Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Segons els resultats d'un projecte pilot de Treball amb els ajuntaments de Barberà del Vallès i Rubí

El 69% de les empreses pensa que malgrat la situació econòmica és un bon moment per implantar mesures de conciliació de la vida personal i laboral

  • El 66% no està d’acord en què portin un cost per a l’empresa i el 73% afirma que els ha generat beneficis
  • Un total de 33 empreses han participat en el projecte que ha beneficiat més de 4.300 persones treballadores
  • El projecte s’ampliarà a empreses d’altres municipis d’arreu de Catalunya
  • L’absentisme en les empreses s’ha reduït un 19% un cop finalitzat el projecte
La consellera de Treball, Mar Serna, i la directora general d'Igualtat d'Oportunitats en el Treball, Sara Berbel, avui durant la roda de premsa.
Aplicar mesures de conciliació de la vida laboral i personal genera beneficis per a les empreses i les persones treballadores i redueix l’absentisme. Aquests són alguns dels principals resultats que s’extreuen del projecte pilot de noves organitzacions del temps de treball que el Departament, en col·laboració amb els ajuntaments de Barberà del Vallès i Rubí, ha posat en marxa als polígons industrials de les dues poblacions.
 
La consellera de Treball, Mar Serna, ha destacat que “el Govern de Catalunya continuarà treballant per la igualtat d’oportunitats perquè pensem que una societat com la nostra no es pot permetre perdre el talent d’homes i dones”. La consellera també ha explicat que “volem ampliar aquest projecte a altres territoris de Catalunya” i ha avançat que “properament es posarà en marxa a les Terres de l’Ebre, Tarragona, Girona i Lleida”.
 
L’objectiu d’aquesta iniciativa és posar a l’abast de les empreses que participen en el projecte un conjunt d’actuacions i recursos que facilitin els canvis organitzatius necessaris per millorar la gestió dels recursos humans a través de la implantació de mesures de conciliació i de noves organitzacions del temps.
 
En el projecte han participat un total de 33 empreses -9 a Rubí i 24 a Barberà del Vallès-. La meitat d’aquestes empreses tenen menys de 50 persones treballadores, el 35% entre 50 i 300, i el 15% més de 30. Majoritàriament pertanyen a la indústria (68%) i als serveis (32%).
 
Aquesta nova iniciativa ha beneficiat 4.307 persones treballadores, de les quals el 56% són dones i el 44% homes. El 78% treballen per una empresa de més de 300 persones treballadores i majoritàriament pel sector industrial.
 
Avanzit Infraestructuras, B.Braun, Blindados, Emerson Process Management, Grifoll Print Promotions, Indústries Gràfiques Grifoll, Roche Hermanos, Serca Injecció Plàstics i Tecus Plásticos són les 9 empreses de Rubí que estan situades als polígons de La Bastida i La Llana.
 
Pel que fa a Barberà del Vallès han participat les següents 24 empreses dels polígons de Can Salvatella i Santiga: 6PM, ACS, Aisa, Barberà Promoció, Baricentro, Armand Basi, Cartservice, Cetba, CCS Agresso, Clece, Embalatges Porta, Gabinete Técnico Neriz, Grupo CAT, Mol-matric, Pentatrans, Pinter, Prelab, Provital, Quimihotelco, Seur, Sernal, Sucitesa, Ternum i Vuitton.  
 
Treball ha destinat 300.000 euros a aquest projecte que s’ha desenvolupat en tres fases: diagnosi prèvia, implementació de mesures i avaluació dels resultats.
 
1 – Fase de diagnosi prèvia
 
El Departament de Treball va començar aquest projecte analitzant la situació de partida en matèria d’igualtat d’oportunitats i temps de les 33 empreses. Les dones ocupades són majoritàriament personal administratiu (30%), operàries (30%) i personal tècnic (18%), mentre que els homes són operaris (35%), personal tècnic (24%) i responsable d’equip (17%). Només un 5% de les dones són directores d’àrea, xifra que creix fins al 9% en el cas dels homes.
 
El 13% de les dones tenen reducció de jornada mentre que els homes no fan ús d’aquesta mesura, tot i que hi ha més homes amb fills que dones.
 
