L’Agència Catalana de Consum es consolida com a espai de defensa dels drets dels consumidors a Catalunya
L’Agència Catalana del Consum (ACC) és un organisme autònom de la Generalitat de Catalunya que té per missió garantir els drets de les persones com a consumidores de béns i productes i usuàries de serveis.
El 2013, l’ACC va rebre 44.298 reclamacions, una xifra rècord, amb un increment del 142% en relació amb el 2012. L’aposta per l'arbitratge i la mediació s’ha traduït en més activitat i en un reconeixement per part de la ciutadania i de les empreses.
L’Agència Catalana de Consum i el procés d’arbitratge per participacions preferents
L’ACC continua amb el procés d’arbitratges de consum per participacions preferents i deute subordinat de Catalunya Caixa, que ha permès retornar, fins al moment, 281,9 milions d'euros a les persones afectades. Des de l’inici del procés, el juliol de 2012, l’ACC ha rebut 52.913 reclamacions relacionades amb aquest àmbit i la Junta Arbitral de Consum ha dictat 29.628 laudes, tots ells a favor de les persones reclamants.
El procés d’arbitratges continua obert amb una tercera fase que, fins al 30 de juny de 2014, suma 16.148 reclamacions acceptades. D’aquestes, ja s’han emès 6.920 laudes a favor dels afectats i 7,8 milions d’euros retornats fins al moment.
L’aplicació de l’arbitratge de consum a la contractació de participacions preferents i deute subordinat de Catalunya Caixa va ser el resultat de l’acord entre l’Agència Catalana del Consum i aquesta entitat financera.
L’arbitratge de consum, un sistema extrajudicial de resolució de conflictes gratuït i voluntari
El sistema d’arbitratge de consum és gratuït i voluntari per a les dues parts, les persones afectades i l’empresa o entitat. La sol·licitud per part de les persones afectades per acollir-se a l’arbitratge, en els casos que sigui possible, no tanca la via judicial fins que l’empresa accepta l’arbitratge i se signa el corresponent conveni. A partir d’aquest moment, l’afectat no pot optar per una altra via.