Direcció General de Comunicació

El Govern aprova el Projecte de llei per a la transparència i sostenibilitat del sector de la comunicació per reforçar els mitjans públics i afavorir la seva independència

El Govern aprova el Projecte de llei per a la transparència i sostenibilitat del sector de la comunicació per reforçar els mitjans públics i afavorir la seva independència

query_builder   11 febrer 2014 15:35

event_note Nota de premsa

El Govern aprova el Projecte de llei per a la transparència i sostenibilitat del sector de la comunicació per reforçar els mitjans públics i afavorir la seva independència


  •  Es reforça la plena autonomia de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals respecte del poder executiu, per garantir la seva independència, neutralitat i objectivitat
  •  Es proposen modificacions orientades a la simplificació i la racionalització administrativa que inclouen canvis en el règim retributiu dels membres de la CCMA i el CAC
  •  La nova regulació té com a objectiu afavorir la sostenibilitat del sector de la comunicació en l’actual context de crisi econòmica
  •  El Projecte prohibeix la clàusula de confidencialitat i reserva en la compra de productes i serveis de la Corporació
 
El Govern ha aprovat el Projecte de llei per a la transparència i sostenibilitat del sector de la comunicació per reforçar els mitjans de comunicació públics tot impulsant la seva independència, la seva simplificació administrativa i la posada en marxa de mecanismes de transparència que millorin la seva gestió i competitivitat.
 
Aquest Projecte de llei reforça la plena autonomia de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals respecte del poder executiu, per garantir la seva independència, neutralitat i objectivitat, tot impulsant un procés de desgovernamentalització que ha de fer possible que els mitjans de comunicació de la Corporació mantinguin el seu perfil de garants del pluralisme polític i social.
 
Amb aquest mateix objectiu d’independència, neutralitat i objectivitat, el text impulsa la transparència en la contractació de productes externs per part de la Corporació, en particular en el que fa referència a la compra, el desenvolupament, la producció o la coproducció de programes audiovisuals, de forma tal que pugui facilitar la competitivitat i la posada en valor del sector audiovisual en el seu conjunt. D’aquesta manera, tots els contractes seran públics, ja que el Projecte de llei prohibeix la clàusula de confidencialitat i reserva en la compra de productes i serveis de la Corporació.
 
En la mateixa línia, el projecte de llei impulsa la simplificació i la racionalització de l’estructura, l’organització i el funcionament dels diversos agents públics de l’àmbit audiovisual de Catalunya, donant així continuïtat al procés iniciat amb la Llei 2/2012, del 22 de febrer, de modificació de diverses lleis en matèria audiovisual.
 
En aquest sentit, es preserva el caràcter executiu de la presidència del Consell de l’Audiovisual de Catalunya i de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, per tal d’agilitzar el funcionament d’ambdues institucions sense perjudici de la seva diferent naturalesa jurídica, tot concentrant en aquest òrgan la gestió ordinària de la respectiva institució i mantenint, alhora, les funcions dels òrgans col·legiats en aquells supòsits en què la seva intervenció és preceptiva.
 
A aquests efectes, el caràcter exclusiu i incompatible amb qualsevol altra activitat professional, que fins ara caracteritzava la condició de membre, tant en el Consell de l’Audiovisual de Catalunya com en el Consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, queda restringit a les persones titulars de les presidències respectives d’ambdós organismes. Per als restants consellers s’obre la possibilitat d’un règim de dedicació parcial i no remunerada. Serà el Consell de Govern de la CCMA i del CAC els que determinin el règim dels seus consellers en funció de les necessitats que considerin aquests òrgans.
 
Al marge de la millora en la gestió, l’adopció d’aquesta mesura comporta una reducció de la despesa d’ambdues institucions, en establir com a regla general el caràcter no remunerat del càrrec de membre del Consell de l’Audiovisual de Catalunya i del Consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. En qualsevol cas, i amb independència del règim de dedicació, s’estableix un règim específic per prevenir conflictes d’interessos tant en el Consell de l’Audiovisual de Catalunya com en la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.
 
Sostenibilitat del sector de la comunicació
 
El Projecte de llei per a la transparència i sostenibilitat del sector de la comunicació s’emmarca en el procés de simplificació i racionalització de l’estructura, l’organització i el funcionament dels diversos agents implicats en l’àmbit de la comunicació audiovisual de Catalunya, que ja es va iniciar amb l’anomenada llei òmnibus relativa als mitjans audiovisuals i aprovada el mes de febrer del 2012.
 
Per garantir la sostenibilitat del sector de la comunicació en l’actual situació de crisi econòmica, la nova regulació crea un marc més flexible on els diferents operadors, sobretot els mitjans audiovisuals de proximitat, disposin d’un marc d’actuació més ampli en el terreny de la producció sindicada. La norma també introdueix canvis en el règim de la inspecció i control en matèria de comunicació audiovisual per millorar l’eficàcia en la lluita contra les emissions il·legítimes, que són una font de competència deslleial per als mitjans de comunicació.
 
La modificació que es vol impulsar de la Llei de publicitat institucional pretén garantir que un mínim de la inversió publicitària que fa l’Administració es destini als mitjans de proximitat. En aquest sentit, la llei vigent només apunta que les inversions publicitàries de l’Administració tindran en compte els mitjans de proximitat. El Govern pretén que amb la modificació es passi a garantir un mínim d’inversió, respecte a la inversió total, en mitjans de proximitat en una proporció ajustada al pes real que aquests tipus de mitjans tenen en l’espai català de comunicació.
 
D’altra banda, es modifica l’article 109 de la Llei 22/2005, per tal d'incloure la promoció de la participació ciutadana entre els objectius de les campanyes institucionals, ja que fins ara només podien ser campanyes informatives.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia