Direcció General de Comunicació

Codi de bone spràctiques

El Govern aprova un codi de bones pràctiques en la contractació pública per assolir l'excel·lència en l'actuació administrativa

query_builder   1 juliol 2014 14:22

event_note Nota de premsa

El Govern aprova un codi de bones pràctiques en la contractació pública per assolir l'excel·lència en l'actuació administrativa

  • El codi s’afegeix a les 51 mesures per a la transparència i la regeneració democràtica impulsades pel president de la Generalitat, que situen l’Administració al capdavant de les administracions públiques de l’entorn socioeconòmic de Catalunya
  • El text recull els principis i valors ètics que han de fonamentar l’actuació dels òrgans de contractació: legalitat, satisfacció de l’interès públic, eficàcia, eficiència i accés a la informació
El Govern ha aprovat el Codi de principis i conductes recomanables en la contractació pública, un document adreçat als alts càrrecs, directius, comandaments, càrrecs administratius i empleats públics amb l’objectiu de disposar d’un instrument aglutinador de les pautes essencials en matèria d’ètica i de bones pràctiques contractuals en l’activitat quotidiana i ordinària dels òrgans de contractació. Així, el Codi s’afegeix a les 51 mesures per a la transparència i la regeneració democràtica impulsades pel president de la Generalitat, que situen l’Administració de la Generalitat al capdavant de les administracions públiques de l’entorn socioeconòmic de Catalunya.
 
El Codi recull els fonaments i les bones pràctiques que els departaments de la Generalitat de Catalunya i les entitats que integren el seu sector públic ja tenen integrats en la tasca diària, però a més incorpora nous continguts per aconseguir l’excel·lència en l’actuació administrativa.
 
Bones pràctiques contractuals
 
Entre les bones pràctiques contractuals incloses al Codi destaquen les següents:
 
·         Programació de les contractacions per tal d’obtenir l’eficiència exigible i possibilitar l’òptima concurrència en les licitacions.
·         Excepcionalitat  de la  tramitació d’urgència.
·         Realització del procediments de contractació amb caràcter general de forma que assegurin la màxima transparència, concurrència i igualtat d’oportunitats per participar i accedir a la contractació pública.
·         Establiment dels criteris d’adjudicació dels contractes amb la màxima claredat i concreció possibles, tot especificant degudament en els plecs de clàusules o documents reguladors de la contractació els mètodes i les formes de valoració que seran utilitzats
·         Adopció de mesures que evitin conductes que tinguin per objecte o puguin produir l’efecte d’impedir, restringir o falsejar la competència.
·         En els procediments de contractació en els quals es pogués produir una futura modificació del contracte, es vetllarà per tal de preveure-la adequadament en els documents reguladors de la contractació de forma clara, precisa i inequívoca.
·         Establiment de mesures per verificar rigorosament el compliment de totes les obligacions contractuals i previsió de penalitats procedents per als supòsits de possibles incompliments
·         Els responsables dels poders adjudicadors que no tinguin la condició d’Administració consideraran els possibles avantatges de la utilització de l’arbitratge per a la resolució de les controvèrsies derivades dels contractes formalitzats.
 
El Codi s’estructura en quatre apartats diferenciats: La determinació dels principis i dels valors ètics centrals que han de presidir la contractació pública; la identificació de determinades conductes d’utilitat per conformar una guia d’actuació davant múltiples possibles circumstàncies reals concretes, que contribueix a la creació d’una cultura ètica de contractació pública; la concreció de pràctiques contractuals especialment convenients i la conscienciació, la formació i el seguiment del compromís ètic.
 
Pel que fa als principis i valors ètics, tot el personal que intervé en la contractació pública haurà de perseguir sempre únicament i exclusivament la satisfacció de l’interès públic i haurà d’actuar amb la màxima transparència possible i facilitar l’accés dels ciutadans a la informació contractual, sense més limitacions que les establertes per la llei.
 
Quant a les conductes d’utilitat davant possibles circumstàncies reals concretes, s’utilitzarà la Plataforma de Serveis de Contractació Pública de Catalunya com a punt central d’informació sobre els procediments contractuals per garantir la transparència i l’accés a la informació, i es facilitarà la informació pública sol·licitada pels ciutadans per conèixer les decisions preses en contractació pública i la forma com aquestes decisions són preses.
 
A més, per assegurar la integritat en els procediments de contractació pública, els destinataris del Codi evitaran qualsevol actuació o actitud que pugui posar en risc l’interès públic o la bona imatge de l’òrgan de contractació.
 
D’altra banda, els responsables dels òrgans de contractació informaran com més aviat millor les instàncies i organismes competents de qualsevol incompliment del Codi o infracció de normes susceptibles de ser sancionades penalment o administrativament.
 
Cal assenyalar que els destinataris del Codi observaran la màxima confidencialitat respecte als fets i informacions que coneguin amb motiu del seu càrrec o lloc de treball que desenvolupin.
 
Finalment, els responsables dels òrgans de contractació i l’Administració de la Generalitat de Catalunya atorgaran atenció prioritària a la reparació dels danys o perjudicis que haguessin estat ocasionats com a conseqüència d’actes de corrupció declarats en sentència judicial ferma.
 
Conscienciació, formació i seguiment del compromís ètic
 
L’ètica en la contractació ha de ser part de la cultura i dels valors dels òrgans de contractació. Per aquest motiu, els alts càrrecs, directius i comandaments públics han de vetllar per tal que els destinataris del Codi coneguin i el seu contingut i el compleixin.
 
La Comissió d’Ètica en la Contractació Pública de la Generalitat de Catalunya, de nova creació i adscrita al Departament de la Presidència, serà l’encarregada d’efectuar el seguiment de l’aplicació del Codi a l’Administració de la Generalitat i a les entitats del seu sector públic i de proposar les adaptacions pertinents per a la permanent actualització als requeriments ètics i socials. La Comissió estarà integrada per representants dels departaments i entitats de la Generalitat de Catalunya.
 
La mesura s’inscriu en el compromís assumit pel president de la Generalitat, Artur Mas, durant les dues cimeres per a la regeneració democràtica i la transparència, celebrades els dies 6 i 22 de febrer de 2013, per promoure els valors de l’eficàcia, la integritat, l’honestedat, la prudència, la transparència, l’austeritat i el compromís efectiu en matèria de contractació pública amb el país i la seva ciutadania, sense perjudici de la legislació actual en matèria de contractació pública.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia