· La Air Race F1 ja pensa en l'aeroport lleidatà com a una de les seves bases a Europa per a la celebració a partir del 2015 d'un circuit mundial de la modalitat
· La Generalitat valora que aquestes activitats esportives diversifiquen les funcions en què treballa per desenvolupar la infraestructura
La primera cursa internacional de la Fórmula 1 que es feia fora dels Estats Units s'ha celebrat avui a l'Aeroport de Lleida-Alguaire amb l'assistència de més de 6.000 espectadors. Tant els representants de la Generalitat de Catalunya com de la Air Race F1 han valorat molt positivament l'acollida que ha rebut l'esdeveniment, fins al punt que han donat per segur que la cursa seguirà venint a Alguaire els propers anys.
El director executiu de la Air Race F1, Jeff Zaltman, s'ha mostrat molt satisfet del desenvolupament de les curses, tant pel que fa a la vessant organitzativa com a la de l'assistència de públic. També ha lloat les característiques de l'aeroport de Lleida-Alguaire. En aquest sentit, Zaltman ha assegurat que la Fórmula 1 de l'aire hi tornarà, i que, amb tota probabilitat, aquest aeroport esdevindrà una de les seus permanents del circuit mundial que la Air Race F1 té previst organitzar el 2015. Aquesta decisió es prendrà en el transcurs d'enguany.
Per la seva banda, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha explicat que l'èxit de l'esdeveniment contribueix situar l'aeroport lleidatà en l'escenari aeronàutic internacional i a diversificar les seves funcions. En aquest sentit, Font ha dit que a les línies de treball ja endegades per avançar en els àmbits comercial, de càrrega i de la indústria aeronàutica, s'hi afegeix ara la de les activitats esportives i d'oci, amb la intenció que també aporti resultats econòmics complementaris. S'estima que, un cop implantat el circuit mundial de la Air Race F1, les curses podrien atraure 15.000 espectadors de fora de Catalunya.
La primera cursa de la Fórmula 1 de l'aire ha estat organitzada per la Air Race F1 i la Generalitat de Catalunya. Hi han col·laborat la Diputació de Lleida i l'Ajuntament de Lleida.
L'esdeveniment ha comptat amb la presència de l'alcalde de Mataró, Joan Mora. Aquesta ciutat acollirà els dies 27 i 28 de setembre, per primer cop, la Festa del Cel.
Equips dels Estats Units, Regne Unit i França
Pel que fa a les curses d'avui, el guanyador de la sèrie Or ha estat el pilot francès Christian Guilie; segon i tercer han estat el nordamericà Jay Jones i el suec Tom Richards. Quant a la sèrie Plata, el vencedor ha estat l'escocès Des Hart; el segon, el francès Guy Chereau, i el tercer, el seu compatriota Stanislas Damiron.
Els dotze equips que han participat a la Air Race F1 d'Alguaire formen part de les tres associacions oficials amb què compta l’esport de carreres de Fórmula 1 de l’aire, implantades als Estats Units, Regne Unit i França. Sis dels pilots són francesos, dos anglesos, dos nord-americans, un és escocès i un altre, suec. En l’organització i desenvolupament de la cursa Air Race F1 a Alguaire hi han intervingut un centenar de persones.
Els aparells i els seus equips tècnics van começar a arribar a Alguaire el passat dimarts. Fins dijous van fer l'acoblament i posada a punt de les màquines i els entrenaments. Divendres van tenir lloc voltes classificatòries de la competició a partir de les quals, en funció dels temps aconseguits, es van establir els grups dels sis avions més ràpids (sèrie Or) i el dels sis restants (sèrie Plata). A partir de llavors s'han anat disputant les semifinals i les finals de cada grup. En la final del grup dels avions més ràpids, als sis aparells inicialment classificats s'hi han incorporat els dos més veloços de la final del segon grup.
Modalitat aèria espectacular
El que caracteritza les curses de la Air Race F1 és el fet que les aeronaus que hi participen competeixen totes juntes. A velocitats de 400 km/h., realitzen deu voltes en circuits el·lipsoïdals de 5 km. de longitud, delimitats per sis pilones, amb molts avançaments . Guanya la prova l’aparell que creua en primer lloc la línia d’arribada. Les característiques de la Air Race F1 exigeix als seus pilots un alt nivell de precisió. Per tot plegat, aquesta disciplina aèria ofereix un gran component d’espectacularitat en relació a altres competicions aèries on només vola un avió cada vegada.
Les aeronaus de la Air Race F1, la majoria adaptacions del clàssic aparell Cassutt, estan específicament dissenyades per disputar curses de velocitat. Els equips tècnics hi efectuen modificacions, dins d'uns paràmetres bàsics fixats, a fi de maximitzar-ne el rendiment. Aquests requisits obligats dels aparells són principalment tenir una àrea mínima de les ales de 66 metres quadrats, un pes en buit de 500 lliures (226,8 kg.), un motor de 100 cavalls de potència i altres elements de disseny, que asseguren la igualtat de les condicions mecàniques dels aparells, amb la qual cosa s'ajusta la competència i es prima l’habilitat dels pilots. Els avions disposen d’equips tècnics i enginyers de suport a peu de circuit.
Aquest tipus de curses de la Fórmula 1 de l’aire es celebren des de fa més de 50 anys als Estats Units, on es calcula que tenen un gruix de més de 250.000 aficionats. També tenen seguiment al Regne Unit i a França.
Lleida Air Challenge
La competició de la Air Race F1 ha tingut lloc en el marc del festival aeri Lleida Air Challenge, que també ha inclòs el Campionat d'Espanya de Vols Acrobàtics exhibicions acrobàtiques (divendres i dissabte), vols de paramotors, carrusels d’avions de l’Aeri Club Barcelona Sabadell i de la Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya, i altres exhibicions acrobàtiques, entre altres.
Per altra banda, el festival aeri Lleida Air Challenge ha comptat amb la presència de tretze expositors d’empreses i entitats relacionades amb el món de l’aviació, des de la distribució i manteniment d’aeronaus fins a la formació de pilots i escoles de vol, passant per la producció i venda de hardware i software aeronàutic, simuladors de vol, serveis de teledetecció, etc.
4