- L’aplicació fa que els dispositius mòbils (smartphone o tauleta), a partir d’una empremta digital acústica, reprodueixin de forma sincronitzada subtítols o audiodescripció de films o espectacles
- Artaccés, que no requereix cap infraestructura ni inversió per part de les sales de cinema, s’ha presentat en el marc del Mobile World Congress

El Departament de Cultura ha presentat avui l’app gratuïta i multiplataforma Artaccés, que permet al públic amb discapacitat auditiva i visual l’accessibilitat a les pel·lícules projectades als cinemes i, en un futur, a espectacles d’arts escèniques. L’aplicació ofereix els subtítols o l’audiodescripció de la pel·lícula que es projecti, a partir simplement de la captació de l’àudio per part del telèfon mòbil o la tauleta.
La iniciativa s’emmarca en les activitats de M4all (mobilitat per a tothom) del Mobile World Capital. El M4all té com a objectiu la promoció de solucions mòbils que millorin la qualitat de vida de les persones en risc d’exclusió social .
Artaccés suposa que amb qualsevol dispositiu mòbil (telèfon mòbil o tauleta), una empremta digital acústica permetrà el reconeixement de la banda sonora i la sincronització automàtica amb subtítols o audiodescripció. L’usuari podrà utilitzar el seu propi dispositiu i en el cas dels discapacitats visuals, Artaccés és compatible amb els requeriments d’accessibilitat necessaris per a aquest col·lectiu.
A la presentació, el director general de Creació i Empreses Culturals del Departament de Cultura, Jordi Sellas, ha assenyalat que “Artacces és una aplicació inclusiva que permet l’accés a públics amb discapacitats i amb la qual la conselleria afavoreix que tots els col·lectius puguin accedir a la cultura”.
Artaccés no requereix cap infraestructura ni inversió per part de les sales de cinema i pot ser utilitzada en qualsevol lloc on es consumeixi contingut audiovisual. La gestió de continguts està centralitzada i una vegada aquests són publicats, l’accés és immediat, universal i públic.
Paral·lelament, Artaccés pot tenir altres aplicacions destinades al públic en general com ara traduccions simultànies a diferents idiomes en una mateixa sala la qual cosa podria afavorir-ne l’afluència de públics fins ara refractaris per una barrera idiomàtica.
A la presentació, la qual ha comptat amb una petita demostració, també hi ha intervingut Òscar Pallarols, director dels Centres de Competència del MWC; el director de la pel·lícula Món Petit, Marcel Barrena; i Sebastià Mery i Jesús Monllaó, productor i director de la pel·lícula Fill de Caín. Aquestes dues pel·lícules són les que actualment formen el catàleg de l’aplicació Artaccés com a prova pilot però al llarg del 2014 s’inclouran més continguts que ampliaran el catàleg disponible..
Aquesta iniciativa la impulsa el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Creació i Empreses Culturals conjuntament amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació.
“Creative Industries Networking”
El Mobile World Congress també ha estat aquest matí l’escenari de la trobada “Creative Industries Networking”, la qual ha estat organitzada també per la Mobile Word Capital amb la col·laboració del Departament de Cultura a través de l’Institut de Català de les Empreses Culturals (ICEC). Allà s’hi han donat cita empreses creatives catalanes en un esmorzar que ha posat en contacte responsables de sectors com el videojoc, editorial, música, premsa, audiovisual, etc.
La trobada ha permès compartir experiències sobre solucions mòbils en les respectives indústries i possibilitats de col·laboració per establir projectes en comú. Aquesta trobada va sorgir a partir d'una taula de treball entre representants de la Mobile World Capital, l'ICUB, Acció i l'ICEC, i vol ser la primera d'un seguit d'accions encaminades a apropar indústries creatives i mobilitat.
L’ICEC ha proposat i ha participat en la selecció del centenar de participants en la trobada, entre persones relacionades amb la tecnologia i el món digital. Per això, s'han buscat productores audiovisuals, empreses del sector de la música, editorials o representants del sector de la premsa escrita que ja estiguin treballant en projectes digitals, transmedia, etc.
També s’ha prestat especial atenció a les empreses del sector dels videojocs, per tal d’afavorir projectes de transversalitat entre els videojocs i la resta d'indústries creatives.
El director general de Creació i Empreses Culturals, en la seva intervenció, ha volgut remarcar la importància d'aquestes indústries creatives en aquests moments i ha aprofitat per parlar del Digital4C i del pla de cultura digital i tot el que s'està treballant a nivell d'eines financeres.