· Les grans accions promocionals per aquest any passen per la proclamació del 2014 com l’Any del Turisme Familiar a Catalunya i la consolidació i promoció de l’enoturisme.
· L’Agència Catalana de Turisme reforça la seva presència als mercats internacionals amb l’obertura al 2014 d’una oficina a São Paulo (Brasil) que promocionarà la destinació catalana al mercat sud-americà.
El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha presentat avui a Fitur les línies estratègiques que marcaran la promoció turística de Catalunya per al 2014. En la presentació, el conseller Puig ha estat acompanyat pel secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, la directora general de Turisme, Marian Muro, i el director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa.
El conseller Puig ha explicat que “estratègia i màrqueting marcaran el full de ruta per aquest 2014 on se’ns plantegen dos objectius: incrementar els turistes internacionals amb més i millors mercats i reforçar el turisme domèstic català i de proximitat espanyol mitjançant noves propostes experiencials”.
Així, el conseller ha anunciat com a la gran acció promocional d’aquest any la proclamació del 2014 com l’Any del Turisme Familiar. “Destinarem un milió i mig d’euros per dur a terme una intensa activitat promocional amb l’objectiu d’enfortir el posicionament de Catalunya com a destinació ideal per a les famílies amb nens –ha explicat Puig-, especialment en els principals mercats emissors d’aquest tipus de turisme: el mercat domèstic català, el de proximitat espanyol, a l’Europa Occidental i Rússia”.
Seguint aquesta estratègia de segmentació i especialització, Felip Puig ha assegurat que aquest any 2014 també l’enoturisme tindrà un paper rellevant ja que es tracta d’un producte “a partir del qual podem reforçar, per exemple, la promoció del turisme rural i del turisme actiu, donant a conèixer la riquesa d’altres zones del territori menys conegudes”.
“El turisme forma part del nostre projecte de país i d’obertura al món”, ha assegurat el conseller Puig. En aquest sentit, ha anunciat la posada en marxa d’una nova oficina a Sao Paulo per cobrir el mercat sud-americà, “una de les nostres prioritats i on les companyies aèries que ja ofereixen vols amb Catalunya estan molt interessades en incrementar les seves freqüències, com ara Singapore Airlines, Avianca i Aerolíneas Argentinas. Això permetria obrir més corredors de captació de nous turistes”.
“2014: L’Any del Turisme Familiar”, la gran acció promocional
Catalunya ha estat des de sempre una destinació de turisme familiar. De fet, un 60% dels visitants que rep Catalunya són famílies, i el Pla de Màrqueting Turístic aprovat al 2013 estableix com a prioritat alta la retenció del client familiar. Per aquestes raons i coincidint amb el vintè aniversari de la proclamació de l’Any Internacional de la Família per part de l’ONU, la Generalitat ha decidit declarar el 2014 com “L’Any del Turisme Familiar”.
Així, la Direcció General de Turisme i l’Agència Catalana de Turisme han ideat una sèrie d’accions per tal de potenciar i promocionar aquest tipus de turisme:
- Campanya de publicitat específica per promoure l’Any del Turisme Familiar en aquests mercats.
- Col·laboració entre diversos agents: S’arribarà a acords amb els diversos departaments de la Generalitat, amb altres institucions i ens locals i amb el sector turístic català per tal d’oferir incentius, promocions i regals per al públic familiar.
- Acords amb operadors turístics i comercialitzadors on-line: S’establiran acords amb diferents operadors turístics europeus i portals de comercialització i prescripció a Internet per tal de promoure l’Any del Turisme Familiar a la xarxa.
- Accions de promoció en els mercats: Es realitzaran més de 200 accions (trobades de comercialització, viatges de familiarització, viatges de premsa, presentacions, etc) adreçades als principals mercats emissors per tal de promoure l’Any del Turisme Familiar.
- Microsite dedicat a l’Any del Turisme Familiar: Es crearà un microsite dedicat a l’Any del Turisme Familiar on el visitant podrà consultar totes les activitats, ofertes i promocions relacionades amb aquesta celebració. Aquest microsite es posicionarà amb una campanya específica de Google Adwords.
- Campanya a les xarxes socials: Es potenciarà la promoció de l’Any del Turisme Familiar a les xarxes socials de l’ACT (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Pinterest).
El conseller Puig ha presentat, a més, la imatge gràfica de l’Any del Turisme Familiar, que servirà per identificar els establiments i empreses que s’adhereixin a aquesta acció. Així els turistes que visitin Catalunya amb nens, podran saber de forma ràpida quina és l’oferta inclosa en el marc d’aquesta celebració.
Les accions de l’Any del Turisme Familiar s’iniciaran a la primavera, quan comencin les campanyes de promoció i es posin en marxa les primeres iniciatives adreçades al públic final, i acabaran a finals d’any, amb les ofertes i promoció del turisme de neu i d’hivern. El públic familiar, al qual s’adreçaran aquestes accions, són adults amb nens/nenes de fins a 16 anys, que viatgen en grup.
“L’Any del Turisme Familiar compta amb la implicació de les empreses i associacions del sector turístic català”, ha explicat el conseller qui ha destacat la importància de la implicació i la col·laboració institucional en moments de crisi. Les empreses podran adherir-s’hi oferint, a títol individual, descomptes i promocions especials per a nens en alguna d’aquestes quatre modalitats: 20% de descompte, 50% de descompte, nens gratis i ofertes especials adreçades a famílies nombroses.
A banda, les associacions empresarials d’allotjament i serveis turístics realitzaran durant tot l’any diferents concursos i sortejos amb premis i promocions especialment pensades per al públic infantil. També s’organitzaran activitats especialment adreçades als més petits.
