· El Consell Comarcal del Vallès Oriental acull les primeres vistes arbitrals de consum de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya que se celebren a la comarca.
· Amb aquesta, ja són 14 les comarques on se celebren arbitratges per conveni d’encàrrec de gestió amb l’Agència Catalana del Consum.
La Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) celebra avui a l’àrea de Consum del Consell Comarcal del Vallès Oriental, a Granollers, les primeres vistes arbitrals en matèria de consum. En aquesta primera jornada d’activitat de la Junta, se celebraran sis vistes per reclamacions de consumidors de la comarca.
La celebració de vistes arbitrals de consum al Vallès Oriental és possible gràcies al conveni de 29 d’octubre de 2013, d’encàrrec de gestió, entre la Generalitat de Catalunya i el Consell Comarcal del Vallès Oriental, en el qual s’inclou la tramitació de les reclamacions a través de la mediació i l’arbitratge de consum. L’any 2013, des del Consell Comarcal es van gestionar 512 reclamacions de ciutadans de la seva demarcació.
La JACC és l’organisme adscrit a l'Agència Catalana del Consum (ACC) que des de l’any 1993 s’encarrega de tramitar, amb la mediació i l’arbitratge de consum, les reclamacions que plantegen els ciutadans d’arreu de Catalunya quan se senten perjudicats com a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei. Des d’aleshores, s’han dictat més de 45.000 laudes i estan adherits al Sistema Arbitral de Consum més de 7.400 establiments, gràcies a la labor de foment constant que es realitza des de la Junta. Actualment, la comarca del Vallès Oriental té 162 empreses (amb 233 establiments) adherides a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, xifra que es preveu incrementar.
Més del 96,07% dels laudes dictats el 2013 van ser sobre serveis financers
La major part dels arbitratges de consum celebrats a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya durant l’any 2013, van ser per temes relacionats amb els serveis financers, en concret, per la tramitació de les reclamacions per la contractació de participacions preferents i obligacions de deute subordinat. Així, per sectors, els serveis financers acumulen el 96,70% dels laudes dictats, seguit dels serveis de telecomunicacions i del transport aeri.
L’arbitratge de consum, un sistema extrajudicial de resolució de conflictes gratuït i voluntari
1. L’arbitratge de consum consisteix en un sistema extrajudicial i voluntari de resolució de conflictes, que ofereix als consumidors i als empresaris o professionals la possibilitat de resoldre, amb caràcter vinculant, executiu i de manera objectiva i gratuïta, els conflictes de consum.
2. Un cop presentada la reclamació per part del consumidor, s’intenta la mediació per tal d’arribar a un acord entre les parts. Si la mediació no prospera, amb la petició expressa del consumidor i l’acceptació de l’empresari per al cas concret, o mitjançant l’existència d’adhesió prèvia al Sistema Arbitral de Consum, s’inicia el procediment arbitral i se celebra una vista arbitral, en la qual un òrgan unipersonal o col·legiat resoldrà sobre l’objecte de la reclamació.
3. L’Òrgan Arbitral dicta un laude que té el mateix valor que una sentència judicial i, per tant, és d’obligat compliment.
Actualment, els Consells Comarcals amb encàrrec de gestió de la Generalitat de Catalunya en matèria de consum que realitzen vistes arbitrals són: el Berguedà, el Maresme, Osona, el Bages, l’Anoia, el Baix Empordà, la Garrotxa, l’Alt Empordà, l’Alt Penedès, el Pla de l’Estany, el Baix Camp, l’Alt Urgell i La Selva.
L’adhesió al Sistema Arbitral de Consum
Per tal que l’arbitratge de consum sigui un veritable sistema de garantia per a les persones consumidores, cal que hi hagi el major nombre possible d’empreses adherides al Sistema Arbitral de Consum. Les empreses adherides ofereixen al seus clients un avantatge afegit de confiança, ja que en cas de tenir un problema amb la compra d’un producte o la contractació d’un servei, el sistema arbitral garanteix que el consumidor tindrà resposta a la seva reclamació.
1