- Es va plantejar promoure que els ferrocarrils de caràcter exclusivament històric o turístic circulin preferentment en línies separades de la xarxa d’interès general.
- S’accepta que el voluntariat desenvolupi la seva tasca sempre a l’empara de la normativa existent.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i el Grup de Treball Permanent sobre Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya han organitzat la III Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari, que en aquesta edició ha centrat els seus debats en el tema “Voluntariat: límit i possibilitats d’actuació amb la normativa actual”.
A més de la participació de destacats ponents de l’Estat espanyol, es va comptar amb la presència de representants d’entitats no professionals que operen trens històrics a la xarxa d’Adif o en línies independents, així com d’entitats públiques operadores i administradores d’infraestructura.
A nivell internacional hi va participar el representant de la Unió Nacional de Ferrocarrils Turístics de França (UNECTO) i de la Federació Europea de Ferrocarrils Turístics i Museus del Ferrocarril (FEDECRAIL), Jacques Daffis, que va pronunciar una conferència sobre els models de voluntariat a Europa.
Durant la jornada es va debatre la normativa exigida en la circulació per la xarxa d’interès general, administrada per Adif, i es va arribar a la conclusió que actualment és suficient per a dur a terme l’explotació de trens històrics en condicions adients de seguretat, però que les exigències i requeriments són elevats i el cost alt, motiu pel qual cada vegada és més complicat fer circular trens a la xarxa d’interès general. Cal no oblidar que cada vegada hi ha més divergència d’exigències en matèria de seguretat entre els trens antics i els actuals.
Com a possible sortida, es va plantejar promoure que els ferrocarrils de caràcter exclusivament històric o turístic circulin preferentment en línies separades de la xarxa d’interès general. També es va demanar a les administracions que facilitin l’establiment d’aquests ferrocarrils, els quals troben grans dificultats d’implantació. En aquest sentit, el president d’FGC, Enric Ticó, va destacar que Ferrocarrils està treballant en l'actualització del seu inventari de material històric per veure la possibilitat de fer trens turístics o destinar-los a exposicions i museus.
Pel que fa als projectes de recuperació de ferrocarrils secundaris i industrials, una sortida comunament acceptada ha estat la de l’adopció de normatives especials prenent com a exemple la que està en vigor a França.
Pel que fa al voluntariat, hi ha hagut consens en acceptar que és un element imprescindible per a l’assoliment dels projectes, però que ha de desenvolupar la seva tasca sempre a l’empara de la normativa existent i amb la signatura final de les figures designades com responsables per la legislació vigent.
En aquest sentit, i durant l’apertura de la Jornada, el president d’FGC, Enric Ticó, va destacar que “cal conciliar la intervenció sobre el patrimoni ferroviari dels voluntaris amb la feina dels professionals del ferrocarril”; la directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya, Pilar García, va defensar “la posada en valor del material històric així com la circulació dels trens turístics”; i el director del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, Jaume Perarnau, va demanar que “el patrimoni històric ferroviari tingui la mateixa consideració que el patrimoni cultural”.
A més de la participació de destacats ponents de l’Estat espanyol, es va comptar amb la presència de representants d’entitats no professionals que operen trens històrics a la xarxa d’Adif o en línies independents, així com d’entitats públiques operadores i administradores d’infraestructura.
A nivell internacional hi va participar el representant de la Unió Nacional de Ferrocarrils Turístics de França (UNECTO) i de la Federació Europea de Ferrocarrils Turístics i Museus del Ferrocarril (FEDECRAIL), Jacques Daffis, que va pronunciar una conferència sobre els models de voluntariat a Europa.
Durant la jornada es va debatre la normativa exigida en la circulació per la xarxa d’interès general, administrada per Adif, i es va arribar a la conclusió que actualment és suficient per a dur a terme l’explotació de trens històrics en condicions adients de seguretat, però que les exigències i requeriments són elevats i el cost alt, motiu pel qual cada vegada és més complicat fer circular trens a la xarxa d’interès general. Cal no oblidar que cada vegada hi ha més divergència d’exigències en matèria de seguretat entre els trens antics i els actuals.
Com a possible sortida, es va plantejar promoure que els ferrocarrils de caràcter exclusivament històric o turístic circulin preferentment en línies separades de la xarxa d’interès general. També es va demanar a les administracions que facilitin l’establiment d’aquests ferrocarrils, els quals troben grans dificultats d’implantació. En aquest sentit, el president d’FGC, Enric Ticó, va destacar que Ferrocarrils està treballant en l'actualització del seu inventari de material històric per veure la possibilitat de fer trens turístics o destinar-los a exposicions i museus.
Pel que fa als projectes de recuperació de ferrocarrils secundaris i industrials, una sortida comunament acceptada ha estat la de l’adopció de normatives especials prenent com a exemple la que està en vigor a França.
Pel que fa al voluntariat, hi ha hagut consens en acceptar que és un element imprescindible per a l’assoliment dels projectes, però que ha de desenvolupar la seva tasca sempre a l’empara de la normativa existent i amb la signatura final de les figures designades com responsables per la legislació vigent.
En aquest sentit, i durant l’apertura de la Jornada, el president d’FGC, Enric Ticó, va destacar que “cal conciliar la intervenció sobre el patrimoni ferroviari dels voluntaris amb la feina dels professionals del ferrocarril”; la directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya, Pilar García, va defensar “la posada en valor del material històric així com la circulació dels trens turístics”; i el director del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, Jaume Perarnau, va demanar que “el patrimoni històric ferroviari tingui la mateixa consideració que el patrimoni cultural”.
1