Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Actuació del Departament de Treball el 2009

El projecte "Treball als barris" impulsat per la Generalitat beneficia a 8 barris de municipis del Camp de Tarragona on resideixen 36.024 persones

  • Contractades 126 persones i beneficiades més de 296 mitjançant les accions del Projecte
  • Un total de 8 barris han rebut el suport de Treball que ha aportat prop de 1.700.000 euros per posar en marxa 36 accions
  • L’increment de 2 barris més, passant de 6 a 8, implica un augment de la població beneficiada que arriba a  36.024 persones
  • Les accions portades a terme passen de 16 a 36, el que representa una pujada del 125%
  • El pressupost creix en un 46’5% i passa de 962.000 el 2008 a 1.691.316 euros el 2009
Imatge de la roda de premsa d'aquest matí a Tarragona per presentar les actuacions del programa
El director del Servei d’Ocupació de Catalunya, Joan Josep Berbel, ha fet avui a Tarragona el balanç del projecte “Treball als Barris” que la Generalitat ha portat a terme el 2009 al Camp de Tarragona.
 
Al Camp de Tarragona, un total de 8 barris, amb una població de 36.024 persones, de les localitats de Tarragona, Reus, Valls, El Vendrell, Montblanc, L’Espluga de Francolí i Cambrils han rebut el suport del Departament de Treball l’any 2009 en el marc del Projecte de “Treball als barris”.
 
El projecte “Treball als Barris”, al que el Departament de Treball hi ha aportat prop de 1.700.000 euros al Camp de Tarragona, ha permès la contractació de 126 persones, se n’han beneficat directament 296, 88 més que l’any anterior, i ha facilitat la formació d’altres 97 persones per l’aplicació de 36 accions, 20 més que l’any anterior.
 
 
ENTITAT
BARRI
Import atorgat
Accions
aprovades
Total beneficiaris directes
Persones contractades
Persones formades
Beneficiaris indirectes
Població Barri
AJUNTAMENT DE CAMBRILS
NUCLI ANTIC DE LA VILA
29.168,84 €
2
2
2
 
2.074
AJUNTAMENT DE L'ESPLUGA DE FRANCOLÍ
NUCLI HISTÒRIC
37.692,78 €
2
1
1
 
1.091
AJUNTAMENT DE MONTBLANC
CENTRE HISTORIC
167.905,44 €
3
14
14
 
1.608
AJUNTAMENT DE REUS
BARRI DEL CARME
488.091,74 €
5
173
33
62
4.945
AJUNTAMENT DE TARRAGONA
CAMPCLAR / PART ALTA
543.974,49 €
11
79
49
35
12.406
AJUNTAMENT DE VALLS
BARRI ANTIC
290.461,66 €
8
19
19
 
5.985
AJUNTAMENT DEL VENDRELL
NUCLI ANTIC
134.021,72 €
5
8
8
 
7.915
 
 
1.691.316,67 €
36
296
126
97
36.024
 
 
 
 
Treball als Barris, un projecte a mida dels municipis
 
 
El Projecte “Treball als barris”, impulsat pel Departament de Treball mitjançant el Servei d’Ocupació de Catalunya, es va posar en marxa l’any 2007 en el marc de la Llei de barris que desenvolupa el Govern de la Generalitat, a través del Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
 
L’objectiu bàsic del Projecte és complementar les actuacions de desenvolupament urbanístic impulsades pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques amb accions en l’àmbit de l’ocupació i el desenvolupament local.
 
“Treball als Barris” permet implementar projectes de regeneració urbana que tinguin en compte d’una manera integral components urbanístics, d’habitatge, ocupacionals, formatius, socials, culturals, ambientals, etc. per tal de millorar les condicions de vida en general de les persones que habiten els barris i els territoris objectes d’actuació.
 
El Projecte del Departament de Treball ha esdevingut una eina que permet als ajuntaments interessats obtenir el suport del Servei d’Ocupació de Catalunya per tal de donar una resposta a mida a les problemàtiques sociolaborals i les necessitats ocupacionals concretes de les persones que viuen als barris acollits a la Llei de barris.
 
El Projecte té per objectiu final donar suport a les persones dels barris de Catalunya amb majors necessitats des del punt de vista sociolaboral, especialment afectades en l’actual conjuntura econòmica de crisi i creixement de l’atur.
 
