• Els treballs permetran l’obertura de la infraestructura en els dos sentits de la marxa permanentment
  • Els objectius d’aquestes modificacions són fomentar l’ús del trànsit públic i optimitzar el vial
Els Departaments d’Interior i Territori i Sostenibilitat informen que a partir d’aquest dilluns, 4 d’agost, i fins al dia 29 del mateix mes, el carril bus-VAO de la C-58 entre Barcelona i Ripollet estarà totalment restringit al trànsit per les obres d’adequació al nou funcionament de la infraestructura. Amb aquestes modificacions, el bus-VAO estarà obert en els dos sentits de la marxa permanentment, les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, per a tots aquells vehicles que actualment estan autoritzats a utilitzar-lo.
 
Les obres consisteixen principalment en l’execució del fresat de la línia blanca de separació dels dos carrils de circulació. D’aquesta manera el vial quedarà estructurat en dos carrils, un per cada sentit, i una franja central exclosa al trànsit. A més, es construirà un nou accés d’entrada al bus-VAO en sentit Ripollet que anul·larà l’actual existent a l’Avinguda Meridiana.
 
Puntualment, aquests treballs provocaran també afectacions viàries amb restriccions de carrils a la C-58, a la C-33 i a l’Avinguda Meridiana de Barcelona.
 
Els objectius d’aquests canvis en el funcionament del carril bus-VAO, amb els quals la infraestructura disposarà d’un carril d’entrada i un altre de sortida oberts a la circulació ininterrompudament i de manera simultània, són:
 
  • Fomentar l’ús del transport públic i també l’alta ocupació dels vehicles.
  • Promocionar un canvi modal cap a sistemes de transport més sostenibles i segurs.
  • Millorar la seguretat viària dels desplaçaments in misio i in itinere, tal com preveuen els plans de seguretat viària laboral que des del Servei Català de Trànsit (SCT) es promouran a les empreses.
  • Incrementar l’ús de la infraestructura per part dels usuaris.
 
Convé recordar que els vehicles que poden utilitzar el carril bus-VAO són:
 
  • Vehicles destinats al transport públic de viatgers degudament autoritzats, els quals amb l'ampliació d'horari d'obertura de la infraestructura podran augmentar les opcions de circulació
  • Turismes o vehicles mixtos adaptats amb dos o més ocupants
  • Motocicletes
  • Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda
  • Vehicles ecològics de baixa emissió autoritzats i amb etiqueta acreditativa al parabrisa, per mitjà del portal www.ecoviat.com
 
 
Antecedents i canvis del carril bus-VAO de la C-58
 
La Generalitat va posar en servei el 29 d’octubre de 2012 el carril bus-VAO a l’autopista C-58, entre Barcelona (Avinguda Meridiana) i Ripollet. Aquesta actuació, amb una inversió de 81 milions d'euros, tenia com a objectius principals fomentar el transport públic i l’alta ocupació per millorar la mobilitat en una de les vies més transitades de Catalunya.
 
A partir de l’avaluació dels primer  sis mesos de funcionament de la nova infraestructura, el Govern va establir nous requisits d’utilització, per tal de potenciar-ne l’ús i millorar-ne el rendiment. Es va detectar un ús inferior al previst d’aquest vial tant en les hores puntes del matí com de la tarda i, per aquest motiu, es va decidir el març del 2013 reduir el mínim d’ocupants per utilitzar aquest servei de 3 a 2. D’altra banda, i segons el resultat de les dades de mobilitat i de retencions, es va observar que, en dies laborables, les principals retencions es registraven d’entrada a Barcelona. Així, i des del  18 de març del 2013, el bus-VAO està obert durant més hores al dia, principalment en sentit Barcelona, i pot ser utilitzat per més vehicles. Malgrat tot, la infraestructura continua estant per sota de les previsions inicials.
 
Amb aquestes modificacions que s’executaran durant el mes d’agost es pretén optimitzar la infraestructura i, a més, es ratifica un dels objectius principals definits per l’SCT en el Pla Estratègic de Seguretat Viària 2014-2020, pioner a Catalunya, que es refereix a la potenciació del transport públic en el marc dels projectes de mobilitat laboral, l’impuls d’un espai continu de seguretat viària entre zones urbanes i interurbanes i a la promoció d’un canvi en el transport cap a modalitats més sostenibles i segures.