• Avui han iniciat el servei comercial 3 de les 24 noves unitats adquirides, que aniran substituint progressivament durant aquest any i el vinent les antigues de la sèrie 111
 
  • Els nous trens faran els itineraris corresponents a les línies de Terrassa, Sabadell i Reina Elisenda
 
  • Els combois, que suposen una inversió de 151 MEUR i es van adjudicar al consorci Alstom-CAF, incorporen els últims avenços tecnològics i milloren les condicions de confort per als usuaris
Nous trens FGC Vallès
Les noves unitats de tren de la sèrie 113 adquirides al consorci Alstom-CAF per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) han començat a circular aquest matí. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Joaquim Forn, i el president d’FGC, Enric Ticó, han participat en el bateig del primer comboi, concretament el 113.01, en un acte celebrat a l’estació de Plaça Catalunya d’FGC. Aquest primer comboi porta el nom de ‘Barcelona’, i la resta de noves unitats també es batejaran amb les denominacions de cadascuna de les ciutats per on passa la línia.
 
Des d’avui, 3 unitats de les 24 adquirides comencen a circular pel Metro del Vallès en horari comercial, una vegada finalitzat satisfactòriament el període de proves. Inicialment, els nous trens de la sèrie 113 faran els itineraris corresponents a les línies S1 (Terrassa) i S2 (Sabadell). Durant els propers mesos s’aniran rebent progressivament la resta de combois procedents de la fàbrica d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda i de la fàbrica CAF a Saragossa. Dels 24 trens, 12 els ha fabricat Alstom i els altres, CAF. Concretament, dels tres nous que han començat a circular avui, dos provenen de la planta de Santa Perpètua i 1 de Saragossa.
 
L’adquisició d’aquest nou parc mòbil permetrà a FGC modernitzar la seva flota, ampliar la capacitat de transport, reduir les despeses de manteniment i absorbir la demanda que suposaran els perllongaments de Sabadell i Terrassa, així com substituir de manera progressiva fins l’any 2015 els trens de la sèrie 111 de la línia Barcelona-Vallès. Cinc de les 24 unitats estaran formades per 3 cotxes per poder donar servei a les estacions de la línia L7 (Avinguda Tibidabo) on les andanes són més curtes. Aquests trens de 3 cotxes circularan com a sèrie 114.
 
Un cop completada l’entrada en servei dels nous combois, la flota d’aquesta línia estarà formada per 46 trens: 19 trens de 4 cotxes de la sèrie 113, 5 trens de 3 cotxes de la sèrie 114 i els actuals 22 trens de 4 cotxes de la sèrie 112.
 
El cost de la inversió per a l’adquisició d’aquests trens és de més de 151 MEUR.
 
Trens més moderns i confortables
 
Els nous trens de la sèrie 113 incorporen els últims avenços tecnològics i permetran millorar les condicions de confort per als usuaris. De les seves característiques, en destaquen:
 
 
  • Longitud i capacitat: trens de 80 metres, formats per 4 cotxes construïts en alumini. La capacitat màxima dels trens és de 780 persones, entre assegudes i dempeus. Els trens de 3 cotxes tenen una capacitat màxima de 581 persones.
 
  • Interior: l’interior serà diàfan i continu amb gran amplitud de pas entre cotxes. Els elements de mobiliari i decoració seran de màxima seguretat i confort.
 
  • Ergonomia: l’ergonomia de la cabina oferirà més amplitud i més confort per al conductor.
 
  • Climatització: la climatització interior, juntament amb un aïllament acústic òptim, aportarà un ambient d’alta qualitat i confort per a l’usuari.
 
  • Seients: distribució dels seients similar a l’existent als trens actuals, amb seients disposats en tertúlies de quatre i d’altres adossats lateralment.
 
  • Accessibilitat: seran trens completament accessibles per a tothom, com la resta de la flota actual d’FGC, amb un total de 12 portes de doble fulla distribuïdes al llarg del tren.
 
  • Prestacions: les prestacions a nivell de velocitat i acceleració seran les mateixes que les actuals, d’acord amb els condicionants del traçat de la línia, amb motors de corrent altern governats electrònicament i que permeten grans taxes de recuperació d’energia mentre el tren frena. Disposen de sistemes de protecció de la circulació tipus ATP i estan preparats per a la conducció assistida tipus ATO.
 
  • Seguretat i informació: compten amb sistemes d’informació, senyalització i comunicacions avançats. En aquest sentit, disposen d’un sistema de vigilància mitjançant circuit tancat de TV amb gravació d’imatges en caixa negra i transmissió en temps real al Centre de Comandament Integrat. Estan equipats amb radiotelefonia, telefonia GSM i UMTS, localització GPS, sistemes d’informació al viatger amb pantalles planes, megafonia i interfonia, entre d’altres.
 
 
El concepte Smart Train
 
La incorporació d’aquests trens s’emmarca dins el concepte Smart Train que FGC promou com una estratègia transversal i un factor de dinamització. Al voltant d’aquest concepte s’agrupen un seguit d’iniciatives i solucions innovadores per aconseguir una gestió ferroviària intel·ligent i seguir projectant FGC com a empresa innovadora i eficient.
 
 
 
Fitxa tècnica unitats de tren de la sèrie 113
 
Fabricant
consorci ALSTOM/CAF
Ample de via
1,435 m (ample internacional)
Material estructura
alumini
Longitud
80 m
Tensió d’alimentació
1,5 kV (corrent continu)
Nombre de bogis
8, dels quals 6 totalment motoritzats
Pes en càrrega màxima
200,34 tones
Equip de tracció i fre elèctric
2 pantògrafs, 3 disjuntors, 3 onduladors de semiconductors IGBT amb capacitat de generació d’energia elèctrica en els processos de frenat per a recuperació, 12 motors elèctrics de tracció amb una potència nominal de 150 kW i 3 grups dobles de resistència de frenat. 
Equip elèctric auxiliar
3 convertidors estàtics, 2*70 kVa amb carregador de bateries, 1*85 kVa sense carregador.
Velocitat màxima
90 km/h
Potència màxima en tracció
2,7 MW
Acceleració / desacceleració màxima
1,1 m/s² (de 0 a 40 km/h) / 1,1 m/s² (fre de servei).
 
 

2  

Imatges

Fotografia

Fotografia 117

Fotografia

Fotografia 462

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 271