• Espera que el govern espanyol s’impregni d’aquesta filosofia que s’ha acordat en la reunió de ministres europeus d’Educació en relació amb el multilingüisme
  • També ha destacat que Europa ha rebutjat fer un examen comú
Foto
 La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha destacat aquesta tarda que Europa aposta per a l’assoliment de competències en les llengües sense preveure hores ni percentatges,  durant la reunió mantinguda en el Consell de Ministres d’Educació de la Unió Europea, on ha participat com a representat de les comunitats autònomes. “L’objectiu central és aconseguir el domini en la competència: no s’ha parlat ni de percentatges ni d’hores, s’ha parlat de resultats i de si calia fer una prova comuna o cadascú la seva, i s’ha optat per la segona. Esperem que aquesta filosofia impregni la política espanyola”, ha afegit en declaracions posteriors davant els mitjans de comunicació. En el mateix sentit ha afegit que “Europa aposta per la necessitat d’enfocar l’aprenentatge a les competències, per fer que els nostres alumnes siguin competents en els diferents aspectes. El Departament d’Ensenyament està doncs en plena sintonia amb Europa”.
 
El multilingüisme és un dels temes clau que avui s’ha debatut a la reunió del Consell de Ministres de la Unió Europea. Rigau ha avançat també que s’ha renunciat a fer una avaluació de la primera llengua estrangera, a fer un examen comú en aquesta matèria, i que cadascú farà la seva pròpia prova amb l’objectiu que l’alumnat aprengui la llengua estrangera respectant els respectius programes. A més, també s’ha descartat el fet d’analitzar una segona llengua estrangera.
 
La titular d’Ensenyament ha ressaltat que el lideratge europeu s’aconsegueix a través de la formació i la innovació, tot recordant que fins ara s’ha participat en 12 reunions de treball del comitè d’educació. Per això, ha valorat positivament la participació activa en els dos Consells de Ministres celebrats aquest any: “He pogut representar el conjunt de les comunitats autònomes però també he pogut destacar els elements que volen situar Catalunya a l’Europa del 2020.”
 
La millora de la formació dels ensenyants ha estat un altre dels temes tractats. Irene Rigau ha exposat que “hi ha països que expliquen que alguns docents pleguen al cap de poc temps, no és el nostre cas. D’altres també deserten per manca de coneixements sòlids que els permeti donar resposta. Per tant Europa demana prioritat en la formació inicial i actualitzar el programa”. En aquest sentit, s’ha parlat de com han de ser els formadors que formin els nous formadors, fet que es relaciona amb l’aposta dels Departaments d’Ensenyament i d’Economia i Coneixement, conjuntament amb Universitats.
 
Durant la reunió també s’ha tractat l’educació transfronterera, és a dir, les noves formes d’aprendre -mecanismes i tecnologies digitals-. També s’han analitzat aquelles iniciatives i actuacions frontereres no presencials, com és el cas del Batxibacc –doble titulació de batxillerat francès i espanyol- i els diferents acords assolits en matèria de formació professional dual, com ara amb l’empresa Lidl -que permeten oferir doble titulació espanyola i alemanya-.  La consellera Rigau també ha recordat, com ha fet durant la seva intervenció pública, la importància del paper de la Universitat Oberta de Catalunya i la proposta de poder estudiar assignatures d’ESO i batxillerat en modalitat a distància en centres d’altres països europeus.
 
 
 
20 de maig de 2014