El conseller i president d’AREFLH, manté diverses trobades a Brussel·les per posar en valor l’esforç de les regions productores de fruita, verdura i hortalisses en la consolidació del sector agroalimentari en el context europeu internacional

 
 
Pelegrí exposa els avantatges de la venda de proximitat: “Cal apostar per la qualitat i l’origen de la producció agrària”
Pelegrí amb  Sousa-Uva, director de Política de Desenvolupament Rural de la CE
Pelegrí amb Sousa-Uva, director de Política de Desenvolupament Rural de la CE
 
 
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural i actual president de l’AREFLH (Associació de regions europees productores de fruita, verdura i hortalisses), Josep Maria Pelegrí, ha inaugurat ahir a Brussel·les la “Journée Européenee de la Recherche et de l’Innovation des Fruits & Légumes” i ha mantingut contactes amb diversos representats del Parlament europeu així com de la Comissió  europea, entre els que destaca la trobada d'avui amb José Manuel Sousa-Uva, director general d’Aspectes Horitzontals de la Política de Desenvolupament Rural.
 
L’objectiu de les trobades ha estat doble: presentar les línies d’acció de l’AREFLH per millorar la competitivitat del sector i, alhora, presentar el que s’està fent a Catalunya en matèria de foment de la producció local i la venda de proximitat.
 
Pelegrí,  que ha estat acompanyat en aquestes trobades per Pere Puig, delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya, i pel director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries agroalimentàries, Domènec Vila, ha remarcat “la necessitat de treballar en xarxa, com es fa des de l’AREFHL, i de sumar esforços amb un enfocament transnacional per adaptar-nos als nous requeriments i exigències dels mercat globalitzat i ajudar a incrementar la competitivitat  del sector”.
 
En aquest sentit Pelegrí, que ostenta la presidència d’aquest organisme, ha explicat que l’AREFLH és l’organització de regions europees productores de fruita, verdura i  les hortalisses. Les 24 regions europees que l’integren, representen dins del conjunt de la Unió Europeu el 45% de la producció de fruites i hortalisses, el 60% de la producció de flors i plantes i el 85% de l’oli d’oliva.
 
Segons el conseller, en un escenari com l’actual on el món cada cop està més interconnectat, el mercat fluctua i canvia contínuament i on els reptes són cada cop més globals el paper d’aquestes organitzacions transnacionals és més necessari que mai. “Ni els productors de forma individual, ni les associacions de productors, ni els govern de forma particular poden fer front a tots els reptes sense crear xarxa. L’AREFLH és i vol continuar sent la xarxa per tot aquest subsector”.  
 
Pel conseller, l’AREFLH vol ser un instrument per “orientar la recerca, la innovació del sector, un agent dinamitzador que aposti per la investigació bottom-up i per una investigació que sigui capaç de transformar aquest coneixement en nous productes i serveis”.
 
En aquest sentit, l’AREFLH vol convertir-se en un partner dinamitzador de la innovació en el sector de les fruites i les hortalisses per a tota Europa. “Volem impulsar projectes transnacionals, projectes multiagent que permetin un increment de les actuacions i relacions entre els agents de diferents regions europees”. Per això necessitem, ha dit el conseller, “que la Comissió Europea prevegui mecanismes de finançament per a projectes d’R+D+i supreregionals”. Per impulsar realment la recerca i la innovació en xarxa i tenir un sector europeu de fruites i hortalisses a primer nivell mundial “cal disposar de mecanismes que permetin impulsar aquestes xarxes entre els agents de diferents regions”.
 
Una organització en defensa dels productors de fruites i hortalisses
 
AREFLH, nascut el 1999, agrupa les principals regions europees productores de fruites i hortalisses, de plantes ornamentals i oli d’oliva. Actualment en formen part 24 regions de Bèlgica, França, Grècia, Itàlia, Portugal i l’Estat espanyol. La participació del Departament d’Agricultura a l’AREFLH, per delegació del President de la Generalitat, és molt activa, formant part del bureau de direcció. El president de l’AREHLH és el president de la regió, en aquest cas de Catalunya, qui atorga el mandat al responsable de la cartera d’agricultura, el conseller Josep Maria Pelegrí.
 
Els objectius fonamentals de l’ens són: representar i defensar els interessos econòmics i socials dels sectors hortofructícoles, oleícoles i de l’horticultura davant de les instàncies europees i mundials; afavorir els intercanvis d’experiències i projectes comuns entre regions i organitzacions professionals; i ser organisme de propostes sobre els principals assumptes que condicionen el futur de les produccions d’aquests sectors.
 
 
Pelegrí durant la trobada al Parlament europeu
Pelegrí durant la trobada al Parlament europeu
Venda de proximitat, un model a potenciar
 
 
Pelegrí ha explicat als interlocutors europeus que des del Departament que encapçala s’ha assumit el repte d’incrementar el consum de productes locals a través d’un segell oficial de la Generalitat de Catalunya que indica la venda de proximitat, una acreditació llargament reivindicada tant pel sector com pels ciutadans i que permet, entre altres coses, “donar confiança al consumidor i seguretat i protecció al productor”, ha afirmat el conseller.
 
 
En aquestes trobades amb representants del Parlament europeu hi han participat, entre d'altres, el conseller per assumptes autonòmics de la representació permanent d’Espanya davant la Unió Europea, el director de la oficina de Castella la Manxa a Brussel·les; representants a Brussel·les de les comunitats autònomes del País Basc, Andalusia i Cantàbria, així com d’altres regions europees italianes, com la ara Toscana i, també, del Policy Officer de l’AREPO.
 
 
Pel conseller, la promoció d’aquest tipus de comercialització augmenta el valor afegit del producte per als productors, es genera un efecte positiu sobre el medi ambient, ja que es redueix la petjada de carboni, i es potencia el consum de productes frescos, amb més valor nutricional i organolèptic, i per tant, de més qualitat.
 
 
Pelegrí també ha remarcat la qualitat i l’origen com a factors de diferenciació i com a opció més viable per donar sortida a la producció agrària catalana. “Consumir productes de temporada és una manera de viure a la qual hem de donar resposta”, ha dit el conseller. “Si el consumidor canvia, el mercat i les administracions han de donar resposta a aquest canvi”.
 
 
D’altra banda, Pelegrí ha explicat que el mateix reglament ja posa en relleu que com més visualitzem els productes locals, més contribuirem a millor la rendibilitat dels productors, especialment dels petits productors i cooperatives. “Aquest fer és molt important, ja que tot i que el sector agroalimentari s’està enfortint també s’està deixant de conrear perquè molts petits agricultora no poden competir. De fet, aquest 2014 ha estat declarat l’Any Internacional de l’Agricultura Familiar per a l’ONU per tal de recolzar aquest tipus d’empresa”.
 
 
moment de la presentació de la venda de proximitat al Parlament
moment de la presentació de la venda de proximitat al Parlament
Decret de venda de proximitat
 
El mes de gener del 2013 el Govern català va aprovar un decret, promogut pel Departament d’Agricultura, que regula l’acreditació de la venda de proximitat dels productes agroalimentaris. Actualment, a Catalunya s’han adherit ja a aquest Decret 1.310 productors i 45 agrupacions de productors.
 
Aquest Decret pretén potenciar la venda directa i de circuit curt, ajudar a maximitzar els esforços de foment i promoció dels productes de temporada i millorar la sensibilitat envers l’entorn, reduir la petjada de carboni i conservar el paisatge. Al mateix temps, és una normativa que persegueix la dinamització de l’economia productiva i el desenvolupament rural, i també la defensa dels petits productors i el consum local.
 
 

3  

Imatges

Pelegrí amb  Sousa-Uva, diector de Política de Desenvolupament Rural de la CE

Pelegrí amb Sousa-Uva, diector de Política de Desenvolupament Rural de la CE 52

Pelegrí durant la trobada al Parlament europeu

Pelegrí durant la trobada al Parlament europeu 79

moment de la presentació de la venda de proximitat al Parlament

moment de la presentació de la venda de proximitat al Parlament 69