Les empreses catalanes Vinícola del Priorat i Grup Pons han estat guardonades en els certàmens que s’organitzen durant la celebració de la fira Sial China, que se celebra a Xangai del 13 al 15 de maig.
El vi presentat per Vinícola del Priorat ha guanyat el Best Buy China Competition, uns tast a cegues que porten a terme sumillers, consultors, periodistes i importadors, i que pretén destacar els productes més valuosos per al mercat xinès en la categoria de vins.
Pel que fa a Grup Pons, ha rebut el guardó millor producte innovador en la Sial Innovation Competition, que destaca els productes innovadors per al mercat xinès, pel seu Pons and Tabasco. Es tracta d’un oli d’oliva verge extra infusionat amb tabasco que l’empresa lleidatana va presentar a Barcelona coincidint amb la fira Alimentaria.
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep M. Pelegrí, i el conseller delegat de Prodeca, Jordi Bort, que acompanyen les empreses catalanes que es promocionen a Xina aquesta setmana, han felicitat la tasca tant de Vinícola del Priorat i Grup Pons com la de la resta d’empreses que treballen per obrir nous mercats i consolidar els contactes comercials establerts.
Sial China – B2B Sanghai Export Alimentació i Begudes
El conseller Pelegrí, acompanyat del conseller delegat de Prodeca i director general d’Incavi, Jordi Bort, es troba de viatge a Xina coincidint amb la celebració de Sial China i del tercer B2B Shanghai Export Alimentació i Begudes, que se celebren a Xangai.
Un total de 35 empreses catalanes del sector agroalimentari són al país asiàtic participant en aquests dos esdeveniments de promoció comercial. A la fira Sial China participen 13 empreses catalanes amb el suport del Departament d’Agricultura, a més d’altres 9 empreses que hi participen sota el paraigües de l’associació FECIC (Federació Catalana d’Indústries de la Carn) o directament. A aquestes, s’afegeixen les 11 empreses catalanes participants al B2B Shanghai Export, una iniciativa organitzada per l’empresa Minjoice Europe amb la col·laboració de la Cambra de Comerç de Barcelona, Banc Sabadell i el Departament d’Agricultura a través de Prodeca.
El conseller Pelegrí ha mantingut diverses trobades amb les empreses catalanes destacades a Xangai, a més d’una agenda de treball que inclou trobades amb cadenes de distribució i grans importadors, amb l’objectiu de facilitar l’entrada de productes catalans en aquell mercat. Cal tenir en compte que, en el país asiàtic, els contactes institucionals són una de les eines que permeten establir un clima de confiança, i la promoció exterior i el suport a la internacionalització de les empreses són un eix prioritari en les polítiques del Departament d’Agricultura.
Empreses participants al B2B Shanghai Export d’Alimentació i Begudes:
- Aigua Sant Aniol: aigua, Olot (La Garrotxa)
- Betara Formatges: formatges, Perafita (Osona)
- Castell d’Or: vi, DO Catalunya, DO Conca de Barberà, DO Montsant, DO Penedès, DOQ Priorat, DO Tarragona, DO Cava | Vilafranca del Penedès (Alt Penedès)
- Catafruits: fruita, La Portella (Segrià)
- Cellers Unió: vi, DOQ Priorat, DO Montsant, DO Terra Alta, DO Tarragona, DO Catalunya, DO Cava, Reus (Baix Camp)
- Dama d’Elaia: oli d’oliva, Xerta (Baix Ebre)
- Europastry: pa i brioxeria, Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental)
- Jamones Centelles: pernils, embotits, Centelles (Osona)
- Muronia Fruits: fruita, Lleida
- Torrons i Mel Alemany: torrons i mel, Os de Balaguer (Noguera)
- Xertoli: oli d’oliva, Polinyà (Vallès Occidental)
Empreses participants a Sial China amb el suport del Departament d’Agricultura, i sota la marca Catalunya:
- Aceites Borges Pont: oli d’oliva, vinagre, olives, pasta, Tàrrega (Urgell)
- Agro Food & Commerce - Priordei: oli d’oliva verge extra, Lleida
- Birba Biscuits: galetes, Barcelona
- Cal Saboi: oli d’oliva, Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental)
- Codorniu Raventós: vi i DO Cava, Esplugues de Llobregat (Baix Llobregat)
- FFaiges: oli d’oliva, altres olis vegetals, Tortosa (Baix Ebre)
- Grup Pons: oli d’oliva, vi DO Costers del Segre, vi DO Catalunya, Rosselló (Segrià)
- Mas Rodó: vi DO Penedès, Barcelona
- Patatas Torres: patates fregides i fruita seca, Dosrius (Maresme)
- Roqueta Origen: vi DO Terra Alta, DO Pla de Bages, DO Catalunya, Manresa (Bages)
- Torrons Vicens: IGP Torró d’Agramunt i xocolata, Agramunt (Urgell)
- Vinícola del Priorat, vi DO Terra Alta, DOQ Priorat, Gratallops (Priorat)
- Xertoli: oli d’oliva, Polinyà (Vallès Occidental)
Altres empreses catalanes participants a Sial China
- Càrnica Batallé SA: sector carni
- Frigoríficos Costa Brava: sector carni
- Friselva SA: sector carni
- Grupo Jorge SL: sector carni
- Iberdigest SL: sector carni
- Mafriges SA: sector carni
- Patel SAU: sector carni
- BB Chocolate Grup SA: sector xocolates i bombons
- Krustagroup SAU: sector peix
El mercat xinès, un mercat d’interès per als productes agroalimentaris
Xina, un mercat de gran potencial
La demanda dels productes d'importació a la Xina creix a una taxa anual del 13%. La presència de les grans empreses internacionals en el país asiàtic afavoreix l'entrada de nous productes.
El sector agroalimentari xinès es troba en plena transformació, com a resultat d'una societat i economia en canvi. El creixement econòmic, el desenvolupament urbà i l’augment de la classe mitjana i alta, així com la diversificació de la dieta i la tendència al consum de productes d'estil occidental representen una oportunitat per a les exportacions alimentàries catalanes.
Respecte a les dades econòmiques del sector agroalimentari, la despesa mundial en alimentació i begudes el 2013 va ser de més de 5.300 milions d’euros, i Xina representa 13,06%, situant-se com el primer mercat mundial en consum agroalimentari, seguida de prop per EEUU 12,05%. La previsió de creixement en els propers quatre anys torna a situar a Xina com el mercat de major creixement, amb un 44,03%.
Aquestes xifres confirmen la tendència que s'apuntava aquests últims anys, de creixement i sobretot consolidació i maduració del sector agroalimentari a la Xina, que se situa entre les primeres quinze destinacions de les exportacions agroalimentàries catalanes, després de França, Alemanya, Itàlia, Portugal i Regne Unit, i com el cinquè mercat de destí fora de la Unió Europea.
El 2013 les exportacions catalanes a Xina han crescut un 10,27% respecte al 2012, i la taxa de cobertura se situa en un 160,43%.
Pel que fa als canals de distribució, els supermercats i hipermercats son els canals de venda més importants per als aliments a Xina, i gaudeixen de la fidelització dels clients gràcies a les seves àmplies gammes, preus baixos i agradable ambient de compres. Mentre que el comerç minorista d'Internet ofereix el lliurament a domicili, la majoria dels consumidors de l’Est de Xina veuen els supermercats com el canal més convenient per comprar aliments. No obstant això, el comerç minorista d'Internet és cada vegada més popular entre els consumidors més joves i està veient un fort creixement a causa del desenvolupament de la logística i els sistemes de pagament en línia.