·         62 projectes d’investigació i experimentació sobre el desenvolupament artístic d’arts visuals i escèniques, música i pensament han rebut ajuts per un import total de 200.000 euros
 
·         Entre els projectes que reben ajuts destaquen un de recerca històrica col·lectiva a L’Hospitalet a partir d’un joc de rol en viu; una reinterpretació de l’obra Alícia al país de les meravelles que barreja música amb components visuals i narratius, o un que reflexiona sobre la feminitat i les armes al llarg de la història del cinema
 
·         Al setembre es convocaran beques de formació i perfeccionament per a creadors i intèrprets en els àmbits artístics, del pensament i dels nous sectors creatius, per un import total de 100.000 euros
 
El Departament de Cultura destina enguany 300.000 euros a beques de recerca i creació i formació mitjançant dues línies d’ajuts. D’una banda, ha convocat una línia de 200.000 euros que té com a objectiu promoure la recerca, la investigació i l’experimentació per afavorir el coneixement de les arts visuals, les arts escèniques, la música i el pensament. Aquestes beques volen promoure els nous sectors creatius i la interdisciplinarietat entre ells. En total, s’han presentat 123 projectes, dels quals 62 han estat aprovats i rebran ajuts. D’altra banda, el Departament de Cultura convocarà al mes de setembre una línia d’ajuts ajuts de recerca i creació per un import total de 100.000 euros. L’objecte d’aquestes subvencions és promoure la formació i el perfeccionament professional de creadors i intèrprets en els àmbits artístics, del pensament i dels nous sectors creatius, mitjançant la participació en cursos i activitats formatives especialitzades.
 
 
Beques de recerca i creació i formació
 
La línia d’ajuts de les beques de recerca i creació i formació té com a objectius principals:
 
-       Contribuir al desenvolupament d’activitats d’investigació, anàlisi, crítica i comissariat.
 
-       Donar suport a la creació d’obres i estimular els creadors a desenvolupar projectes que enriqueixin l’evolució de la seva trajectòria artística.
 
-       Incentivar la creació artística vinculada als àmbits artístics, el pensament i dels nous sectors creatius i interdisciplinaris.
 
-       Facilitar el circuit cap a la producció i difusió d’obres de joves creadors.
 
(Podeu consultar les característiques de les beques de recerca i creació aquí.)
 
Les beques de recerca i creació s’atorguen en 3 modalitats diferents. La modalitat A, amb una dotació de 44.000 euros, està destinada a projectes de recerca i creació en qualsevol dels llenguatges artístics contemporanis en l’àmbit de les arts visuals i dels nous sectors creatius i d’interdisciplinarietat. Aquesta modalitat de beques s’adreça a la conceptualització, la gestació i el desenvolupament del projecte artístic previ a la producció. En aquesta modalitat s’han presentat 26 projectes, dels quals 10 estat aprovats i rebran ajuts (8 d’arts visuals i 2 interdisciplinaris).
 
La modalitat B, amb una dotació de 122.000 euros, està destinada a projectes de recerca i creació en l’àmbit de les arts escèniques i la música. Les beques en l’àmbit de la dansa, el teatre i el circ, s’adrecen al disseny, a la planificació i al guió de la posada en escena d’un espectacle previ a la producció i, en l’àmbit de la música, a la creació compositiva. En aquesta modalitat s’han presentat 73 projectes, dels quals 30 han estat aprovats (15 de música, 10 de circ, 8 de dansa, 2 de teatre i 3 d’altres disciplines).
 
I per últim, la modalitat C, amb una dotació de 34.000 euros, té com a destinataris projectes de recerca promoguts per investigadors, pensadors, crítics, historiadors, comissaris, etc. que duguin a terme un treball teòric en els àmbits de la cultura artística, humanista, científica, del pensament i dels nous sectors creatius, amb la finalitat de donar-lo a conèixer públicament. S’han presentat 24 projectes i han estat aprovats 14, de temàtica diversa (arts visuals, pensament, cinema, etc.).
 
 
Projectes destacats
 
Modalitat A
 
1. L’acotació minvant. Per unes regles alterades, de Job Perramon Ramos
Aquest projecte planteja el treball allunyant-se de la concepció dualista entre “projectar i executar el projecte”. La proposta no vol tractar una temàtica definida a priori i fuig dels cànons de metodologia habituals, però planteja l’interès de conèixer l’obra final resultant. Tres comissaris han mostrat interès a fer un seguiment del procés de treball, entre ells el crític d’art Martí Manen, Així mateix, l’Ajuntament de Mataró ha manifestat interès en exhibir els resultats en una exposició individual el 2015.
 