Pel que fa a la valoració sobre la conciliació, un 24% creu que no es dediquen prou recursos i gairebé el 60% del personal afirma que calen més mesures i més serveis.
 
2- Implantació de mesures
 
Un cop identificada la situació de partida s’han posat en marxa tot un seguit de mesures. A les empreses participants, a més de la diagnosi individualitzada, se’ls ha ofert assessorament, acompanyament en la implantació de mesures i formació en conciliació i en gestió del temps tant per a equips directius com per les persones treballadores i els representants sindicals. També s’han realitzat sessions de networking amb empreses referents en aquest àmbit i entre les 33 participants en les quals posaven en comú diferents aspectes sobre com evolucionaven en el projecte.   
 
Així mateix, també s’han gestionat serveis d’atenció domiciliària i serveis d’atenció mèdica, entre d’altres. El projecte es clou amb una avaluació dels resultats de cada empresa.

3- Avaluació de resultats
 
La darrera part del projecte és l’avaluació dels resultats i la valoració global ha estat molt favorable. Segons les empreses que han participat en el projecte, els principals beneficis que han obtingut són una gestió del temps més eficient, un increment de la productivitat, menys absentisme, alleujament de l’estrès, més bon ambient de treball i atracció i retenció de talent.
 
En concret, el 69% de les empreses pensa que malgrat la situació econòmica actual és un bon moment per implantar mesures de conciliació i el 73% assegura que aplicar-les els ha generat beneficis al seu negoci. En aquest sentit, el 66% no està d’acord en que aquestes mesures comportin un cost per a l’empresa.
 
El 88% de les empreses participants asseguren que entre els beneficis que generen les mesures de conciliació es detecta una millora clara en la gestió del temps de treball. Aquesta millora implica, a la vegada, un augment de la productivitat, tal i com assenyalen el 81% de les empreses.
 
Així mateix, l’aplicació de mesures que facilitin la conciliació redueix l’absentisme laboral, segons asseguren el 69% de les empreses. Analitzant l’absentisme en les empreses abans i després del projecte, aquest s’ha reduït un 19% al passar del 5,33% l’any 2008 al 4,28% el 2009.
 
En aquest sentit, el 85% afirma que aquestes mesures ajuden a què el personal no perdi hores de treball quan té una urgència. D’altra banda, el 73% de les empreses ha observat un alleujament de l’estrès de les persones treballadores.  
 
El 85% de les empreses manifesta que les mesures implantades han ajudat a millorar l’ambient de treball. En conjunt, la integració de les necessitats personals de la plantilla en el funcionament de l’empresa i la comprensió de les persones en un sentit ampli, han contribuït a millorar el clima laboral.
 
La millora de les condicions laborals, sobretot per a les noves generacions que cada cop valoren més l’entorn i el salari emocional, fa que les mesures de conciliació siguin una eina molt potent d’atracció i retenció de talent. En aquest sentit, el 65% de les empreses asseguren que les mesures implantades ajuden a atraure i retenir talent.
 
Les empreses del sector de la indústria valoren més positivament la implantació de mesures de conciliació per millorar l’ànim del personal i l’entorn de treball ja que la crisis ha afectat més a aquest sector i estan contribuint a mantenir el bon ambient de treball.

Les empreses de més de 300 persones treballadores són les que valoren més positivament les accions que permeten compartir coneixements mentre que les mitjanes destaquen els beneficis pel negoci i la retenció de talent. Pel que fa les petites valoren allò relacionat amb la corresponsabilitat, la preocupació de la direcció pels treballadors i la millora de l’ànim del personal.

Reptes de futur
 
El Departament de Treball té previst ampliar aquest projecte a més empreses de tot Catalunya. En concret, està previst posar en marxa aquesta iniciativa en empreses ubicades a les demarcacions de Girona, Lleida i Tarragona i Terres de l’Ebre.

Així mateix, es vol consolidar una dinàmica que permeti a les empreses dels polígons de Barberà del Vallès i de Rubí seguir intercanviant experiències i obrir aquestes trobades a altres que no han participat.
 
 
Divendres, 5 març de 2010
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia