- L’esdeveniment tindrà lloc els dies 27 i 28 de febrer a Arts Santa Mònica en el marc de la Mobile World Capital
- Digital4C reunirà professionals del digital i del sector cultural per tal d’apropar aquests dos àmbits i propiciar nous projectes de cultura digital
- A dia d’avui, 500 professionals ja s’han inscrit a les jornades
- Les activitats del Digtal4C se centraran en quatre àmbits: el llibre electrònic, la música, l’audiovisual i el videojoc

El Departament de Cultura impulsa la primera edició de Digital4C amb l’objectiu de reunir al llarg de dos dies una trentena d’experts europeus en continguts digitals i professionals del sector cultural català. Les jornades, que tindran lloc a l’Arts Santa Mònica els dies 27 i 28 de febrer, se celebraran en el marc de la Mobile World Capital i pretenen ser una eina per apropar aquests dos àmbits i propiciar nous projectes de cultura digital. A dia d’avui s’hi han inscrit 500 professionals de la cultura i del sector digital, entre els quals destaquen professionals del sector audiovisual, de de les aplicacions i del de l’educació i la formació.
Aquest matí el conseller de Cultura, Ferran Mascarell; el director de Creació i Empreses Culturals, Jordi Sellas; el director d’Emprenedoria i Innovació de la Mobile World Capital, Aleix Valls, i el director de l’Àrea de Mercats de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), Àlex Navarro, han presentat les jornades en roda de premsa.
En la presentació, el conseller de Cultura ha explicat: “El món digital està produint canvis notables en les nostres maneres de crear, de produir, de distribuir, de consumir, de comunicar-nos, de relacionar-nos i de convertir en negoci l’entorn de la creativitat. Aquest procés de digitalització afecta els creadors i els ciutadans”.
El conseller ha destacat que el Digital4C “generarà un entorn en què és probable que apareguin nous projectes culturals o, com a mínim, transferències de coneixements entre professionals de l’àmbit cultural digital i de l’àmbit cultural més tradicional”. Mascarell ha detallat que les sessions se centraran “en quatre àmbits exposats a una transformació notable amb la irrupció digital: el llibre electrònic, la música, l’audiovisual i el videojoc”.
Ferran Mascarell ha volgut remarcar que “és especialment important que en el Mobile Word Congress s’hi vagi expressant amb més contundència encara tota la relació entre la tecnologia i el món cultural”. Les jornades, ha explicat el conseller, “s’emmarquen en el Pla de Cultura Digital per a empreses creatives i culturals, que properament presentarem i que vol donar resposta i suport a les empreses culturals nadiues digitals i impulsar la digitalització progressiva de les empreses culturals tradicionals”.
En la seva intervenció, el director general de Creativitat i Empreses Culturals, Jordi Sellas, ha afirmat que “el Digital4C busca entrar dins la dinàmica del Mobile Word Congress l’entorn de la creativitat, l’art i totes les empreses culturals que avui treballen al nostre país, tant nadiues digitals (que han nascut en un context digital i el que desenvolupen són productes digitals) com empreses culturals tradicionals clàssiques (que estan notant com la digitalització està afectant el seu negoci i s’han de posar al dia)”. Sellas ha explicat que Digital4C vol ser “un punt de trobada entre la tecnologia més puntera i les empreses culturals creadores de contingut”.
Per últim, el director d’Emprenedoria i Innovació de la Mobile World Capital, Aleix Valls, ha explicat que “estem visualitzant cada cop més que la mobilitat és una tecnologia transversal i que està canviant la cadena de valor i les maneres de funcionar de diversos sectors: la banca, la salut, la ciutat intel·ligent i, evidentment, el món de la creativitat i del contingut”.
Objectius i format
Digital4C estarà articulat com un espai de reflexió a partir de ponències, taules rodones i presentacions de diversos professionals i directius d’empreses tecnològiques de tot Europa que buscaran donar resposta als interrogants que en aquests moments es plantegen a nivell de continguts culturals digitals i que responen a quatre eixos: Contingut Cultural i Creatiu Català, les 4 “c” que donen nom a les jornades.
En aquesta primera edició, les activitats del Digital4C se centraran en quatre àmbits: el llibre electrònic, la música, l’audiovisual i el videojoc.
Els objectius de les jornades són:
- Esdevenir un punt de trobada de la tecnologia més puntera amb les empreses culturals creadores de continguts, imprescindibles per tirar endavant un ecosistema digital fort i consolidat.
- Apropar els artistes i les empreses culturals catalanes a tots els vessants dels continguts digitals i a les seves diferents plataformes d'explotació.
- Potenciar la diferenciació i l’expertesa dels creadors i les empreses culturals catalanes i donar-los les eines en l’àmbit dels continguts digitals.
