· El nou sistema, basat en intel·ligència artificial i pioner al món, alerta sobre les persones usuàries que cometen frau travessant la barrera tarifària pel sistema del “trenet”.
· FGC i AWAAIT han signat un acord de col·laboració per desplegar i comercialitzar el nou producte.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i l’empresa barcelonina Awaait Artificial Intelligence, SL (AWAAIT) han signat un acord de col·laboració per desplegar un sistema, pioner al món, que ajuda a millorar el control tarifari i d’accés a les estacions de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia.
Descripció del funcionament del sistema
'Detector' consisteix en una càmera que observa la zona de validació i que transmet un avís quan detecta el pas d'un potencial infractor. Aquest avís arriba a terminals mòbils en forma de seqüència d'imatges, molt pocs segons després de l'entrada de la persona usuària.
Un interventor equipat amb un terminal mòbil (i amb l’aplicatiu “Detector” activat) rep l'alerta i decideix si cal procedir a la intercepció del potencial infractor. En cas afirmatiu, atura la persona identificada a la imatge i li demana el bitllet o títol de transport. Si el bitllet o títol no està validat, és incorrecte o simplement la persona no porta cap bitllet, tramita una sanció.
El sistema es converteix també en una eina de gestió, ja que genera automàticament estadístiques del frau en temps real i permet seguir-ne l’evolució en el temps.
FGC a l’avantguarda del control de frau
FGC és a l’avantguarda del sector del transport públic en el desplegament progressiu de mesures tecnològiques i operatives per al control de frau.
Així, des de 2011, i per reforçar les intervencions dins de les instal·lacions, aplica el mètode de validació del bitllet o títol de transport tant a l’entrada com a la sortida de les estacions. Amb aquest control s’ha aconseguit reduir sensiblement el frau, que l’any 2013 es va situar en el 0,041%, en el global de la xarxa.
Fins ara, i de manera puntual, des del Centre de Control Integrat d’FGC s’observaven ocasionalment les imatges de les càmeres de vídeo que controlen les barreres tarifaries de les estacions i es transmetien per telèfon al personal d’intervenció les característiques físiques de les persones infractores per orientar les tasques d’intervenció. El nou aplicatiu automatitza aquest procés i permet la vigilància permanent de les barreres tarifàries.
Aquest nou sistema d’intervenció selectiva té l’avantatge de no interferir el pas de la resta de clients: permet reduir el nombre de controls massius i les seves eventuals molèsties i establir, en el seu lloc, controls selectius a qualsevol hora i amb equips d’intervenció més reduïts.
La prova pilot instal·lada en un dels accessos de l’estació de Provença ha comportat una reducció dràstica del frau per “trenet”.
Acord per a comercialitzar el sistema
FGC avança en el concepte SmartTrain
1