El dies 2 a 4 de juliol, una delegació de l’associació xinesa de mercats majoristes CAWA (The China National Agriculture Wholesale Market Association), formada per representants de CAWA i membres de les cadenes de mercats Wuxi Tianpeng Co., Ltd, i Wuhan Judong Trading Company, visiten Catalunya amb un doble objectiu: d’una banda, estrènyer les relacions de cooperació econòmica en l’àmbit alimentari amb el nostre país, i, de l’altra, mantenir trobades de negoci amb empreses catalanes per ampliar referències de compra, principalment en els sector de la fruita i de la carn.
La visita s’emmarca en el Pla Xina que desenvolupa l’empresa pública Prodeca, i que concentra en el mercat asiàtic un seguit d’actuacions encaminades a incrementar les relacions comercials agroalimentàries. El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, que va viatjar el mes de novembre passat a la Xina per establir el contacte i preparar un memoràndum d’entesa amb aquesta entitat xinesa, ha rebut avui els representants.
El programa inclou, el dia 2 de juliol, una visita a les instal·lacions de Mercabarna. El conseller delegat de Prodeca i director general de l’INCAVI, Jordi Bort, acompanyarà la delegació xinesa, interessada a conèixer la gestió del mercat majorista de Barcelona.
Posteriorment, el Departament d’Agricultura, a través de Prodeca, ha organitzat una trobada amb empreses agroalimentàries catalanes productores de carn i fruita, amb l’objectiu d’ampliar referències de compra en aquests sectors. Hi ha previstes també reunions institucionals amb la participació de l’ICEX, FECIC, Afrucat, i el Gremi de Majoristes de Peix de Mercabarna, amb l’objectiu d’intercanviar experiències, intensificar la cooperació institucional i explorar possibles vies de col·laboració. En aquest apartat, també està prevista la participació de la companyia aèria Air China, que disposa de seu a Barcelona, i gestiona, des del mes de maig passat, vols directes entre el Prat i Beijing, amb l’avantatge comercial que representa, i estudia la possibilitat d’incorporar-hi càrrega aèria.
La visita d’aquesta delegació és una continuació del viatge que va realitzar a la Xina el conseller Pelegrí, el novembre de 2013, amb motiu de la celebració del II Shanghai Export Alimentació i Begudes (B2B), la segona edició de les trobades de negoci entre empreses catalanes i xineses del sector alimentari organitzades per Prodeca i Minjoice Europe, amb la col·laboració de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona, el Banc de Sabadell i Mercabarna. Durant el viatge, el conseller Pelegrí va mantenir reunions amb la direcció de CAWA que inicien el fruit durant aquesta visita a Catalunya.
Empreses catalanes participants en les trobades de negoci amb CAWA:
Frigorífics Costa Brava | porcí | Riudellots de la Selva (Selva)
Friselva | porcí | Riudellots de la Selva (Selva)
Le Porc Gourmet | porcí | Santa Eugènia de Berga (Osona)
Mafriges | porcí | Sant Vicenç de Torelló (Osona)
Patel | porcí | Santa Maria de Corcó (Osona)
Actel | fruita | Lleida
Baixmon SAT - Cugat | fruita | Bitem – Tortosa (Baix Ebre)
Catafruit | fruita | La Portella (Segrià)
Exportadora d’Agris d’Alcanar | fruita | Alcanar (Montsià)
Fruit de Ponent | fruita | Alcarràs (Segrià)
La Fruta de Palacio | Torregrossa (Pla d’Urgell)
Soldebre - Actel | fruita | Tortosa (Baix Ebre)
Soldebre - Actel | fruita | Tortosa (Baix Ebre)
CAWA, l’associació xinesa de mercats majoristes agroalimentaris
CAWA (The China National Agriculture Wholesale Market Association) és una associació xinesa de mercats majoristes d’agroalimentació, creada el 1986 pel Ministeri d’Afers Civils de la Xina. Amb una àmplia base social en la distribució dels productes agroalimentaris xinesos, col·labora amb el govern xinès contribuint en l’elaboració i aplicació de la política i la normativa corresponent, en la gestió de la indústria, així com en els sistemes d’informació que connecten el govern amb les empreses.
CAWA és la principal plataforma per a les empreses de distribució agrícoles xineses. Actualment, compta amb més de 270 membres amb una facturació anual de més de 100 milions de RMB (11,81 milions d’euros) i aproximadament 1.000 mercats majoristes. Els mercats membres abasten tots els sectors, des de la carn i les aus, fins a la fruita, productes del mar, aliments processats, begudes, cereals, condiments, flor i planta, entre altres.
El sector agroalimentari a la Xina
El sector agroalimentari xinès es troba en plena transformació, com a resultat d'una societat i una economia en canvi. El creixement econòmic, el desenvolupament urbà i l’augment de la classe mitjana i alta, així com la diversificació de la dieta i la tendència al consum de productes d'estil occidental representen una oportunitat per a les exportacions alimentàries catalanes.
La demanda dels productes d'importació a la Xina ha crescut a una taxa anual del 13%. La presència de les grans empreses internacionals en el país asiàtic afavoreix l'entrada de nous productes.
La Xina se situa entre els primers quinze destins de les exportacions agroalimentàries catalanes, seguida de França, Alemanya, Itàlia, Portugal i el Regne Unit, i com el cinquè mercat de destí fora de la Unió Europea.
Respecte a les dades econòmiques del sector agroalimentari, la despesa mundial en alimentació i begudes el 2013 va ser de 5.326.564,20 milions d’euros i la Xina representa el 13,06%, xifra que la situa com el primer mercat mundial en consum agroalimentari, seguida de prop pels EUA, amb un 12,05%. El 2013, les exportacions catalanes a la Xina van créixer un 10,27% respecte al 2012, i la taxa de cobertura se situa en un 160,43%.
Cal esmentar també que el canal de distribució de productes alimentaris d'origen estranger funciona a través d’importadors establerts en les principals zones de consum que proveeixen els mercats majoristes de segon nivell, minoristes i grans hotels i restaurants (canal HORECA). Els supermercats i hipermercats son els canals de venda més importants, amb una forta fidelització de clients, gràcies a les seves àmplies gammes, preus baixos i agradable ambient de compra. Mentre que el comerç minorista d'Internet ofereix el lliurament a domicili, la majoria dels consumidors de l’Est de la Xina veuen els supermercats com el canal més convenient per comprar aliments. No obstant això, el comerç minorista d'Internet és cada vegada més popular entre els consumidors més joves i està veient un fort creixement a causa del desenvolupament de la logística i els sistemes de pagament en línia.
Les preferències dels consumidors xinesos tendeixen a sofisticar-se cada vegada més, influïdes pels estàndards dels productes de qualitat i gurmet importats. Així mateix, es detecta un augment de la conscienciació sobre l'alimentació a base de productes saludables i sobre la seguretat alimentària. Amb això, ha augmentat la popularitat dels productes orgànics. També s’observa una tendència positiva en la demanda d'aliments processats i transformats. Actualment, tan sols el 30% del consum alimentari a la Xina correspon a aquest tipus de productes, mentre que la mitjana mundial arriba al 80%, i se’n desprèn un potencial important de creixement.
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agriculturacat i twitter.com/agriculturacat.
1