• El Departament de Cultura ha organitzat la jornada Post-Escena 25 per  analitzar els hàbits i els interessos culturals del joves, coneguts gràcies a la campanya Escena 25 
  • Durant el mes d’octubre, 25.452 joves entre 18 i 25 anys es van registrar al web d’Escena 25, un 66% dels quals van ser dones 
  • El teatre ha estat, amb diferència, la disciplina en què més entrades s’han reservat, seguit de la música i de la dansa
Un centenar de representants d’equipaments públics i privats han participat avui en la jornada Post-Escena 25, organitzada pel Departament de Cultura per analitzar les dades sobre els hàbits i els interessos culturals del joves obtingudes gràcies a la campanya Escena 25. Arran d’aquesta iniciativa, destinada a apropar les arts escèniques als joves d’entre 18 i 25 anys, s’ha aconseguit informació significativa d’aquest col·lectiu, ja que més de 25.459 joves s’han registrat a la plataforma de la campanya i han donat informació sobre els seus interessos i hàbits culturals.
 
Les dades obtingudes en el marc d’Escena 25 permeten establir vies per apropar la cultura als joves, i elaborar i compartir estratègies que serveixin per incrementar la presència en l’àmbit cultural del públic jove, que és el públic de futur.
 
Escena 25 ha posat a l’abast dels joves un total de 268 espectacles a 39 poblacions de Catalunya. D’aquests espectacles, 133 pertanyen a l’àmbit del teatre; 115, al de la música, i 20, al de la dansa. Hi han participat 84 promotors d’equipaments.
 
Dels 25.459 joves que s’han registrat a Escena 25, que representen el 4,5% dels joves catalans de la franja d’edat entre 18 i 25 anys, el nombre de dones (16.877, el 66 % del total) és superior al d’homes (8.582, el 34%). Igualment, les dones han fet més del doble de reserves (5.463, el 65% del total) que els homes (3.002, el 35 %). A nivell territorial, el 86% dels joves registrats són de Barcelona, el 6%, de Girona, el 5%, de Tarragona i el 3%, de Lleida. En total, s’han reservat 8.465 entrades.
 
Les edats dels joves participants en la campanya es distribueixen de la manera següent: de 18 anys, 1.735 (7%); de 19 anys,  3.031 (12%); de 20 anys, 3.805 (15%); de 21 anys, 4.179 (16%); de 22 anys, 3.745 (15%); de 23 anys, 3.496 (14%); de 24 anys (2.907 (11%), i de 25 anys, 2.430 (10%). Pel que fa les diferents disciplines escèniques triades pels joves, s’han reservat 7.090 entrades de teatre, 802 de música i 568 de dansa.
 
Els equipaments que han participat a Escena 25 han obtingut un total de 19.127 euros en el marc de la campanya. En l’àmbit del teatre han ingressat 16.118 euros (84% del total); en el de la dansa, 2.230 euros (12%), i en el de la música, 780 euros (4%).
 
Pel que fa els mitjans de difusió de la campanya, el 73% dels 25.459 joves registrats ha conegut la campanya a través del boca-orella. A banda, el web d’Escena 25 ha rebut 65.354 visitants únics i la pàgina de la campanya a Facebook,  3.296 visites. La campanya ha generat 3.343 fans en aquesta xarxa social, un 72% dels quals han estat dones, i el 28% restant, homes.
 
Un total de 84 promotors d’equipaments (104 sales) han participat en el projecte, amb una oferta total de 268 espectacles (119 espectacles diferents: 73 espectacles teatrals, 10 de dansa i 36 concerts).
 
D’altra banda, en acabar la campanya, tots els registrats al web van tenir la possibilitat d’aconseguir  durant el mes de novembre el carnet TR3SC per 1 euro. La iniciativa va permetre que 2.400 joves aconseguissin el seu carnet.
 
 
Valoració positiva
 
La campanya Escena 25 ha estat valorada positivament pels usuaris i els equipaments participants. Els resultats del focus grup i de les enquestes realitzades als usuaris indiquen que la majoria dels joves valora positivament la campanya: el 85% dels enquestats l’han puntuat entre un 4 o 5 (en una escala de l’1 al 5). La campanya ha incentivat el consum tant dels no consumidors habituals com dels habituals.
 
La major part dels joves han manifestat el seu interès per la cultura i per assistir a més espectacles en viu, però expressen la impossibilitat de fer-ho a causa dels preus elevats i la crisi econòmica.
 
Els equipaments també han valorat positivament la iniciativa, sobretot pel fet de disposar de dades que els ajudin a dissenyar polítiques de promoció per al públic jove.
 
Des del Departament de Cultura es valora positivament haver incidit en el consum de les arts en viu per part dels joves. Les dades obtingudes contribuiran a dissenyar polítiques de desenvolupament d’aquest públic, no només des de l’administració sinó també des dels equipaments.
 
 
Jornada Post-Escena 25
 
El Departament de Cultura, a través del Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE), ha organitzat la jornada Post-Escena 25, en què participen professionals vinculats a les arts escèniques i a la música d’arreu de Catalunya, això com als espais escènics musicals que han participat en la campanya Escena 25.
 
La jornada ofereix eines per saber com utilitzar i analitzar les dades obtingudes, alhora que és un espai de reflexió des del punt de vista sociològic, comunicatiu i de màrqueting.
 
 
Escena 25
 
Escena 25 és una campanya endegada pel Departament de Cultura, amb la participació dels teatres i sales de concert de Catalunya, per promocionar la música i les arts escèniques entre els joves de 18 a 25 anys durant el mes d’octubre.
 
Ha consistit en una aportació de 25 euros per jove per assistir a un o dos espectacles durant el mes d’octubre de 2013. Per obtenir les entrades, calia donar-se d’alta a la plataforma digital d’ESCENA 25, ubicada dins el web del Departament del Cultura, triar espectacle i sessió entre la programació oferta i, prèvia comprovació telemàtica d’edat i disponibilitat, recollir-les directament a taquilla (si el preu era inferior a 25 euros, no calia abonar res).
 
Escena 25 és el resultat d’una aliança formada per teatres i sales de concerts de Catalunya, que han ofert les entrades; pel Departament de Cultura, que s’ha encarregat de l’organització i de la plataforma web. Ha comptat amb la col·laboració de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.
 
La campanya té com a objectius principals crear les millors condicions per possibilitar l’accés dels joves a la cultura; promocionar els equipaments culturals, així com donar a conèixer la seva programació i les polítiques de públics adreçades a aquest col·lectiu; conèixer les preferències culturals dels joves per adaptar i orientar l’oferta, si s’escau, a les seves preferències, i crear i consolidar l’hàbit de gaudir de les arts escèniques i la música en viu en aquest col·lectiu.