Activitats previstes
Els més de 30 ponents que es reuniran durant dos dies a l’Arts Santa Mònica de Barcelona, treballaran a partir de diverses activitats:
6 ponències
Diversos professionals i experts oferiran el seu punt de vista sobre l’estat actual del seu sector (llibre, música, audiovisual i videojoc):
- “Parlant sobre transmèdia: creació de continguts i monetització”, amb Simon Staffans, desenvolupador de continguts i responsable de l’estratègia de mitjans a MediaCity (Finlàndia)
- “Innovació com a model / estratègia de supervivència. La professionalització de la innovació”, amb Enric Barba, director general de la divisió B2B de Cirsa
- “El mercat de la publicació electrònica internacional”, amb Arantza Llarrauri, directora general de Libranda
- "Màrqueting sensorial i transmedial”, amb Beth Prat, directora comercial i de Comunicació a Emotional Experience Lightsound Group
- “Garantia de monetització i responsabilitat de continguts”, amb Gonzalo de la Vega, president a Nice People at Work, Nice guy
- “Videojocs”, amb KooPee Hiltunen, director de l'Associació Neogames (Finlandia) i Gerard Fernández, president de Devicat
4 taules rodones
Es duran a terme quatre taules rodones entorn els quatre sectors del Digital4C, amb l’objectiu de respondre les preguntes que es planteja el sector quan es trasllada des dels mercats més tradicionals cap a l’exploració de les noves tecnologies i les seves possibilitats de negoci.
- “Mercats i ritmes de creixement del llibre electrònic”, amb: Lluís Collado, director de Google Book, Google News i Google Play a Espanya, Portugal i Llatinoamèrica; Matilde Sanz, Màrqueting i comunicació a Nubico; Arrantza Larrauri, directora general de Libranda, i Marta Armengol, periodista i editora de novel·la gràfica (moderadora)
- “Música i mobilitat, descàrrega i streaming”, amb: Leo Nascimento, director General de Deezer a Espanya i Portugal; Jorge Aguilar, director de serveis d’entreteniment a Telefònica; Javier Gayoso, director comercial de Spotify a Espanya i Portugal; Juli Guiu, president a Clipper’s, i Julio Navas, director de Mentes Inquietas i Fresco Records (moderador)
- “Publicitat, contingut de marca, i monetitzacions del contingut digital audiovisual”, amb: Pedro Bernar, vicepresident de desenvolupament de negoci a Base 79; Jordi Pi, cap de Màrqueting Comercial i Innovació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals; Ricard Tomas, responsable del departament de vídeo a Believe Digital per Espanya, Portugal i Llatinoamèrica, i Victor Puig, consultor en Comunicació a Internet i Reputació Online, i soci director de l'agencia de comunicació i màrqueting digital Zinkdo (moderador)
- “Els jocs com a producte enfront els jocs com a servei”, amb: Xavier Carrillo, fundador i president de Digital Legends; Richie Carretero, dissenyador de jocs a Social Point; Kevin Cerdà, dissenyador de jocs i màrqueting a Beautifun Games; Jordi Martin, director de l’estudi d’Ubisoft Mobile Barcelona, i Oriol Boira, dissenyador de videojocs de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i professor pioner en l'ensenyament de videojocs a la universitat. (moderador)
Presentacions
- Es farà la presentació del hackathon (marató de hackers) estarà obert al públic i és promogut pel Departament de Cultura i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals per tal de crear aplicacions per a televisions.
- mSchools mostrarà la millor iniciativa presentada al concurs per a innovar en l’àmbit de l’educació.
Activitats paral·leles
- Breakfast Club: Tertúlia-networking de caràcter mensual organitzada pel Departament de Cultura, en què es conviden professionals per debatre i intercanviar coneixements en diferents àmbits temàtics de la cultura. La sessió que coincideix amb el Digital4C portarà per títol: “Noves professions sorgides dels canvis tecnològics”.
- Digitalexpo: Exposició destinada als estudiants i als centres docents per difondre la feina, el talent i els projectes del món educatiu al voltant de la mobilitat i continguts digitals creatius.
- Exposició de 40 aplicacions mòbils (apps) fetes a Catalunya lligades als quatre sectors del Digital4C.
Arts Santa Mònica, Centre de Creativitat
Amb aquesta iniciativa, el Departament de Cultura incideix en un dels grans eixos d’acció de l’Arts Santa Mònica com a Centre de la Creativitat: actuar com a centre per a la formació i l’assessorament dels creadors i les empreses creatives i ser punt de trobada per al sector cultural català.
Més informació a: http://www.digital4c.cat/



