• Considera imprescindible resoldre aspectes com la manca de coordinació entre els estats perquè la infraestructura sigui realment un eix de productivitat
 
  • El titular del Departament de Territori i Sostenibilitat ha fet aquestes reflexions durant la reunió de constitució del grup de treball que revisarà els estudis i treballs per impulsar l’eix Lió-Madrid del  Corredor Mediterrani
El conseller Vila a l'acte de constitució de l'Stakeholders' Forum a Perpinyà

 

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha reivindicat aquest matí a Perpinyà una gestió del Corredor Mediterrani integral i harmonitzada a nivell europeu, que vagi més enllà de la inversió en la pròpia infraestructura. En aquest sentit, ha explicat que perquè el corredor sigui rendible és necessari abordar una agenda addicional que inclogui aspectes econòmics, tècnics, operatius, ambientals “i sobretot de gestió”. “Sense una xarxa unificada no hi haurà una Europa unida”, ha dit. Vila ho  ha afirmat durant la reunió de constitució de l’Stakeholders’ Forum, un òrgan integrat dins del projecte CLYMA de la Xarxa Transeuropea de Transports que ha de revisar els estudis i treballs per impulsar una secció vital del Corredor Mediterrani: el tram Lió-Madrid, passant per Montpeller, Perpinyà, Girona, Barcelona, Tarragona i Saragossa.

 
Per a Vila, aquest any 2013 Catalunya ha aconseguit tirar endavant actuacions “transcendentals” com ara la conversió en ample internacional de la línia que uneix Tarragona amb l’àrea metropolitana de Barcelona o els accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona. “Tanmateix, disposar d’ample internacional no és garantia de què hi passin molts més trens de mercaderies”, ha assenyalat. Per això, més enllà de la infraestructura, el conseller de Territori i Sostenibilitat considera “imprescindible” parlar de múltiples aspectes com “els cànons de pas, les mancances d’apartadors, les condicions del material mòbil, de les dificultats d’homologació o de la manca de coordinació entre estats”, posant com a exemple el decalatge d’un any entre l’obertura de línia d’alta velocitat Figueres-Barcelona i l’entrada en funcionament dels trens internacionals.
 
“Per a una economia exportadora com la catalana és important resoldre l’excés de regulacions i crear una agenda comuna europea”, ha recalcat. I ha recordat que Europa és el mercat més important de Catalunya, ja que és el destí del 60% dels béns i mercaderies que es produeixen al país, especialment productes alimentaris, metàl·lics i químics. “El Corredor Mediterrani és un eix natural de prosperitat i les decisions que prenem avui en matèria d’infraestructures condicionaran el nostre futur”, ha afegit.
 
La jornada de Perpinyà ha aplegat els principals agents del transport del sud d’Europa, a més d’autoritats franceses, espanyoles i catalanes i alts càrrecs de la Direcció General de Mobilitat i Transports de la Unió Europea. Els socis de CLYMA, liderat pel Port de Barcelona, són l’Asociación Logística Innovadora de Aragón (ALIA), Terminal Marítima Zaragoza (TMZ), Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Port de Barcelona, Port de Tarragona, PortIC Barcelona SA, Syndicat Mixte Plate-formi Pyrénées-Mediterranée i VIIA (empresa que explota l’autopista ferroviària Le Boulou-Luxemburg).

2  

Fitxers adjunts

Foto

Foto
JPG | 1920

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 470