El Projecte contempla, per una banda, actuacions que reforcen i dinamitzen el teixit econòmic i ocupacional del barri i, per l’altra, accions de suport directe a les persones en atur que hi resideixen a través, principalment, d’accions formatives dirigides a la millora de l’ocupabilitat, accions d’orientació professional i accions de contractació directa (programes d’experienciació).
 
Lògicament, les actuacions prioritzen aquelles persones i col·lectius amb majors dificultats d’integració al mercat laboral i que necessiten per tant millorar la seva ocupabilitat a través d’accions d’orientació professional, formació i de contractació.
 
És per aquest motiu que el Govern de la Generalitat té com a prioritat estar al costat de les persones que més ho necessiten i ajudar-les a trobar una feina el més aviat possible amb accions de proximitat que les formin en sectors amb capacitat de creació de llocs de treball, que les orientin professionalment, o que posin al seu abast contractacions per fer accions dins el propi barri, entre d’altres accions.
 
La iniciativa ha estat valorada molt positivament en el marc de les actuacions que el Fons Social Europeu desenvolupa a Catalunya.
 
 
Exemples d’accions implementades

 
Els barris de Campclar i Part Alta a Tarragona

Per al barri de Campclar es va dissenyar un projecte ocupacional i formatiu, per mirar de pal·liar les necessitats socials de la zona.
Concretament, s’han desenvolupat dues actuacions de formació integrada en les especialitats d’atenció al públic i tècniques de venda. La primera especialitat anava dirigida a un total de 19 joves amb baix nivell de qualificació, 13 dones i 6 homes. En el curs de tècniques de venda han participat un total de 16 participants, majoritàriament, dones en situacions de risc d’exclusió social i laboral.

En el marc del Programa d’experienciació, el suport del Servei d’Ocupació de Catalunya ha permès tirar endavant quatre projectes de rehabilitació d’edificis i espais públics. El conjunt d’aquests projectes ha implicat la contractació de 44 persones aturades del barri de Campclar.

Amb l’objectiu de coordinar les actuacions, s’ha contractat una tècnica per al disseny, planificació, coordinació, gestió, implementació, seguiment i avaluació del projecte ocupacional i d’intermediació.

Pel que fa el barri de Part Alta, destacar la contractació de dos educadors ambientals mitjançant dos plans d’ocupació, l’elaboració d’un estudi per a la realització d'un pla dinamitzador del comerç del barri i, finalment, l’organització de tres jornades, dues d’elles destinades al foment de l’activitat comercial i la restauració i una tercera que tenia per objectiu la dinamització cultural i social al barri.

 
El barri del Carme de Reus
 
El barri del Carme, situat al centre de Reus dins el districte I (barri antic), és,  per la seva ubicació estratègica, un eix de comunicació amb altres zones de la ciutat, però el paisatge urbanístic que presenta amb carrers estrets, habitatges antics i manca de zones verdes i d’espais públics oberts, limiten el seu atractiu com a nucli d’activitat econòmica i social.

La concentració de població nouvinguda al barri, juntament amb l’envelliment de la població autòctona i la presència d’un col·lectiu important de persones d’ètnia gitana en risc d’exclusió social, conforma un mapa poblacional heterogeni amb greus dèficits de cohesió social.

El declivi de l’activitat comercial tradicional, la baixa qualificació de bona part de la seva població i l’increment de l’atur en els sectors d’activitat on habitualment hi treballava població nouvinguda acaba motivant al Govern a incloure aquest barri en les actuacions de la Llei de barris.

Per tal de donar resposta a aquests dèficits, des de 2004, l’Ajuntament de Reus, conjuntament amb l’Institut Municipal de Formació i Empresa Mas Carandell, està portant a terme un conjunt d’actuacions emmarcades dins el Projecte “Treball als Barris”, per tal de millorar la qualitat de vida de les persones residents al barri.

Concretament, l’any 2009 s’ha contractat un tècnic responsable de coordinar les accions de foment a l’ocupació i de qualificació professional que es desenvolupen al barri i d’establir mecanismes cooperatius de disseny d’estratègies de desenvolupament del territori, que va posar en marxa les actuacions següents:

Un dispositiu d'inserció laboral dirigit a dones que tenen dificultats per accedir al món laboral, que té dos grans línies de treball: per una banda, la potenciació de les habilitats personals i les competències professionals de les dones participants per tal de garantir la seva inserció laboral i, per l’altra, la prospecció i sensibilització de les empreses i població en general per tal de trobar ofertes de feina adequades a les necessitats de les dones a les que donava servei.

