- El cap de l’Executiu recorda al Govern central la necessitat de “tenir a punt i quan toca les infraestructures” al Port de Barcelona i Tarragona
El president de la Generalitat, Artur Mas, ha reclamat aquest migdia “més autonomia i més i millors infraestructures per al Port de Barcelona”, durant l’acte d’inici de l’ampliació de la terminal de contenidors Barcelona Europe South Terminal, BEST, subsidiària de l’inversor, promotor i operador portuari líder a nivell mundial, Hutchison Port Holdings (“HPH”).
El cap de l’Executiu ha assegurat que “el dret a decidir del Port de Barcelona és el dret a poder prendre decisions autònomes per l’operació normal del que és una gran empresa, en aquest cas pública” i ha puntualitzat que “això depèn de la voluntat del Govern espanyol”.
Pel president, una manera de “garantir el creixement” del Port de Barcelona i en general de tots els ports està en aconseguir “el màxim de flexibilitat i autonomia possibles”, per això “quanta més capacitat de decisió pròpia i autònoma tinguin, millor”.
Ha advertit que “tenir cotilles, en aquest sentit, és clarament ineficient” i s’ha lamentat dels “ànims de voler decidir a nivell molt centralitzat amb aspectes que no són d’administració directa ni pura, sinó que són empreses públiques i, per tant, estan subjectes al tràfic comercial, a la contractació de personal i a la inversió necessària de cada dia”.
En el decurs de la seva intervenció, Artur Mas, ha aprofitat per recordar al Govern de l’Estat la necessitat de “tenir a punt i quan toca les infraestructures” al Port de Barcelona i a Tarragona. Ha recordat que fa gairebé un any es va signar un acord per tenir els accessos viaris i que, a hores d’ara, ja estan licitats, però ha advertit que encara no ho estan els accessos ferroviaris. I, en aquest sentit, ha subratllat la seva importància ja que considera que “això és el que necessita aquest port i el que necessita l’economia per poder créixer , contractar gent i donar oportunitats de feina”.
El president s’ha mostrat satisfet amb l’inici de les obres d’ampliació de la terminal de Best i ha assegurat que la inversió que es fa “encaixa amb l’objectiu d’internacionalitzar a fons l’economia catalana”.
En aquesta mateixa línia, ha insistit que per una economia i un país que es vol internacionalitzar a fons la inversió estrangera és un factor decisiu. “Nosaltres estem jugant a fons en la captació de la inversió estrangera” i ha afirmat que “Barcelona i l’àrea metropolitana són un exemple i el conjunt de Catalunya també”
El cap de l’Executiu s’ha felicitat que una empresa operadora a nivell portuari del món com Hutchison, considerada pràcticament la més important del món, reinverteixi al Port de Barcelona, “sobretot en aquet moment en que necessitem aquesta captació d’inversió estrangera”
Un cop finalitzades les obres d’ampliació durant el primer trimestre de 2015, BEST disposarà, en una sola alineació, de 1.500 metres de moll (1.000 metres actualment) amb una profunditat de 16.5 metres on podran operar fins a cinc vaixells porta-contenidors simultàniament. La maquinària es veurà incrementada, fins arribar a les 11 grues pòrtic Super Post-Panamax i 54 grues automatitzades (ASC), repartides en un total de 27 blocs automatitzats per a l’emmagatzemat de contenidors.
L’ampliació de la terminal suposarà una inversió de 150 milions d’euros per part de Hutchison Port Holdings (HPH) i 1,8 milions per part del Port.
Importància del Port de Barcelona
En el decurs de l’acte que s’ha celebrat a la terminal Best el president Mas ha posat en relleu el fet que el Port de Barcelona s’hagi multiplicat per dos en els darrers 12 anys, gràcies a les inversions públiques i privades que s’hi han realitzat. Així, ha explicat que a nivell de tot l’Estat és el que aporta més valor pel que fa a mercaderies, el primer en facturació i en càrrega d’importació i exportació. També ha subratllat que a nivell de la mediterrània és el primer en moviment de vehicles i el primer de la mediterrània i de tot Europa de creuers.
D’altra banda, els trànsits del Port també experimenten un creixement en totes les seves àrees: en trànsit en general, en creixement exteriors, en vehicles, trànsit de passatgers, etc. Respecte a les inversions, en els darrers 15 anys el Port ha atret 4.000 milions, la meitat dels quals públics, i s’està invertint en el port urbà, comercial , logístic, en el moll de l’energia i en els creuers.
Amb totes aquestes dades, el president ha volgut subratllat la importància del Port per l’economia catalana, ja que el 77% de tot el comerç exterior de Catalunya passa pel port i el 27% de tot el comerç exterior espanyol passa per aquest recinte.
A l’acte, que ha estat presidit pel president Mas, acompanyat dels consellers d’Empresa i Ocupació, i de Territori i Sostenibilitat, Felip Puig i Santi Vila, respectivament, també hi ha pres part l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias; el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Sixte Cambra; el director general de Best, Guillermo Belcastro; i el director general de Hutchison Port Holdings (HPH) per a Europa, Clemence Cheng.. A més, també hi han estat presents ; l’alcalde del Prat del Llobregat, Lluís Tejedor Ballesteros i el president d’Hutchison Port Holdings, Eric Ip,, entre d’altres personalitats.
Prèviament, el cap de l’Executiu, acompanyat del conseller de Territori i Sostenibilitat i del president de l’Autoritat Portuària, s’ha reunit amb el Consell d’Administració i el Comitè Director del Port t. Un cop ha finalitzada la sessió de treball, el president ha fet un recorregut en una embarcació pel Port de Barcelona.