· Els àmbits de treball de les tres comissions tècniques que s’han constituït són: coneixement; qualitat, competitivitat i especialització; i màrqueting, creativitat i finançament.
· Cada una de les tres comissions està formada per membres de la Taula d’Enoturisme i experts i representants d’empreses i entitats considerades clau en cadascú dels àmbits de treball.
· La Taula d’Enoturisme, creada el mes de novembre de l’any passat, treballa per sumar els esforços del sector vitivinícola i de les administracions públiques perquè l’enoturisme català esdevingui una oferta de prestigi i de referència internacional.
El secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, ha presidit la constitució de les tres comissions tècniques que formen part de la Taula d’Enoturisme, l’òrgan on, des de finals de 2013, es proposen i es debaten les actuacions del nou programa de promoció turística de la Generalitat, Enoturisme Catalunya. A l’acte també hi van assistir, la directora general de Turisme, Marian Muro; el director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi), Jordi Bort; i el director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa.
Pere Torres ha afirmat que “Enoturisme Catalunya es basa en el diàleg, la iniciativa i el suport. Diàleg, perquè és un projecte de país on cal treballar de manera conjunta i consensuant les decisions entre tots els agents implicats. Iniciativa, perquè es tracta d’un espai de concertació on les empreses poden trobar possibilitats, actuacions i idees per millorar les seves empreses. I suport, perquè les administracions hi tenim un rol destacat però que serà més efectiu si les accions estan programades i consensuades amb el sector empresarial”.
Aquestes comissions neixen com a “braç executor” de la Taula d’Enoturisme que supervisarà els seus avenços i n’aprovarà els acords consensuats. Les comissions tracten qüestions tècniques en base als quatre eixos de treball de la Taula: imatge i posicionament genèric de Catalunya com a destinació enoturística; promoció i suport a la comercialització de destinacions competitives; millora de la competitivitat d’ofertes no preparades; i promoció i comercialització d’empreses competitives.
Cada una de les tres comissions està formada per un coordinador, membres de la Taula d’Enoturisme i experts i representants d’empreses i entitats considerades clau en cadascú dels àmbits de treball. El secretari ha agraït la participació dels professionals que en formen part i ha assegurat que “la vostra experiència en el sector serà essencial per a l’èxit d’aquest projecte”. Precisament un dels objectius d’Enoturisme Catalunya és enfortir la coordinació entre entitats i administracions en la promoció i planificació d’aquest producte per unir esforços i no crear duplicitats.
Els àmbits de treball i objectius principals d’aquestes comissions tècniques són els següents:
- Coneixement – Observatori d’Enoturisme a Catalunya
Té com a objectius principals quantificar la demanda enoturística, conèixer millor i avaluar les tendències de la demanda, segmentar el client i disposar d’un sistema d’indicadors.
- Qualitat, competitivitat i especialització
En aquest cas, els objectius prioritaris de la comissió són diferenciar la destinació a través de la tematització de les propostes, crear una oferta estructurada de qualitat, i millorar la competitivitat de les ofertes encara no preparades, formant i capacitant territoris i empreses.
- Màrqueting, creativitat, finançament i amfitrions
La tercera comissió tècnica treballa ja per incrementar la notorietat, imatge i posicionament de les propostes de valor enoturístiques a Catalunya; executar les accions de promoció, implantar una plataforma de co-màrqueting; garantir la sostenibilitat financera del model; disposar d’una xarxa d’atenció a l’enoturista a tot el territori; i potenciar els productes de proximitat.
Taula d’Enoturisme
L’objectiu principal de la Taula i de les seves comissions és treballar amb la màxima cooperació i coresponsabilitat publicoprivada en la millora de la competitivitat enoturística del territori en tots els àmbits: qualitat, especialització, estratègia, innovació, coneixement, senyalització, promoció i comercialització.
Aquest òrgan està format per:
- Representant de les Denominacions d’Origen
- Representant de les Rutes del Vi de Lleida, del Penedès i de l’Empordà
- Representants de l’Associació Priorat Enoturisme, del Consorci Turisme DO Alella i de Paisatges del Vi (Rovira i Virgili)
- Representants de la Generalitat (Direcció General de Turisme, Agència Catalana de Turisme i l’INCAVI)
- Representants dels quatre patronats de turisme de les Diputacions i de Turisme de Barcelona
La Taula d’Enoturisme i la constitució d’aquestes comissions s’emmarquen en el projecte Enoturisme Catalunya, el programa de la Generalitat per promoure i donar suport a la comercialització de l’oferta turística catalana vinculada a l’enoturisme.
La seva creació respon a la voluntat de millorar la competitivitat en aquest segment turístic, considerat estratègic tant a nivell de desenvolupament territorial com econòmic pel seu alt valor afegit. L’objectiu principal del programa és posicionar Catalunya com a destinació referent en enoturisme reforçant la seva presència en els mercats de proximitat i fent una promoció selectiva i segmentada en els mercats internacionals.
1