En el marc d’aquest dispositiu, hi ha passat un total de 140 dones amb un  perfil majoritari de dones autòctones entre 25 i 45 anys amb estudis primaris. El grau d’inserció del dispositiu es situa en un 47%, que equival a un total de 66 dones amb contracte laboral a l’acabament de l’acció subvencionada.

En el marc dels Programes de qualificació professional, s’ha portat a terme una acció que combinava contractació i formació en l’especialitat del muntatge i reparació de sistemes microinformàtics que comprenia un total de 1.920 hores (960 hores teòriques i 960 de pràctiques) destinada a 22 joves menors de 25 anys en situació d’atur, 15 dels quals eren nois (68%) i 7 noies (32%), majoritàriament amb estudis primaris finalitzats. Durant el transcurs de l’acció, 4 alumnes es van inserir en el mercat laboral amb contractes temporals.

Finalment, en el marc dels Programes d’experienciació laboral,  s’han portat a terme dos projectes. El projecte “Reutilitzant” preveia la contractació de persones en situació d’atur mitjançant plans d’ocupació d’un tècnic especialista i 4 auxiliars en l’àmbit de la reparació i muntatge d’equipament informàtic rebutjat i dipositat a la deixalleria municipal.

El projecte “Alfabetització digital” va permetre la contractació d’una tècnica per impartir la formació en Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) als col·lectius més desfavorits del barri i evitar desigualtats socials derivades de la manca d’accés a les noves tecnologies. Aquesta tècnica ha atès a un total de 92 usuaris, 185 homes i 74 dones.

 
Serveis a mida pels ajuntaments
 
“Treball als Barris” és un projecte del Departament de Treball que permet als ajuntaments interessats rebre un suport integral per part del Servei d’Ocupació de Catalunya respecte de les necessitats de les persones que viuen als barris acollits a la Llei de Barris, la qual cosa complementa les iniciatives de desenvolupament urbanístic. Impulsades pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
 
En aquest context, el Servei d’Ocupació de Catalunya prioritza les iniciatives que identifiquin les línies estratègiques d’actuació, concretin les accions a desenvolupar i la seva programació. Tot plegat, permet plantejar un Pla de treball específic en un determinat sector o en sectors interrelacionats.
 
Un cop identificades les actuacions ocupacionals a desenvolupar i la seva connexió amb els projectes integrals del barri, els ajuntaments poden requerir una persona tècnica que coordinarà l’execució de totes les accions previstes.
 
Tanmateix, els ajuntaments poden treballar fent servir estudis de planificació, campanyes de difusió de les actuacions incloses al projecte, personal tècnic per a la planificació, coordinació i implementació de les accions de dinamització socioeconòmica territorial i personal tècnic per al disseny i posada en pràctica del projecte ocupacional.
 
  
Programes i accions pels ajuntaments:
 
El Departament de Treball, mitjançant el Servei d’Ocupació de Catalunya, ofereix una Carta de Serveis estructurada en sis programes o línies d’actuació als ajuntaments que tenen barris acollits a les convocatòries de la Llei de Barris aprovada pel Govern al 2004.
 
El primer programa permet la contractació de personal tècnic de suport per al desplegament dels programes ocupacionals. Aquest personal pot donar suport en l’àmbit de la intermediació i orientació professional o dissenyar i implementar el projecte ocupacional.
 
El segon programa consisteix en la implementació d’iniciatives experimentals i innovadores per a afavorir la inserció sociolaboral de col·lectius amb dificultats especials.
 
El tercer programa es caracteritza per fomentar la igualtat d’oportunitats home/dona en el mercat de treball amb dispositius d’inserció adreçats a les dones amb més dificultats d’accés al món laboral, i amb accions innovadores que permetin corregir situacions de discriminació i desavantatge laboral per raó de gènere.
 
El quart programa engloba les actuacions de formació per a persones en atur, ja siguin programes de formació integrada o formació professionalitzadora adreçada a sectors prioritaris i emergents, on hi ha més possibilitats que els alumnes acabin trobant feina.
El cinquè programa és el de l’experienciació laboral que permet a les persones participants treballar amb un contracte a la vegada que es formen en una determinada feina.

El sisè programa és el de desenvolupament local que permet als ajuntaments la contractació de director/a o tècnic/a responsable dels components ocupacionals, formatius, ambientals, de comunicació i de desenvolupament social i econòmic. A més, es poden elaborar estudis i informes de planificació o de viabilitat i campanyes per a la promoció local o dels projectes i actuacions inclosos a la Llei de Barris.
 
 
 Dimecres 10 de març de 2010
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia