El secretari de Comunicació de la Generalitat, Josep Martí, ha afirmat que el Govern de Catalunya ha donat molta importància al Govern Obert i a les polítiques de transparència  i participació ciutadana per recuperar la confiança dels ciutadans envers les institucions democràtiques, en la presentació de la "Col·lecció Govern Obert" i el llibre "La publicitat activa en la Llei de transparència", de Manuel Villoria, que ha tingut lloc aquest migdia, al Palau Robert.
probert
Josep Martí ha remarcat la necessitat que les relacions entre governants i governats han de ser d’igualtat perquè la nova societat requereix ser tractada des de la majoria d’edat. També ha parlat de la  necessitat d’acompanyar la transparència d’un discurs crític, amb exigència de responsabilitats , de construir el procés pas a pas i no veure-la com a moda, com una mesura per sortir d‘una situació conjuntural crítica.
Al seu torn, el catedràtic de Ciència Política i de l’Administració de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid i membre de la Comissió Executiva de Transparència Internacional i autor del primer llibre de la ‘Col·lecció Govern Obert’, Manuel Villoria, ha reclamat una societat activa i vigilant, conjuntament amb el foment de polítiques de transparència i participació, per fer front a la desafecció política i la desconfiança envers la democràcia.
Manuel Villoria ha afirmat que les noves tecnologies de la comunicació i la informació ofereixen  als Governs la possibilitat  de donar explicacions i millorar les relacions entre l’Administració i els administrats. Ha apostat per obrir les dades de forma clara, transparent, reutilitzables, interactuant sempre al servei dels ciutadans i de les empreses per crear riquesa, i ha remarcat la necessària connexió entre transparència, participació ciutadana i el fet de retre comptes.
També ha parlat en aquest acte el director general d’Atenció Ciutadana i Difusió, que ha fet esment d’iniciatives concretes  que ja s’han posat en en funcionament com el Portal de la Transparència o el Portal de Dades Obertes, que pretenen oferir informació i millorar la confiança dels ciutadans.
El Govern de Catalunya promou la “Col·lecció Govern Obert” amb la col·laboració i les reflexions dels experts més qualificats en els àmbits relacionats amb la governança oberta: la transparència, l’obertura de dades públiques, la participació ciutadana. Són un conjunt de propostes que han de servir per construir una administració pública més transparent.
Un prestigiós catedràtic
Manuel Villoria, reconegut expert en transparència de l'ONG Transparència Internacional i Catedràtic de Ciència Política de la URJC, és el primer d’aquests autors. Hi participa amb el llibre “La publicitat activa en la Llei de transparència, accés a la informació i bon govern: possibilitats i insuficiències”. S’entén, per publicitat activa, l’acció proactiva de l’administració o els governs de posar dades a disposició de la ciutadania sense esperar que aquesta ho demani. Aquest primer estudi analitza la regulació de la llei estatal sobre la publicitat activa i els continguts que han de tenir els webs de transparència. Villoria també en fa -en el seu llibre- una reflexió crítica.
"Quan més estrictament som observats, millor ens comportem" manifestava el pensador Jeremy Bentham, una afirmació que Villoria posa constantment com a referent i que actualment, sense la comunicació internet 2.0, no es podria aplicar i faria impossible assumir el progrés actual global en l’àmbit de la comunicació.
Segon volum el pròxim setembre
El segon volum de la col·lecció està previst per al proper mes de setembre. Portarà el títol Obertura i reutilització de dades públiques i anirà a càrrec de Martín Álvarez-Espinar, actual responsable de l’Oficina W3C a l’Estat espanyol.
Aquest segon volum tractarà de les polítiques d’obertura de dades que d’uns anys ençà han emprès governs i administracions de tot el món, com també els procediments es fan servir per fer-les més efectives (portals, formats, llicències, etc.). També s’hi oferiran exemples reeixits de reutilització d’aquestes dades públiques, tant per part d’empreses com d’entitats socials i administracions amb l’objectiu final de difondre la filosofia open data entre el conjunt de la ciutadania i organitzacions del país.