 
2. Bellvitge rol en viu. (Boicot a les Obres/Treballs i Dies/Perros Callejeros), de Francisco Rubio Perera
És un projecte artístic col·laboratiu sobre els 50 anys d’història del barri de Bellvitge, a L’Hospitalet. El projecte es planteja com una recerca històrica col·lectiva de Bellvitge que es concreta en la creació d’un joc de rol en viu ambientat en la història del barri. L’interès del projecte rau en què a partir d’aquest cas de Bellvitge, l’autor planteja reflexiona sobre un marc conceptual més ampli: el dels canvis socials, polítics i socials i culturals a Catalunya, i de manera especial en contexts migratoris, periurbans i de classe treballadora des de l’última etapa del franquisme fins l’actualitat. Proposa el joc de rol en viu com un mitjà per encetar processos creatius col·lectius i col·laboratius, dins la tendència artística de l’art comunitari o socially engaged art al qual fa referència. L’element inèdit del projecte és utilitzar el joc de rol en viu en aquesta pràctica artística en el context artístic català. El projecte ja s’ha iniciat i una de les primeres escenes ja jugades, titulada Boicot a les obres (edició Sweet Wall), ha donat lloc a una acció inclosa en l’exposició d’Allan Kaprow a la Fundació Antoni Tàpies.
 
 
3. Bona nit, de Ivó Vinuesa Rocher
El projecte té interès per la temàtica de la recerca, centrada en les comunitats d’immigrants de Salt, a Girona. A partir de la recerca i investigació de cançons de bressol en espais urbans amb un alt índex d’immigració, on les dones són les protagonistes, l’artista compila i analitza els continguts orals de les cançons. El
integritat física i contra la vida mateixa, i que, en la nostra societat capitalista i occidental, hi té lloc un assassinat continu de la feminitat, i de tot allò femení que hi ha en l’ésser humà.
 
Modalitat B
 
Alice’s adventures in Wonderland, per a piano, electrònica i vídeo-animació, de Raquel Garcia Tomàs
La compositora realitzarà un projecte multidisciplinar que mescla la música amb components visuals i narratius. L’obra, inspirada en el llibre de Lewis Carroll Alícia al país de les meravelles, serà una creació col·laborativa ja que treballarà amb la pianista de renom internacional Rei Nakamura i amb la il·lustradora barcelonina Ainhoa Sarabia.
 
μ02rtus, de Luis Codera Puzo
En aquest projecte, la composició μ02rtus comptarà amb sons que provindran de mitjans electrònics, però a diferència de la majoria d’obres electroacústiques que es basen en un enregistrament previ, posarà l’èmfasi en la interpretació en viu, afavorint la interacció entre els músics i el resultat sonor en el concert.
 
Un triptyque voil, per a trio de cordes, de Joan Magrané
Una composició pensada en l’entorn de l’extramusicalitat i la creació de material musical a partir de l’experiència artística personal. Tres obres dels pintors preferits de l’autor (Dürer, Piero della Francesca i Duccio) serviran per reflectir les seves idees en relació al contingut (la simbologia o l'iconografia) i també l’aproximació tècnica (perspectiva i geometria, l’esfumato o l'art del gravat i el velat).
 
Trama, de Roser Lopez Espinosa
Aquest projecte que té com a punt de partida l’anterior de l’autora, Lowland, coproduït pel Mercat de les Flors, amb el qual va descobrir materials i metodologia de relació entre dos cossos. Ara L’autora vol explorar i traslladar a més cossos i oferir un projecte coral, aprofundint en un moviment més intens i físic.
 
Santuario, de Roi González González
En el marc del procés de creació del nou espectacle que durà a terme la companyia Balagans, a la qual s’ha incorporat Roi Gonzalez, es pretén desenvolupar un procés d'investigació precedent a la producció d'un nou espectacle, investigant, a més combinacions, tant d'elements com de disciplines circenses que mai abans havien estat portades a escena juntes o combinades. El paper de Roi González dins aquest projecte es desenvolupar la part més còmica i teatral de l’espectacle.
 
World of Wolves, de Núria Legarda
La creadora ens presenta una història del passat reflectida en l'actualitat i un ressò de l'universal en el concret. Defensa que el poder manipula de tal manera que atempta contra la integritat física i contra la vida mateixa. I que, en la nostra societat capitalista i occidental, hi té lloc un continu assassinat de la feminitat, i de tot allò femení que hi ha en l’ésser humà. Aquesta creació, a través d’una aposta estètica i formal, utilitza diferents llenguatges per aguditzar l'expressió en la força i la feblesa.
 
 
Modalitat C
 
1. A girl with a gun. Quan elles agafen la pistola, de Núria Campreciós
Aquest projecte de recerca parteix d’una imatge problemàtica, la d’una dona amb una pistola. L’objectiu de la investigació és traçar un recorregut iconogràfic que analitzi com s’ha articulat aquesta imatge no convencional de la feminitat al llarg de la historia del cinema. També vol incidir amb quins elements visuals i narratius s’ha plasmat aquesta representació de la dona en relació o en conflicte amb l’heroi masculí, o més concretament, amb la mirada masculina, habitualment reguladora dels relats. Aquest treball de recerca vol estudiar, recollir i presentar al públic aquesta imatge transgressora de la feminitat a través d’un projecte expositiu que combini elements museogràfics audiovisuals, descriptius i i innovadors.