Cal recordar que Catalunya disposa de 14 destinacions certificades amb el segell de Destinació de Turisme Familiar (DTF). Aquesta certificació, que va néixer al 2003, s’atorga un municipi o conjunt de municipis, que ofereixen uns determinats serveis i equipaments adaptats a les necessitats de les famílies amb nens. Fins l’any passat 13 municipis del litoral comptaven amb aquesta distinció, que amb la incorporació al 2013 de Les Valls d’Àneu es va obrir a les destinacions d’interior.
S’estima que un 30% del turisme mundial són famílies. Es tracta d’un turista que viatja per motius vacacionals (normalment per vacances d’estiu tot i que també es desplaça per setmana santa i ponts llargs), i que acostuma a realitzar estades llargues (entre 7 i 10 nits). A més, el turista familiar considera les seves vacances com un temps de qualitat per a la família, i per tant són considerades una despesa prioritària per davant d’altres tipus de despeses.
A Espanya, les famílies amb nens tenen una intenció de viatjar d’entre el 60-70%, fet que els converteix en un turista potencial molt important.
Avançar en la consolidació i promoció de l’enoturisme català
Durant el 2014, Catalunya seguirà avançant en la seva aposta per l’enoturisme com un dels seus principals atractius turístics a promocionar. Així, se seguirà treballant en implementar en el territori una senyalització enoturística clara i de qualitat; es reforçarà la promoció de l’enoturisme en els mercats de proximitat i es farà una promoció selectiva i segmentada en els mercats internacionals; s’enfortirà la coordinació entre entitats i administracions en la promoció i planificació d’aquest producte per unir esforços i no crear duplicitats; i s’impulsarà la formació als professionals del sector per a la recepció de turistes.
Conquerir el mercat sud-americà
L’Agència Catalana de Turisme seguirà al 2014 amb la seva política d’expansió i presència en els mercats internacionals, avalada pels bons resultats obtinguts.
Així, l’ACT reforça la presència de Catalunya als mercats internacionals obrint el 2014 una nova oficina de promoció turística Sud-amèrica, amb seu a São Paulo (Brasil). Aquest centre s’ocuparà de promoure la destinació turística catalana en els mercats de Brasil, Argentina, Xile, Perú i Colòmbia.
L’ACT ha decidit donar aquest pas perquè Amèrica del Sud és un dels mercats turístics emissors amb major potencial de creixement, gràcies a què en els últims anys s’han incrementat les rendes familiars -especialment les de la classe mitjana-, resulta més fàcil accedir als crèdits, i s’han revaloritzat les principals monedes sud-americanes respecte a l’euro. L’any 2011, 49 milions de turistes sud-americans van viatjar a l’estranger (40 per motius vacacionals i 9 per negocis), i s’estima que al 2014 aquesta xifra arribi als 57 milions.
A més, el mercat d’Amèrica del Sud es troba molt ben connectat, amb vols cap a Barcelona des de les principals ciutats: São Paulo (tres vols setmanals operats per Singapore Airlines), Buenos Aires (cinc vols setmanals operats per Aerolíneas Argentinas) i Bogotà (quatre vols setmanals operats per Avianca).
El mercat emissor més important per a la destinació catalana és Brasil, amb més de 140.000 visitants al 2013 (+3,4% respecte al 2012), seguit d’Argentina, amb més de 110.000 turistes al 2013 (+13,2% respecte l’any anterior). Per tal de millorar aquestes xifres, la nova oficina de l’ACT a Sud-amèrica treballarà per posicionar la destinació catalana entre els principals agents del mercat (operadors turístics, empreses, mitjans de comunicació i organismes turístics); copsarà les tendències de la demanda de cada mercat per tenir el coneixement necessari a l’hora de definir les estratègies de màrqueting de l’ACT per Amèrica del Sud; i subministrarà assistència tècnica al sector turístic català i suport en matèria de promoció i comercialització de l’oferta turística catalana.
Amb aquesta oficina, que compartirà les instal·lacions que ja té ACCIÓ en aquest país, són ja 12 els centres que formen la xarxa d’oficines de promoció turística que Catalunya té a l’exterior. En els darrers exercicis l’ACT està obrint oficines a l’exterior de forma continuada. Les últimes implantacions han estat per als mercats emissors d’Àsia (Xina i Sud-est asiàtic), Nord-Amèrica (Estats Units i Canadà), i ara també Amèrica del Sud.
Promoció i comercialització on-line
Tal i com estableix el Pla de Màrqueting Turístic el 2014 serà l’any on es reforçarà la promoció turística de Catalunya on-line. Així, a la primavera està previst llançar una eina de comercialització de paquets turístics a Internet. Aquesta nova eina ha estat possible gràcies a un acord de l’Agència Catalana de Turisme amb l’ACAV i l’UCAVE, i permetrà a les agències de viatge vendre els seus paquets turístics de Catalunya a través d’Internet.
A més, està previst desenvolupar un paquet d’aplicacions per a mòbil, especialment adreçades als viatgers, amb informació útil i amb propostes per gaudir de Catalunya. L’objectiu és que qualsevol visitant que arribi a la destinació catalana pugui, de forma gratuïta, descarregar-se aquestes aplicacions per poder planificar i gaudir al màxim de la seva visita.
Finalment també es duran a terme altres accions que ja han donat molt bons resultats en anys anteriors, com el Buy Catalunya, la macro trobada comercial que cada dos anys reuneix a les empreses catalanes amb més de 150 operadors turístics de més de 30 mercats, per tal que els puguin vendre els seus productes; la presència a les fires internacionals més importants, com la World Travel Market, la MITT o l’ITB, entre d’altres; o l’organització de viatges de familiarització per a operadors turístics o de premsa per a mitjans internacion
2