- El trajecte entre les dues ciutats es reforça amb 8 noves expedicions d’anada i 5 de tornada de dilluns a divendres, excepte agost, quedant un total de 77 serveis diaris
- Serà la desena línia de la xarxa d’autobusos d’altes prestacions que s’implanta a Catalunya
El director general de Transport i Mobilitat, Pere Padrosa, ha anunciat avui la posada en funcionament del bus exprés.cat al corredor Corbera-Barcelona. A partir del 10 de juny, el trajecte es reforça amb 13 noves expedicions (8 d’anada i 5 de tornada), de dilluns a divendres excepte agost, a les hores punta. La xarxa d’altes prestacions exprés.cat és una aposta decidida de la Generalitat pel bus exprés com a mode de transport públic eficient i competitiu per connectar de manera ràpida, sostenible i econòmica els principals pols de mobilitat del territori que concentren una major demanda de desplaçaments.
La línia e8:Barcelona-Corbera, operada per Autocorb, és la desena que s’implanta a Catalunya (la vuitena a la demarcació de Barcelona). Farà el recorregut entre Corbera i Barcelona amb parada també a la Palma de Cervelló, Quatre Camins i Molins de Rei, circulant per la B-23. Les noves expedicions de l’exprés.cat sumades a les que ja té actualment el corredor permetran als ciutadans d’aquestes poblacions disposar d’una oferta total de 77 serveis diaris, el que suposa un 20% d’increment respecte de l’oferta actual. La demanda del corredor Corbera-Barcelona l’any 2010 va ser de 550.612 viatgers, amb una ocupació mitjana per expedició de 28,6 viatgers.
La posada en servei d’aquest bus exprés potenciarà la intermodalitat. Així, hi haurà connexions amb serveis de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a Quatre Camins; amb Rodalies de Catalunya a Molins de Rei; i amb transport urbà, metro, tramvia, altres autobusos interurbans i Bicing a Barcelona.
Amb la posada en marxa de la nova línia e8:Corbera - Barcelona, s'ha reorganitzat també el servei Corbera - Molins de Rei i Corbera - Hospital Comarcal Moisès Brogi, de manera que es millora l'oferta de Molins de Rei els caps de setmana, ja que aquesta ciutat actua com a pol d'atracció per a gestions i compres.
D’altra banda, a finals de juny està previst que comencin unes obres (que duraran tot l'estiu) de millora de la carretera BV-2421 a l'alçada del municipi de la Palma de Cervelló. Aquests treballs poden afectar considerablement el temps de recorregut i la regularitat de la línia de bus Corbera - Barcelona. Per aquest motiu, la posada en servei de la nova línia e8 a partir del 10 de juny pot ajudar també a minimitzar les possibles afectacions d’aquesta obra.
Informació a l’usuari
La informació a l’usuari és un factor cabdal en la configuració de la xarxa exprés.cat. En aquest sentit, es realitzarà un pla de millora de la informació estàtica mitjançant l’edició d’horaris de butxaca i de cartelleria, que s’instal·laran a les marquesines i pals de parada. En un futur proper es col·locaran panells informatius en temps real a les principals parades i als autobusos.
Els vehicles
El desplegament de la xarxa exprés.cat comporta la introducció de millores en la flota de vehicles per garantir la qualitat, comoditat i l’accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda. Les característiques principals d’aquests vehicles són: 100% adaptats, wifi a bord, premsa gratuïta i informació dinàmica. Els vehicles estan identificats amb la imatges de la xarxa exprés.cat, que aporta visibilitat al servei i facilita als usuaris la seva ràpida identificació.
La xarxa exprés.cat
El Departament de Territori i Sostenibilitat està desplegant de manera progressiva des de l’octubre de 2012 les línies de bus ràpid. Aquest tipus de xarxa de bus exprés, que ja funciona a altres ciutats com París, Istambul, Hamburg o Nantes, presenta un conjunt d’avantatges respecte les línies convencionals, com ara una reducció notable del temps del trajecte del recorregut, atès que els vehicles assoleixen velocitats comercials més competitives. Així, aprofiten infraestructures com ara carrils bus o prioritats semafòriques en els encreuaments, i compten amb poques parades al llarg del recorregut, per tal d’oferir un servei atractiu a l’usuari, amb millors freqüències de pas, informació en temps real dins i fora dels vehicles i una imatge corporativa comuna.
La xarxa de bus exprés estarà formada per 40 línies interurbanes que són les que concentren una major demanda de viatgers. Concretament transporten anualment 21,32 milions de passatgers, la qual cosa suposa el 40% de la demanda total, amb ocupacions mitjanes de 30 viatgers/expedició.
A la demarcació de Barcelona ja funcionen l’e1:Barcelona-Sabadell; e2:Barcelona-Terrassa; e:3Barcelona-Cerdanyola; e:4Barcelona-Ripollet; e5:Barcelona-Igualada; e6:Vilafranca-Barcelona e7:Barcelona-Vall del Tenes. Aquestes set han transportat més d’1,7 milions de viatgers durant l’últim any. També estan en funcionament dues fora de l’àmbit de Barcelona. Concretament la que connecta Tarragona amb El Vendrell i Tarragona amb Valls, operatives des d’aquest març i abril, respectivament.
El creixement de la demanda de les línies de bus exprés des de la seva posada en marxa és important. Així, al corredor de Cerdanyola-UAB l’increment ha estat d’un 17% en l’últim any; al de Ripollet d’un 23%, amb un grau de satisfacció dels usuaris de 9,1 punts sobre 10; el corredor sencer d’Igualada ha crescut un 4% i la línia exprés de la Vall del Tenes un 31%. per posar alguns exemples. La valoració dels usuaris de les línies exprés.cat és superior al 8.
3