Direcció General de Comunicació

El Govern reforçarà les organitzacions interprofessionals agroalimentàries catalanes amb una llei específica

El Govern reforçarà les organitzacions interprofessionals agroalimentàries catalanes amb una llei específica

query_builder   18 març 2014 15:15

event_note Nota de premsa

El Govern reforçarà les organitzacions interprofessionals agroalimentàries catalanes amb una llei específica


 
  • L’Executiu ha aprovat avui la memòria preliminar de l’Avantprojecte de llei sobre les Organitzacions Interprofessionals Agroalimentàries (OIA) de Catalunya
 
  • La norma, que omplirà el buit legal existent en aquesta matèria a Catalunya, regularà el reconeixement, les finalitats i els acords d’extensió de normes de les organitzacions interprofessionals agroalimentàries catalanes
 
El Govern ha donat llum verd a la memòria preliminar de l’Avantprojecte de llei sobre les Organitzacions Interprofessionals Agroalimentàries (OIA) de Catalunya, que reforça aquestes entitats i omple el buit legal existent a Catalunya en aquesta matèria.
 
Els destinataris d’aquesta llei són els particulars i les empreses que es dediquen a la producció, transformació, comercialització i distribució agroalimentària, que disposaran d’una nova eina per al seu desenvolupament, ja que podran d’agrupar-se i constituir-se en OIA, amb els avantatges que això suposa per enfortir la posició del sector, tant internament com de cara a la seva projecció internacional.
 
La llei regularà el reconeixement, les finalitats i els acords d’extensió de normes de les OIA. Les extensions de normes són els mecanismes mitjançant els quals els acords que prenen les organitzacions interprofessionals agroalimentàries poden fer-se obligatoris a tots els productors i operadors del sector o producte agroalimentari en qüestió. Els acords susceptibles d’extensió de normes són els referents a la qualitat dels productes, a la protecció del medi, a la informació i coneixement dels mercats, a les accions de promoció i a la investigació, desenvolupament i innovació tecnològica.
 
El nou marc jurídic s’adaptarà a les necessitats del sector agroalimentari català, amb uns continguts flexibles i generalistes que permetin un desenvolupament normatiu posterior, en el qual cada sector pugui definir el seu propi model de funcionament en la respectiva organització interprofessional.
 
La mesura també dóna compliment a un dels principals objectius de la Política Agrària Comuna (PAC), referent a l’orientació de les produccions agroalimentàries a les necessitats del mercat, amb la flexibilització dels mecanismes d’intervenció que permetin una major adequació de l’oferta agroalimentària a la demanda.
 
Una reivindicació del sector
 
La llei respon a una demanda del sector agroalimentari català. En aquest sentit, diverses associacions i entitats ja s’han adreçat al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) per tal de sol·licitar aquest marc normatiu, i volen participar activament en la preparació de la llei.
 
Una de les particularitats del sector agroalimentari català és l’existència d’un important nombre de petites i mitjanes empreses en el sector productor i transformador que es troben en un clar desequilibri davant els grans grups de la distribució minorista que concentren la demanda. L’objectiu del Govern és defensar l’existència d’un model propi i diferenciat de comerç de proximitat, en equilibri amb els diversos formats de distribució comercial, i que es pugui compaginar amb estructures suficients per consolidar el posicionament en els mercats exteriors.
 
Les Organitzacions Interprofessionals Agroalimentàries ajuden el sector privat agroalimentari a adoptar mesures que consolidin aquest model propi, tant des del sector primari, com en el transformador i en la comercialització dels productes. Consegüentment, cal comptar amb estructures associatives potents i vertebrades que tinguin capacitat suficient per al desenvolupament d’iniciatives que generin valor afegit en els respectius productes agroalimentaris.
Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia