- El secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, ha inaugurat aquest matí la sessió on ha destacat que “Catalunya aposta pels clústers com a via per aconseguir que, a través de la cooperació, les empreses accedeixin més fàcilment a la innovació i la internacionalització”.
- A la jornada, emmarcada en l’estratègia industrial de la Generalitat que té en els clústers un dels seus eixos de treball, s’han presentat els casos d’èxit empresarials de Carinsa, Promaut i Sensofar.
- L’escola de negocis IESE incorporarà els tres casos a la seva docència per tal que directius d’arreu del món estudiïn models de negoci d’empreses catalanes.
La Generalitat de Catalunya, a través d’ACCIÓ, ha organitzat avui la 2a edició de la Jornada de Canvi Estratègic en Clústers en col·laboració amb l’IESE Business School. El secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, ha inaugurat la sessió acompanyat del professor de l’IESE, José Luis Nueno, la directora general de Carinsa, Vanesa Martínez, el Business Manager de Promaut, Joan Matutano i el general manager de Sensofar, Marc Canales.
En la seva intervenció, Torres ha explicat que “Catalunya aposta pels clústers com a via per aconseguir que, a través de la cooperació, les empreses accedeixin més fàcilment a la innovació i la internacionalització”. Segons el secretari, “fa més de 20 anys que Catalunya treballa en la política de clústers com a eina d’interès per a l’enfoc econòmic del país”. L’aposta, ha dit, s’incorpora a l’estratègia industrial de la Generalitat i té tres línies de treball: “Aconseguir que els clústers eixamplin el seu abast internacional, formulin propostes de futur clares i tinguin un lideratge professional”.
Per la seva banda, els representants de Carinsa, Promaut i Sensofar han presentat la trajectòria de les seves empreses i han explicat com han sabut transformar-se per seguir sent competitives en un marc global canviant com l’actual.
Aquests tres casos d’èxit s’incorporaran a la docència de l’IESE Business School, que compta amb diversos campus arreu del món (Barcelona, Madrid, Munic, Nova York i Sao Paulo) i està vinculada a nombroses escoles de negocis. Això permetrà que directius d’arreu del món estudiïn els models de negoci d’aquestes empreses catalanes.
CARINSA (Clúster Packaging i Clúster Bellesa)
El Grup Carinsa (Creacions Aromàtiques Industrials SA) va néixer l’any 1993, gràcies a una demanda insatisfeta de solucions innovadores en matèria d'aromes, per part dels fabricants locals del sector alimentari. Al cap d’ un any va estendre el seu camp de treball a l'elaboració de fragàncies per a perfumeria, productes de neteja i cosmètica. El 1997 va donar el salt a l'alimentació animal i quatre anys després es va crear Paymsa especialista en additius per a la indústria càrnia.
L’empresa ha sabut mantenir el creixement gràcies a la seva política d’internacionalització, amb presència a més de 50 països (tenen 3 filials, una al Marroc, l’altra a Algèria i l’altra a Veneçuela) i la creació de noves línies de negoci. Actualment facturen 40 milions d’euros, tenen quatre societats i són 150 treballadors.
PROMAUT (Clúster del Ferrocarril)
PROMAUT (Clúster del Ferrocarril)
Amb més de 25 anys d’experiència, PROMAUT S.L. es posiciona en el món industrial com una enginyeria elèctrica/mecànica especialitzada en l’automatització, control i supervisió de processos essent capaç d’oferir solucions tecnològiques a tota la cadena de valor del client. El gran repte empresarial que han tingut ha estat superar la crisis del sector automoció desenvolupant noves línies de negoci en sectors alternatius per diversificar la seva facturació i risc.
Un dels instruments utilitzats per l’empresa a l’hora de crear Spin-offs dins del grup empresarial ha estat promoure entre els seus treballadors l’Emprenedoria Corporativa.
SENSOFAR (Clúster de l’Òptica i Fotònica i Clúster de Tecnologies de la Salut)
Un dels instruments utilitzats per l’empresa a l’hora de crear Spin-offs dins del grup empresarial ha estat promoure entre els seus treballadors l’Emprenedoria Corporativa.
SENSOFAR (Clúster de l’Òptica i Fotònica i Clúster de Tecnologies de la Salut)
En poc més d'una dècada han passat del laboratori del Centre de Desenvolupament de Sensors, Instrumentació i Sistemes (CD6) de la Universitat Politècnica de Catalunya, a ser una empresa especialitzada en metrologia de superfícies sense contacte, que creix a un ritme de doble dígit, rentable, autofinançada i amb clients del nivell de la NASA, Sony i Mitsubishi.
Entre altres èxits, han rebut el Photonics Award, guardó internacional de fotònica que, per primera vegada, rep una companyia espanyola.
Entre altres èxits, han rebut el Photonics Award, guardó internacional de fotònica que, per primera vegada, rep una companyia espanyola.