades per altres vehicles.
· No avançar si no és necessari.
· Portar les cadenes per si són necessàries o portar-ne si són obligatòries.
· Quan cauen els primers flocs de neu es produeixen els mateixos efectes que quan cauen les primeres gotes de pluja (barreja d'aigua, pols i greix) i transformen el paviment en una pista molt lliscant. I passa el mateix quan la neu és tova i acabada de caure.
· En arrencar el vehicle sobre neu pot ser que les rodes patinin i s'enfonsin. Per evitar-ho, posar-les en línia recta i arrencar amb segona, deixar anar molt lentament l'embragatge, mantenint una acceleració suau i constant, i no moure la direcció fins que el vehicle no estigui en moviment.
A més, considerant que Protecció Civil de la Generalitat també ha posat en Prealerta el Pla PROCICAT per la previsió del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) de forts vents a partir de primera hora de demà dilluns a la meitat sud de Catalunya, l’SCT també dóna els següents consells viaris de cara a les pròximes hores:
· Reduir la velocitat, corregint les desviacions per mantenir la trajectòria del vehicle.
· En el cas d'avançar vehicles de grans dimensions, vigilar especialment amb la distància de separació lateral. És molt important que aquesta recomanació la segueixin els conductors de camions i de caravanes.
· Fixar-se en la trajectòria del vent a través dels arbres i arbustos de la calçada.
· Subjectar el volant de manera segura i forta.
També és molt important informar-se de l’estat del trànsit a través del web de l’SCT (
www.gencat.cat/transit), del compte de Twitter @transit, i a través de les cròniques de trànsit televisives i radiofòniques. Una altra opció és el 012.