
L’Associació Catalana de Supermercats i Distribuïdors (Cat-Dis) s’incorpora al Codi de Bones Pràctiques Comercials al llarg de la Cadena Alimentària a Catalunya, iniciativa que permet millorar les relacions entre els diferents tipus d’operadors promovent una agilitat i una seguretat més gran en les transaccions comercials que en millori l’eficiència
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Domènec Vila, i del director dels Serveis Territorials del Departament a Barcelona, Marià Morera, va signar, ahir, l’addenda al Codi de Bones Pràctiques Comercials al llarg de la Cadena Alimentària a Catalunya amb el president de l’Associació Catalana de Supermercats i Distribuïdors (Cat-Dis), Enric Ezquerra.
Josep Maria Pelegrí ha volgut obrir la seva intervenció incidint en la importància de reforçar els llaços de la cadena agroalimentària, i en aquest sentit ha afirmat que “des del Departament compartim la visió que existeix un desequilibri real entre els agents de la cadena alimentària (productors, transformadors, indústria i distribució), i que és necessari un instrument que reguli i harmonitzi aquesta relació i no permeti determinades pràctiques. El Ministeri ha optat per la Llei de la cadena alimentària com a mecanisme de regulació i de reducció del desequilibri de relacions, una Llei que intenta establir els procediments contractuals i el règim sancionador per a què totes les transaccions amb els agents de la cadena es duguin a terme amb transparència, i ho fa establint obligacions, imposant restriccions i un règim sancionador, fomentant bones pràctiques, i que generarà una major burocràcia”.
En aquest punt, Pelegrí ha assenyalat que “nosaltres estem a favor d’un codi bones practiques, un mecanisme més adequat per a la millora de la cadena alimentària, una iniciativa pionera que parteix de ser voluntària, pragmàtica, més real, factible i que segueix el model aplicat a Europa, de fet són els instruments que s’impulsen en altres països de la UE; és un codi que tindrà una gran repercussió i suposa un nou marc en la regulació sectorial, ja que atorga un gran poder a les organitzacions i associacions. Es tracta d’unir voluntats, esforços i recursos a partir d’un treball conjunt”.
El conseller també s’ha mostrat molt satisfet de com s’està desenvolupant el Codi, i ha explicat que el 2013 es va dur a terme 4 campanyes de promoció de productes de temporada (patata nova, cirera, préssec/nectarina i clementina) i, entre altres accions, també es va aprovar un document per a la formalització de les relacions comercials de la cadena.
Val a dir que Cat-Dis és la principal associació de distribuïdors d’alimentació a Catalunya, ja que representa el 40% del sector en aquest territori. Impulsada per Condis, Sorli-Discau, Caprabo i CoAliment, compta també com a membres amb la cadena de supermercats ecològics Veritas i 9 companyies integrades en els gremis provincials de supermercats i autoserveis de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, fins a arribar a un total de 14 empreses.
Cat-Dis vol posar en valor en el context econòmic actual –i particularment en l’escenari de crisi que viu el gran consum–, el model de comerç que representen els seus membres. Es tracta d’un format de proximitat, integrat al concepte mediterrani de ciutat i de comerç, que actua com a element cohesionant del territori i la societat, i com a model de negoci que es relaciona de manera equilibrada i sostenible, tant amb els treballadors, com amb la indústria alimentària i el sector primari, sempre en benefici dels consumidors- ciutadans, per tal de tenir arreu una oferta de qualitat i competitiva orientada als productes frescos.
Amb la nova adhesió, signada avui, ja són 18 les entitats incorporades a l’Acord, representants de la producció, la indústria i la distribució agroalimentària. Així, els actuals signants de l’Acord del Codi de Bones Pràctiques Comercials al llarg de la Cadena Alimentària a Catalunya (CBPC) són els següents:
Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (ACES)
Associació Espanyola de Distribuïdores, Autoserveis i Supermercats (ASEDAS)
Associació estatal de Grans Empreses de Distribució (ANGED)
Associació Gremial d’Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona i Província
Consell de les Empreses de Distribució I Autoservei de Catalunya (CEDAC)
Foro Interalimentario
Mercabarna SA
PIMEC Comerç
PIMEC Agroalimentària
Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC)
Unió de Pagesos (UP)
Confederació del Comerç de Catalunya (CCC)
Associació Empresarial de Fruita de Catalunya (AFRUCAT)
Federació Avícola Catalana (FAC)
ANAFRIC-GREMSA, ANICOC, OVICEBO
Federació de Gremis de Detallistes de Productes Alimenticis i Associacions de Concessionaris de Mercats de Catalunya (FEGRAM)
Associació de Mercats Municipals de Catalunya (AMMC)
Associació Catalana de Supermercats i Distribuïdors (Cat-Dis)
L’Acord del Codi de Bones Pràctiques Comercials, que va néixer el 29 de juliol de 2011, és una iniciativa de la qual el Departament n’és el precursor i en coordina les reunions, és d’adhesió voluntària, hi participen tots els agents de la cadena alimentària: producció, indústria, i distribució agroalimentària, el que el fa més important encara, i que té com a principal objectiu millorar les relacions entre els diferents tipus d’operadors, al llarg de tota la cadena de valor, mitjançant l’establiment d’un marc de referència contractual, que permeti una agilitat i una seguretat més gran en les transaccions comercials i en millori l’eficiència. A més, també pretén millorar la informació que reben els consumidors, la traçabilitat, i valorar els productes agroalimentaris de qualitat, d’una major seguretat alimentària, més sostenibles i més respectuosos amb el benestar animal.
L’adhesió a l’Acord del CBPC comporta comprometre’s en la millora de les pràctiques comercials; de la percepció del consumidor; de la comercialització, creixement i orientació, el que inclou col·laborar en campanyes de promoció; la millora de l’eficiència i desenvolupament tecnològic; així com l’aplicació, interpretació i seguiment del CBPC.
Un Codi pioner
Es tracta d’una iniciativa pionera a tot l’Estat que té com a objectiu principal millorar les relacions entre els diferents tipus d’operadors, al llarg de tota la cadena de valor, mitjançant l’establiment d’un marc de referència contractual, que permeti una agilitat i una seguretat més gran en les transaccions comercials i en millori l’eficiència. A més, també pretén millorar la informació que reben els consumidors, la traçabilitat i valorar els productes agroalimentaris de qualitat, d’una seguretat alimentària més gran, més sostenibles i més respectuosos amb el benestar animal.
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agricultura.cat i twitter.com/agriculturacat.



