• Els resultats evidencien una millora respecte el passat curs escolar en les quatre competències avaluades: llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa i matemàtiques
 
  • Irene Rigau ha destacat que “estem en un procés claríssim de millora a primària, més equitat, excel·lència i llimant les realitats pròpies del sistema. Aquesta és la fortalesa de l’escola, si l’escola serveix per llimar les diferències que l’entorn condiciona, és que funciona”
Foto petita
Els centres que han participat en les auditories pedagògiques proposades pel Departament d’Ensenyament, són els centres que més millores han assolit en els resultats de les proves d’avaluació de sisè de primària. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat aquest matí en roda de premsa els resultats de les proves, que van fer un total de 70.566 alumnes els dies 6 i 7 de maig. Els centres participants en les auditories pedagògiques són centres d’alta complexitat situats en entorns socioeconòmics desafavorits.
 
Irene Rigau ha destacat que la millora d’aquests centres és fruit d’un treball conjunt dels centres i el Departament d'Ensenyament, fet que posa de manifest l’eficiència del sistema educatiu: “Fa un any ens vam comprometre a no deixar sols els centres d’alta complexitat, ens fa goig poder demostrar quina és la realitat. Estem en un procés claríssim de millora en l’educació primària, en equitat, en excel·lència i llimant les realitats pròpies del sistema. Aquesta és la fortalesa de l’escola, si aquesta serveix per llimar les diferències que l’entorn condiciona, és que funciona”.
 
Durant aquest curs escolar, un total de 96 centres de primària públics han estat objecte d’auditoria pedagògica, quan l’any passat les proves de sisè de primària van posar de manifest que hi havia 8.000 alumnes que no superaven tres de les matèries avaluades a les proves. Durant aquest curs, l’acompanyament a aquests centres ha comportat, per la consellera Rigau, reduir les desigualtats i aconseguir millorar alhora la motivació dels alumnes. Per exemple, en llengua catalana els centres participants en les auditories han obtingut 4,5 punts més que la mitjana d’evolució de Catalunya, i en matemàtiques la puntuació és de 6,3 punts més que la mitjana catalana. Enguany hi ha hagut un miler més d’alumnes que han realitzat la prova de competències bàsiques en relació a l'any passat. Tot i aquest increment d’examinats, ha disminuït el nombre d’alumnes que es mantenen en la franja més baixa, que són un total de 6.700.
 
Millora de resultats en totes les competències
 
Les proves de sisè avaluen l’assoliment de les competències bàsiques al finalitzar l’etapa obligatòria en les següents matèries: llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa i matemàtiques. Les puntuacions mitjanes d’enguany són superiors a les de l’any passat: 75,5 en llengua catalana-respecte el 71,1 del curs passat-, 75,4 en llengua castellana-respecte 73-, 81 en matemàtiques-respecte 76,3- i 75,1 en llengua anglesa –respecte 73 del passat curs-.
 
La titular d’Ensenyament ha ressaltat que “és un goig que entenem que és el fruit del treball dels centres de primària. És el moment d’agrair al professorat pel fet d’avançar en les competències bàsiques dels seus alumnes”. Un dels aspectes que ha destacat és la millora de resultats en les bandes baixes, fet que apropa l’alumnat de sisè als paràmetres d’Europa 2020, i un dels objectius marcats a l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar.
 
Els resultats en llengua catalana i castellana són gairebé equivalents, fet que per la consellera Rigau demostra que l’objectiu de l’equivalència ja s’assoleix a sisè de primària, tot i que Ensenyament el proposa per a final de secundària, als 16 anys. En les dues llengües, a més, posa de manifest que “l’alumne que és bo en català és bo en castellà i a l’inrevés. No tenim alumnes bons en una llengua i en l’altra no. Aquesta és la fortalesa del sistema, la fortalesa del model”.
 
És per aquest motiu que la consellera ha insistit que cal treballar la competència lingüística dels alumnes per afavorir el domini d’altres llengües: “El que treballem és la capacitat de llegir, de redactar, de tenir riquesa de vocabulari.. aquesta és la clau” i ha afegit que “els resultats demostren el que sempre hem defensat, no pas retòricament ni poèticament, sinó amb la gràfica de resultats de llengua catalana i castellana”.
 
Pel que fa a les puntuacions obtingudes en matemàtiques, destaca la millora obtinguda, en especial pel que fa als àmbits d’espai, mesura i gràfics.  En llengua anglesa, hi ha hagut un canvi de comportament en expressió escrita respecte l’any passat.
 
L’anàlisi de les proves també fa palesa l’equitat del sistema. Irene Rigau ha ressaltat que “la variació entre centres és mínima, on hi ha les diferències és dins de cada centre, i això reforça la personalització de l’aprenentatge. És dins dels centres on hi ha la diferència que s’ha d’atendre i això és el que estem treballant amb els directors”. L’equitat també es demostra en termes territorials, ja que hi ha poques diferències segons el territori, fet que per Rigau garanteix “als alumnes la igualtat d’oportunitats en una determinada franja de qualitat. Això és la igualtat en el sistema, que el territori no marca -tant si estàs a la costa o en entorn rural- tenir la mateixa igualtat d’oportunitats”.
 
La propera setmana els centres educatius rebran l’informe sobre els resultats obtinguts per l’alumnat del centre, i l’informe per a les famílies on se’ls comunicarà quin és el grau d’assoliment de les competències respecte la mitjana de Catalunya.
 
 
13 de juny de 2014

1  

Vídeos

Vídeo declaració

2  

Fitxers adjunts

Fotografia

Fotografia
JPG | 6750

Dossier adjunt

Dossier adjunt
PDF | 1592