· Pionera en la promoció turística a Rússia, Catalunya és, a escala mundial, una de les destinacions preferides pels russos.
· A més de la fidelització, un altre objectiu és ampliar la procedència dels turistes russos que arriben a Catalunya, més enllà de Moscou i Sant Petersburg, així com incorporar nous visitants de la classe mitjana russa als fluxos turístics.
· Les bones connexions entre els Països de l’Est i Catalunya són un factor clau pel desenvolupament del turisme procedent d’aquests mercats. En aquest sentit, destaca l’oferta de Vueling amb prop d’un milió de seients.
El secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, encapçala la delegació catalana que assisteix un cop més a la fira internacional de turisme MITT que se celebra aquesta setmana a Moscou. L’Agència Catalana de Turisme participa, un any més, acompanyada d’una trentena d’entitats i empreses del sector turístic català.
Pere Torres ha explicat que “assistim a la MITT amb la voluntat de continuar fidelitzant els turistes russos i de la resta de països de l’Europa de l’Est que ja arriben a Catalunya. En aquest sentit, treballem aquest any per oferir nous productes i incentius a aquests turistes i per intentar retenir-los a la destinació”.
D’entre les noves propostes, Torres ha destacat l’impuls a les rutes enoturístiques i l’Any del Turisme Familiar a Catalunya, “tenint en compte que el rus és un dels mercats emissors que més viatja en família, aquesta gran iniciativa promocional vol enfortir el posicionament de Catalunya com a destinació familiar ideal amb una oferta i uns serveis de primer nivell pensats específicament per a aquest tipus de públic”.
Altres objectius en aquest mercat són impulsar l’estratègia promocional a través d’internet amb l’objectiu d’arribar a nous clients i treballar per ampliar la procedència dels turistes russos que arriben a Catalunya, més enllà de Moscou i Sant Petersburg, així com incorporar nous visitants de la classe mitjana russa als fluxos turístics.
Durant la fira, el secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, la directora general de Turisme, Marian Muro, i el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Xavier Espasa, estan mantenint diverses trobades professionals amb els principals operadors turístics russos, entre ells, Natalie Tours, Tez Tour, Coral Travel, Tui, Annex Tour i Pegas Touristik. A més, en el marc d’un sopar, tindrà lloc la tradicional trobada entre professionals dels sectors turístics rus i català, un esdeveniment que suposa una bona oportunitat perquè professionals catalans i russos entrin en contacte i reforcin els seus vincles de treball.
La MITT és una de les fires turístiques internacionals de referència. Amb més de 1.800 empreses participants i 198 destinacions, l’edició anterior va rebre 37.000 visitants, el 74% dels quals van ser professionals del sector turístic.
Fidelitzar el turista rus
El bon posicionament de Catalunya en el mercat emissor rus és fruit de l’aposta estratègica que el Govern, mitjançant l’Agència Catalana de Turisme va fer amb la inauguració de l’Oficina de Promoció Turística de Catalunya a Moscou ara fa 21 anys, primer centre de promoció d’una destinació estrangera a la Federació Russa.
Rússia és ja el cinquè mercat emissor de turistes a Catalunya i segon en despesa. Durant l’any 2013 van arribar a Catalunya més de 977.000 turistes russos, xifra que suposa un increment del 31,8% respecte l’any anterior, que van generar uns ingressos superiors als1.320 milions d’euros (un 24,6% més respecte la xifra de 2012).
Les bones connexions entre els Països de l’Est i Catalunya són un factor clau pel desenvolupament del turisme procedent d’aquests mercats. En aquest sentit, cal destacar l’amplia oferta de Vueling que dóna una connectivitat d’aquests mercats amb l’Aeroport de Barcelona. Actualment, Vueling connecta Barcelona amb Moscou, Sant Petersburg, Kaliningrad i Kazan (Rússia), Tallinn (Estònia), Minsk (Bielorússia), Kíev, Donetsk i Khàrkiv (Ucraïna), Varsòvia (Polònia), Budapest (Hongria), Bucarest (Romania), Cracòvia (Eslovàquia), Sofia (Bulgària). En total, Vueling presenta una oferta de prop d’un milió de seients als Països de l’Est.
Perfil del turista rus
Rússia és un mercat emissor prioritari per a Catalunya. El turista rus és un dels mercats que genera més ingressos (la seva despesa mitjana diària al voltant dels 140 euros està per sobre de la mitjana) i fa estades llargues, d’unes 10 nits. Dintre del territori català, les seves destinacions principals són la Costa Brava, Costa Barcelona, Costa Daurada i Barcelona ciutat.
El 80% del turisme rus que arriba a Catalunya ho fa intermediat i un dels aspectes que cal destacar és l’evolució que ha fet aquest mercat a Catalunya pel que fa a la motivació del viatge. De venir atret, en els seus inicis, principalment pel sol i platja, cada cop més el turista rus s’interessa per d’altres propostes com ara la gastronomia, el turisme de compres, les visites culturals i, fins i tot, el turisme d’interior i el de neu.
Participants dins de l’estand Catalunya
A la MITT de Moscou, acompanyen l’Agència Catalana de Turisme les següents empreses i entitats turístiques:
· Diputació de Barcelona
· Patronat de Turisme Costa Brava Girona
· Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
· Torisme Val d’Aran
· Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona
· Turisme de Barcelona
· Montserrat
· Circuit de Barcelona-Catalunya
· PortAventura
· Abba Hotels
· Advanced Leisure Services
· Avant Grup
· Alva Park Costa Brava
· Barcelona Cooking
· By You Barcelona
· Codorniu
· English Summer
· Husa Hoteles
· Iber Rusia / Marfil Travel
· Karart Travel
· Most representation
· Novovira
· Playas Lloret / Costa Brava Dreams
· Rigat Park Hotel
· Sercotel
· Sol Vip Travel / Tu Casa Rusa
· Spain Ticket Bureau
· Terramar Goup
· Torres
· Viajes Ancodes
· Viajes Olympia
1