- La persona consumidora podrà sol·licitar una mediació si, després d’un mes d’haver presentat una reclamació, no té resposta o aquesta no és satisfactòria
- Es continua així el desplegament reglamentari del Codi de consum de Catalunya, norma mitjançant la qual s’exerceixen les competències exclusives de Catalunya en matèria de consum
El Govern ha aprovat el decret que regula els procediments de mediació en l’àmbit del consum, és a dir, els processos extrajudicials que, mitjançant la intervenció d’una tercera persona imparcial i experta, tenen com a objecte ajudar les parts i facilitar l’obtenció per elles mateixes d’un acord satisfactori.
D’aquesta manera, es prossegueix el desplegament reglamentari del Codi de consum de Catalunya, norma mitjançant la qual s’exerceixen les competències exclusives de Catalunya en matèria de consum, i s’alinea el marc normatiu català amb la Directiva europea relativa a la resolució alternativa de litigis en matèria de consum.
Aquests processos seran de caràcter voluntari i funcionaran sota els principis d’imparcialitat i neutralitat de la persona mediadora, de confidencialitat i bona fe, d’universalitat, de territorialitat i de transparència. El decret delimita els drets i obligacions d’aquelles entitats acreditades per dur a terme les labors de mediació (els serveis públics de consum, les organitzacions de persones consumidores, les associacions i col·legis professionals, i altres entitats que rebin l’acreditació mitjançant una norma amb rang de llei).
Aquestes entitats hauran de mantenir un lloc web actualitzat en el qual s’informi de les seves dades fonamentals, dels requisits que cal complir i del procediment que s’ha de seguir per tramitar qualsevol sol·licitud de mediació. L’Agència Catalana del Consum mantindrà actualitzada, en el seu lloc web, la llista d’entitats que tenen la consideració d’entitats acreditades i que desenvolupen llur activitat a Catalunya.
Pel que fa al funcionament dels procediments de mediació, el decret estableix que la persona consumidora que s’hi vulgui acollir ha d’haver formulat prèviament una reclamació a l’empresa. En cas de no rebre resposta en el termini d’un mes, o si la resposta no és adequada a les seves pretensions, podrà sol·licitar l’inici del procés de mediació.
El termini màxim per sol·licitar la mediació és d’un any des de la data en què es va formular la reclamació. També es determina que el procés de mediació tindrà una durada màxima de tres mesos, que es podrà ampliar a sis si concorre una causa justificada i es garanteix que les persones consumidores puguin sol·licitar mediacions i aportar la documentació justificativa de manera telemàtica.