El nou nivell C2 de català s’adreçarà a l’excel·lència comunicativa i no tant a l’excel·lència gramàtica. Es modifica així el caràcter d’aquest nivell, creat un cop desaparegut el nivell D.
La Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura ha celebrat avui, 2 de juliol, la jornada Com es mesura l’excel·lència comunicativa? per tal d’explicar el nou programa i certificat de nivell superior (C2) que acredita una competència lingüística alta en llengua catalana. El C2 s’adreça a persones que realitzen activitats de comunicació lingüística de complexitat, oral o escrita, en l’àmbit laboral o l’acadèmic. A la jornada hi han participat 230 professionals del Consorci per a la Normalització Lingüística, de les universitats i d’entitats que imparteixen cursos de català.
La directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, ha inaugurat la jornada aquest matí, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Franquesa ha destacat que “volem millorar la manera d’ensenyar i d’acreditar els coneixement de català per garantir que tenim uns comunicadors que responen a les necessitats de qualitat dels nostres ciutadans”.
Durant la seva intervenció, la directora general ha parlat de factors com la immigració, l’expansió internacional de les empreses o els intercanvis universitaris que influeixen en el posicionament de la llengua: “Totes les llengües de cultura que volen tenir un paper central al seu país necessiten que els governs destinin recursos a la llengua, com és el cas de Catalunya”
Ester Franquesa ha exposat que “el català té molts segles d’història i una posició singular ja que ha continuat creixent tot i que no tenim un estat favorable” i ha recordat també que: “malgrat els embats el català creix des de l’any 2008 segons dades que es desprenen de la darrera Enquesta d’usos lingüístics”. La directora general ha afirmat que actualment el 17% de la població és nascuda a l’estranger i que aquest fet: “és un estímul per millorar el nostre sistema de formació i acreditació de coneixements, que és clau per garantir la igualtat d’oportunitats”.
Un altre dels temes als quals ha fet referència Ester Franquesa ha estat l’èxit del model escolar català “l’escola és un element clau per consolidar les habilitats comunicatives. Tenim un model d’èxit que esperem que no trontolli “. Franquesa també ha remarcat l’èxit d’aprenentatge de les persones adultes gràcies a la feina del Consorci per a la Normalització Lingüística i altres institucions.
La presentació s’ha complementat amb diferents intervencions sobre els programes i certificats de català de la DGPL, les competències requerides, l’avaluació i els usuaris. La jornada s’ha tancat amb la conferència El treball competencial a l’aula, pronunciada per la investigadora del Grup de Recerca en Aprenentatge i Ensenyament de Llengües de la Universitat Pompeu Fabra, Olga Esteve.