El Departament d'Agricultura ha resolt favorablement la concessió dels programes de promoció emmarcats dins de l’ajut de promoció de productes vinícoles en tercers països per a la campanya 2014/2015, per un total de 23,8 milions d’euros d’inversió repartits entre 498 programes de 94 empreses catalanes del sector del vi i el cava.
El passat 9 de juny de 2014 la Conferència Sectorial d’Agricultura i Desenvolupament Rural va aprovar el llistat definitiu de programes de promoció per a la campanya 2014/2015 dins de l’ajut de promoció de productes vinícoles en tercers països, que està inclòs dins del programa de suport al sector vitivinícola espanyol per al període 2014-2018, i que té com a objectiu fomentar la competitivitat i el coneixement de les característiques i qualitats dels vins amb la finalitat de contribuir a la millora de la seva posició competitiva i a la consolidació o, si s'escau, de l’obertura de nous mercats a tercers països, per la qual cosa els programes de promoció sol·licitats pels cellers, cooperatives, associacions i organitzacions professionals pretenen fomentar la internacionalització dels seus vins.
L’ajut es finança íntegrament amb pressupost FEAGA i la subvenció que rebran els beneficiaris és del 50% de les despeses justificades quan aquestes superin el 75% del pressupost aprovat. La campanya de promoció està compresa entre el 15 de juny de 2014 i el 14 de juny de 2015.
La inversió total aprovada a Catalunya és de 23.783.112,55€ repartits entre 498 programes de promoció de 94 empreses diferents. La majoria de projectes sol·licitats són missions comercials, promocions en punts de venda i presentacions de producte en el país de destinació, així com assistència a fires internacionals.
La promoció més àmplia dels vins catalans es desenvoluparà en el mercat americà, amb 218 programes i 12,8 milions d’euros, dels quals 8 milions s’invertiran als Estats Units i el Canadà, i els altres 4,7 a l'Amèrica Central i del Sud. El mercat asiàtic agrupa 135 programes sol·licitats per un import de 6,9 milions d’euros d’inversió, dels quals més de 3,7 milions correspondran al mercat japonès i 1,6 milions, al xinès. Després d’aquests dos mercats el més important és el dels països europeus que no pertanyen a la Unió Europea, amb 111 programes per una inversió total de 3,5 milions d’euros.
D’altra banda, han augmentat les inversions en promoció al continent africà, al Mitjà i Pròxim Orient i a Austràlia, amb un total de 34 programes sol·licitats.
Per distribució territorial, a Barcelona es concentren el 65% dels programes de promoció i el 89% del pressupost total, ja que en aquesta província es concentren la majoria d’empreses dedicades a l’elaboració i comercialització del cava, producte de reconegut prestigi mundial i per tant amb bones perspectives d’internacionalització. En totes les províncies han augmentat els programes de promoció aprovats respecte a la campanya passada, sobretot a la demarcació de Tarragona, on han passat de 64 programes la 13/14 a 126 en l’actual.
El resum del nombre de programes de promoció aprovats i inversió total d’aquests programes per demarcacions dels beneficiaris és el següent
DISTRIBUCIÓ DE LES APROVACIONS PER TERRITORIAL
|
||
|
Nombre programes
|
Pressupost inversió
|
Barcelona
|
324
|
21.238.283,63
|
Terres Ebre
|
19
|
200.896,80
|
Girona
|
25
|
594.437,58
|
Lleida
|
23
|
372.457
|
Tarragona
|
107
|
1.380.034,08
|
TOTAL
|
498
|
23.783.112,55
|