- D’entre les propostes que presenta l’Agència Catalana de Turisme (ACT) destaquen l’Any del Turisme Familiar a Catalunya, la nova plataforma de venda en línia d’experiències turístiques i l’oferta dels “hotels gastronòmics” catalans.
- En el marc del saló, l’ACT organitza les Jornades de Mercats Emissors on es duran a terme unes 800 entrevistes entre les 200 empreses del sector turístic català participants i els responsables de les oficines de promoció turística de la Generalitat a l’exterior.
El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha inaugurat aquest matí la 23a edició del Saló Internacional del Turisme a Catalunya, que té lloc des d’avui i fins aquest diumenge al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona.
En aquest acte inaugural, el conseller ha estat acompanyat del president de Fira de Barcelona, Josep Lluís Bonet; del secretari general d’Empresa i Ocupació, Xavier Gibert; del president del SITC, Raimon Martínez Fraile; de la directora general de Turisme, Marian Muro; i del director de l'Agència Catalana del Turisme, Xavier Espasa, entre d'altres personalitats.
En la inauguració, el conseller Puig ha destacat que “gràcies a la iniciativa privada hem consolidat el turisme com un dels sectors econòmics del país”. El conseller també ha volgut recordar que “si fa 20 anys es van prendre decisions estratègiques per ser una potencia mundial en turisme, ara s’estan posant els fonaments estratègics per als propers deu anys. Així disposem d’instruments de planificació, com el Pla Estratègic de Turisme que ens ha de permetre ordenar la nostra oferta turística i apostar per la qualitat, el Pla de Màrqueting Turístic de Catalunya, que ens ha de permetre obrir-nos a nous mercats, instruments fiscals com l’Impost sobre Estades en Establiments Turístics, que ens proporciona els recursos per fer una promoció més eficaç, i instruments tecnològics, com la plataforma de venda de viatges combinats a internet que ja és operativa a partir d’avui, i que ens permetrà comercialitzar la nostra oferta turística a tot el món i obtenir dades del comportament de compra dels nostres clients per fer una més i major promoció”.
El SITC és una de les cites més destacades de l’any pels aficionats a viatjar. Catalunya és un dels mercats emissors i receptius més importants i l’Agència Catalana de Turisme (ACT) participa al SITC amb l’objectiu de dinamitzar la demanda turística del mercat català.
Aquest any, l’Agència Catalana de Turisme promociona de manera especial l’Any del Turisme Familiar a Catalunya, una iniciativa promocional amb l’objectiu d’enfortir el posicionament de Catalunya com a destinació ideal per a les famílies amb nens. Un 60% dels visitants que rep Catalunya són famílies, i el Pla de Màrqueting Turístic aprovat al 2013 estableix com a prioritat alta la retenció del client familiar. Per aquestes raons i coincidint amb el vintè aniversari de la proclamació de l’Any Internacional de la Família per part de l’ONU, la Generalitat ha decidit declarar el 2014 com “Any del Turisme Familiar”.
També tindrà un paper destacat la nova plataforma de venda d’experiències turístiques del portal www.catalunya.com, operativa des d’avui mateix coincidint amb la inauguració del SITC. Comptarà en el seu inici amb més d’una cinquantena de productes a la venda i disponible en vuit idiomes (català, castellà, anglès, francès, alemany, italià, rus i portuguès), ja que es vol donar visibilitat als productes a nivell internacional. En la seva conceptualització i execució hi ha participat activament l’Associació Catalana d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), que co-gestiona el projecte conjuntament amb l’ACT.
Catalunya al SITC
L’estand català inclou, a més, un iglú del Parc Astronòmic del Montsec on es poden dur a termes activitats relacionades amb l’astronomia i l’observació de l’univers, i un espai d’animació on els visitants poden experimentar -gràcies a unes ulleres de visió 360º- un salt en paracaigudes, fer d’enxaneta d’un castell i viure l’emoció d’un partit de futbol entre el Barça i el Reial Madrid. L’enoturisme, les propostes turístiques vinculades a la commemoració del Tricentenari del 1714, tallers d’animació infantil i d’artesania, entre d’altres, completen la presència de Catalunya al SITC.
Pel que fa a la gastronomia, tant a l’estand com dins l’àrea del SITC “Menja’t el món”, l’Agència Catalana de Turisme donarà visibilitat a les propostes dels establiments que voluntàriament es certifiquen amb el nou segell d’especialització “Hotel gastronòmic”. La Direcció General de Turisme atorga aquesta especialitat a aquells establiments de petit format –menys de 50 habitacions- que combinen l’allotjament confortable amb una oferta gastronòmica de cuina catalana arrelada en el territori amb productes de proximitat, de Denominacions d’Origen Protegides i d’Indicació Geogràfica Protegida.
L’ACT participa en aquesta nova edició del SITC amb un estand de 800m2, on els visitants també trobaran les propostes de:
- Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
- Patronat de Turisme Costa Brava Girona
- Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona
- Torisme Val d’Aran
- Gerència Serveis de Turisme - Diputació de Barcelona
- Turisme de Barcelona
- Barcelona Activa – Ajuntament de Barcelona
- Agència Catalana de la Joventut - Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (Xanascat)
- Centre d'Artesania Catalunya, del Consorci de Comerç, Artesania i Moda
- Club EMAS
- Estacions Nàutiques de Catalunya
- Ferrocarrils de la Generalitat
- Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC)
- Petits Grans Hotels de Catalunya
- Xarxa de Turisme Industrial a Catalunya (Xatic)
Jornades de Mercats Emissors
També en el marc del SITC, l’Agència Catalana de Turisme organitza una nova edició de les Jornades de Mercats Emissors, que té lloc avui al Palau de Congressos de Fira de Barcelona.
La jornada compta amb la participació dels responsables de les 12 oficines de promoció turística que la Generalitat té actualment a l’exterior: Benelux, Estat Espanyol, Europa Central, França, Itàlia, Països Nòrdics, Regne Unit i Irlanda, Rússia i Països de l’Est, Sud-est asiàtic i Pacífic, Xina, Estats Units i Canadà i Sud-amèrica, que s’incorpora per primer cop a les jornades representant els mercats de Brasil, Argentina, Perú, Xile i Colòmbia.
Les jornades apleguen unes 200 empreses del sector turístic català que s’entrevisten amb els responsables de les diferents oficines per tal de conèixer les tendències de la demanda en els diversos mercats emissors. Aquesta acció suposa una bona oportunitat per al sector turístic català, ja que es rep informació de primera mà sobre les tendències de la demanda i les novetats dels diversos mercats emissors.
En el transcurs d’aquesta sessió de treball, els empresaris catalans mantindran un total de 760 entrevistes personalitzades amb els responsables dels centres de promoció, i amb especialistes de l’ACT pel que fa al turisme de reunions, comercialització online i altres programes de treball de l’Agència.
2