Durant els mesos d’estiu les urgències ateses al conjunt dels hospitals de la Regió han disminuït un 1,3% en relació al mateix període del 2013
 
A la ciutat de Barcelona els Centres d’Urgències d’Atenció Primària han incrementat l’activitat un 10% durant l’estiu, i han contribuït a descongestionar les urgències hospitalàries
A la Regió Sanitària Barcelona (RSB) ha disminuït un 4,3% l’activitat dels serveis d’urgències del conjunt d’hospitals (33 hospitals) durant el període 2010-2013. Aquesta disminució és més elevada als 8 grans hospitals de la Regió que disminueixen l’activitat urgent en un 7,2%.
 
Evolució de l’activitat dels serveis d’urgències als grans hospitals. Regió Sanitària Barcelona 2010-2013:
 
Hospitals
2010
2011
2012
2013
var. 2013 -2010
Hospital U de Bellvitge
97.148
89.124
86.300
89.116
-8,3%
Hospital U Germans Trias i Pujol
101.607
99.298
97.814
97.715
-3,8%
Hospital de Sabadell
135.068
125.708
124.073
122.775
-9,1%
Hospital U Mútua de Terrassa
137.529
135.057
129.263
129.236
-6,0%
Hospital Clínic
103.908
104.854
103.991
105.204
1,2%
Hospital U Vall d'Hebron
206.392
195.147
187.706
186.379
-9,7%
Hospital de Sant Pau
143.411
132.802
127.192
130.246
-9,2%
Consorci Parc de Salut Mar
130.625
127.090
120.226
118.677
-9,1%
Total grans Hospitals
1.055.688
1.009.080
976.565
979.348
-7,2%
Font: Facturació, CatSalut
 
En aquesta disminució hi ha influït el desplegament del nou model d’atenció a les urgències proposat pel Pla de Salut de Catalunya 2011-2015. El nou model té com a objectius millorar la qualitat de l’atenció a les urgències i donar la resposta més adequada per cada cas en el recurs adient segons la gravetat i necessitats d’atenció.
 
Balanç de l’activitat urgent durant el període d’estiu
 
El comportament de les urgències ateses durant el període d’estiu 2014 és molt similar al d’estius anteriors. Durant el mes de juliol i la primera quinzena d’agost les urgències ateses al conjunt hospitals de la RSB han disminuït un 1,3% en relació al mateix període del 2013.
 
Aquesta disminució ha estat d’un 1,2% durant el mes de juliol i d’un 1,4% durant la primera quinzena d’agost.
 
A la ciutat de Barcelona destaca positivament l’increment d’un 10% de l’activitat dels Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP), durant els mesos d’estiu. El que ha suposat que durant aquests dos mesos hagin atès un total de 33.548 urgències. En aquest sentit cal destacar que els CUAP han contribuït a la descongestió dels serveis d’urgències hospitalaris prestant una atenció de qualitat, resolutiva i molt propera al ciutadà
 
Els CUAP són uns dispositius assistencials contemplats i potenciats pel nou model d’atenció a les urgències, que han suposat un avenç molt important en l’accessibilitat i resolució de les urgències de l’atenció primària de salut. Els CUAP funcionen les 24 hores del dia, tots els dies de l’any, i per tal de millorar la capacitat de resolució disposen de serveis d’analítiques, servei de radiologia i boxes d’observació, a més, garanteixen un alt nivell en la resolució de les malalties agudes i les descompensacions cròniques a l’atenció primària, funcionen de manera coordinada i amb consultoria amb els serveis d’urgències hospitalaris i el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).
 
La Regió Sanitària Barcelona forma part de l’estructura territorial del Servei Català de la Salut (CatSalut), l’asseguradora pública de Catalunya que té com a missió garantir l’atenció sanitària de cobertura pública de qualitat a la ciutadania. La RSB comprèn 154 municipis englobats en 7 comarques (l’Alt Penedès, el Baix Llobregat, el Barcelonès, el Garraf, el Maresme, el Vallès Occidental i l’Oriental). La població de referència a la Regió és de 4.982.346 d’habitants persones segons l’RCA 2014), que representa a l’entorn del 66% de la població de Catalunya, amb comarques totalment urbanes i d’altres amb un component més rural.
 
El Pla de Salut de Catalunya
 
El Pla de Salut de Catalunya 2011-2015 preveu transformar el model d’atenció a les urgències per respondre millor a les demandes d’atenció immediata. L’objectiu és atendre aquestes persones en els nivells més adequats –els centres d’atenció primària per exemple–, consolidar l’atenció telefònica i, en conseqüència, reduir el volum d’urgències hospitalàries a aquelles que realment necessiten ser ateses en un hospital.
 
Per això s’ha establert un sistema comú de triatge i s’han organitzat els serveis sanitaris d’atenció a les demandes immediates en base territorial i d’acord a les necessitats i característiques de cada zona.
 
També cal destacar el paper del servei 061 CatSalut Respon, que dóna atenció telefònica i atén totes les demandes de salut, tant urgents com d’informació sanitària. Ara, a més, ha fet un pas més amb la creació de la seva aplicació mòbil que indica la geoposició i envia les dades de l’usuari el que permet una millor assistència sanitària, a més de permetre localitzar els centres de salut més propers allà on es trobi l’usuari alhora que ofereix avisos i consells de salut.