- La nova carretera, de cinc quilòmetres de longitud i quatre carrils de circulació, permet evitar el trànsit de pas per l’interior del nucli urbà
- Les obres han comptat amb un pressupost de 49 MEUR
El Departament de Territori i Sostenibilitat posarà en servei demà, al llarg del matí, la variant de la C-13 de Vilanova de la Barca, que permet evitar el trànsit de pas per l’actual travessera de la C-13 i millorar, d’aquesta manera, la mobilitat i la seguretat viària en aquest entorn. Els treballs han comptat amb un pressupost de 49 MEUR. Aquesta variant correspon a un tram de la futura autovia entre Lleida i Balaguer que la Generalitat ha projectat per tal de potenciar les comunicacions a les comarques de Ponent.
La nova carretera discorre pel costat est de la travessera de la C-13 i té una longitud de 5 quilòmetres; el seu traçat s’inicia al sud del nucli urbà de Vilanova de la Barca i finalitza al sud de Térmens. La variant té una secció d’autovia, formada per dues calçades separades per una mitjana. Cada calçada està formada per dos carrils de 3,5 metres, un voral interior d’1,5 metres i un voral exterior de 2,5 metres.
La variant compta amb dos enllaços a diferent nivell i una intersecció a nivell per a facilitar les connexions amb el nucli i la xarxa viària de l’entorn:
- Vilanova de la Barca sud: Aquesta intersecció se situa a l’inici de la variant i està formada per una rotonda a nivell.
- Vilanova de la Barca nord: Consta d’una rotonda de 90 metres de diàmetre exterior aixecada sobre el tronc de la variant. Un dels ramals de l’enllaç connecta amb l’antiga C-13, sobre la qual s’ha construït una rotonda a nivell, a uns 300 metres de distància del nord del nucli urbà de Vilanova de la Barca.
- Térmens sud: Està format per una rotonda, de 90 metres de diàmetre, aixecada respecte del tronc de la variant. A partir de la rotonda, s’han format dos ramals principals. Un ramal d’uns 400 metres es dirigeix cap a l’oest i arriba a l’antiga C-13, sobre la qual s’ha construït una rotonda situada a uns 400 metres al sud del nucli urbà de Térmens. L’altre ramal, d’1,2 quilòmetres, va cap a l’est i connecta amb la carretera de Bellvís, sobre la qual s’ha format una altra rotonda.
Viaducte sobre el riu Corb
Entre la desena d’estructures que s’han executat, cal remarcar el viaducte que s’ha construït sobre el riu Corb, entre la intersecció de Vilanova sud i l’enllaç de Vilanova nord. Té una longitud de 430 metres i està format per 11 trams de llums variables entre els 30 i els 45 metres.
D’altra banda, s’han format tres passos superiors que donen continuïtat a camins i diversos trams de camí, paral·lels al tronc de l’autovia, per a connectar els camins existents als nous passos superiors. Així mateix, s’han construït diversos passos superiors sobre el canal de Balaguer i la línia del ferrocarril.
Les obres s’han completat amb diverses tasques complementàries, entre les quals cal remarcar la pavimentació de la C-13 ja existent, la formació de camins de servei i les mesures d’integració en l’entorn com l’estesa de terra vegetal en talussos i zones planeres.
1